
Selkokieliset ja kuvalliset ohjeet sähkökatkon varalta
24.11.2022Ohjeissa korostetaan muun muassa, että on hyvä harjoitella etukäteen, miten toimia sähkökatkon aikana. Löydät ohjeet verkkopalvelu Vernerin sivulta.
Miten pärjätä sähkökatkoissa? Uudet selkokieliset ja kuvalliset ohjeet kertovat sähkökatkoihin varautumista esimerkiksi näin:
”Sähkökatkon aikana sähkölaitteet eivät toimi.
Esimerkiksi valot, liesi ja jääkaappi eivät toimi.
Vettä ei tule hanasta tai suihkusta.”
”Lämmitys ei toimi.
Puhelin- ja nettiyhteydet menevät poikki,
jos sähkökatko jatkuu noin kaksi tuntia.”
Yleisiä ohjeita on päivitetty 20.12.2022 näin:
Älä valuta vettä viemäriin sähkökatkon aikana.
Viemärit eivät välttämättä toimi ilman sähköä,
vaan voivat alkaa tulvia.
Älä vedä vessaa sähkökatkon aikana.
Jos lasket hanasta vettä, älä laske sitä viemäriin.
Voit kerätä veden ämpäriin.
Löydät ohjeet verkkopalvelu Vernerin sivulta osoitteesta (sivua päivitetään)
verneri.net/yleis/sahkokatkoihin-varautuminen-kotona
Selkokielinen ohje on tuotettu Kehitysvammaliiton, Kuntaliiton ja THL:n Tulevaisuutta luomassa -hankkeessa (ESR 2021–2023) yhteistyössä Suomen pelastusalan keskusjärjestön (SPEK) kanssa.