SAMA-hanke auttaa maahanmuuttajaperheitä, joissa on erityistä tukea tarvitseva perheenjäsen

15.12.2022

SAMA-hankkeen työntekijät tukevat Uudenmaan alueen maahanmuuttajaperheitä, joissa on on erityistä tukea tarvitseva perheenjäsen. Hankkeen kautta pääsee mukaan vammaisjärjestöjen toimintaan.

Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma edistää vammaisten ja pitkäaikaissairaiden maahanmuuttajien oikeuksia ja yhdenvertaisia osallistumismahdollisuuksia suomalaisessa yhteiskunnassa. Hilmassa alkanut SAMA-hanke jatkuu 31.3.2023 asti.

• Maahanmuuttaja, onko sinun perheenjäsenellä autismikirjon häiriö tai kehitysvamma?
  • Haluatko mukaan vammaisjärjestöjen toimintaan?

SAMA-hanke auttaa Uudenmaan alueella asuvia maahanmuuttajaperheitä, joilla on erityistä tukea tarvitseva perheenjäsen. Hanketyöntekijät ottavat sinut vastaan yksilöllisesti ja ovat mukanasi järjestöjen toiminnoissa.

Hanke järjestää infotilaisuuksia vammaisaiheista. SAMA-hankkeen kautta pääsee mukaan vammaisjärjestöjen toimintaan. Vammaisjärjestöt tarjoavat paljon erilaista tukea ja toimintaa, kuten vertaisryhmät tai neuvonta.

SAMA-hankkeen työntekijöiden yhteystiedot:

Työ- ja elinkeinoministeriön rahoituksen turvin perustettu SAMA-hanke keskittyy auttamaan maahanmuuttajaperheitä, joilla on autismikirjon tai kehitysvammaisia perheenjäseniä. SAMA-hankkeen avulla perheet saavat tietoa vammaisjärjestöjen tarjoamasta vertaistuesta ja tapahtumista, ja myös vahvaa tukea osallistumiseen.

Yhteistyökumppaneina hankkeessa on HUS, Helsingin Vammaisneuvonta, PAUT ry, Kehitysvammatuki57 ry ja Autismiliitto.

Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma

Tukikeskus Hilma tarjoaa:

• Tietoa palveluista ja oikeuksista
  • Ohjausta palveluiden hakemiseen
  • Vertaistukea
  • Materiaaleja
  • Koulutusta ja luentoja ammattilaisille ja opiskelijoille

Palvelumme ovat maksuttomia. Tutustu tukikeskukseen sivulla
tukikeskushilma.fi