Presidentinvaalien äänestyspaikoilla pieni ele -keräys vammaisille ja pitkäaikaissairaille

03.01.2024

Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyväksi järjestettävä pieni ele -vaalikeräys alkaa 17.1.2024 presidentinvaalien yhteydessä. Vapaaehtoiset lipasvahdit keräyslippaan kera tapaat äänestyspaikallasi. Kehitysvammaisten Tukiliitto on mukana keräyksessä.

Lipasvahdit ovat suurin osa itse vammaisia tai pitkäaikaissairaita. He huolehtivat vapaaehtoisina, että apua ja tukea on mahdollista saada muillekin. Jotkut ovat olleet mukana jo lapsesta asti oman vanhemman kanssa ja olleet vuosikymmeniä osana pieni ele -vaalikeräyksen vapaaehtoisporukkaa.

”Olen 40 vuotta istunut kaikissa vaaleissa lippaan takana.” -Riitta, vapaaehtoinen lipasvahti

Lahjoituksia käytetään muun muassa kuntoutuksen järjestämiseen, apuvälineiden hankintaan ja edunvalvontaan tai esimerkiksi neuvontaan, vertaistukiryhmiin sekä virkistystoimintaan.

Keräyksen 117 vuoden historian aikana monelle lahjoittaminen vammaisille ja pitkäaikaissairaille on ollut perinne. Lipasvahdit kertovat, kuinka tutut lahjoittajat palaavat keräyspisteelle aina uudelleen vuoden aikana keräämänsä kolikkopussin kanssa. Lahjoituksilla tuhannet ja tuhannet vammaiset ja pitkäaikaissairaat ovat saaneet tukea – vertaistukea, apuvälineitä, opaskoiria, kuntoutusta, piristystä elämään ja paljon muuta.

”Tyhjensin possupankin tarkoituksella pienen eleen keräykseen ennakkoäänestyspaikalla.” -Lahjoittaja

Pieni ele -vaalikeräys on 15 vammais- ja kansanterveysjärjestön välistä yhteistoimintaa. Järjestöjen paikallisyhdistykset toteuttavat keräyksen vapaaehtoisvoimin ympäri Suomen. Vapaaehtoisia on mukana toistakymmentä tuhatta. Suurin osa vapaaehtoisista on itse avunsaajia eli vammaisia tai pitkäaikaissairaita.

Tutustu lisää www.pieniele.fi