Ota kantaa: Kysely peruspankkipalveluista sekä käteisen saatavuudesta ja käytettävyydestä

08.05.2023

Kysely kerää tietoa, miten hyvin peruspankkipalvelut toteutuvat nykyisin ja miten niitä tulisi kehittää tulevaisuudessa. Vastausaika päättyy 16.6.2023.

Valtiovarainministeriössä on aloitettu hanke, jossa selvitetään peruspankkipalveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä. Kyselyllä kerätään tietoa,

• miten hyvin peruspankkipalvelut toteutuvat nykyisin ja
  • miten niitä tulisi kehittää tulevaisuudessasekä
  • miten käteisen saatavuus ja sen käytettävyys maksuvälineenä toteutuvat tänä päivänä ja
  • miten niitä tulisi kehittää tulevaisuudessa.

Kyselyn vastausaika päättyy 16.6.2023.

Valtiovarainministeriössä on osana luottolaitoslainsäädännön kokonaisarviointia aloitettu hanke, jossa selvitetään peruspankkipalveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä.

Peruspankkipalveluihin kuuluvat perusmaksutili ja siihen liittyvä tilinkäyttöväline (esimerkiksi debit-kortti), mahdollisuus nostaa ja tallettaa käteistä rahaa, maksutapahtumien toteuttaminen (esimerkiksi tilisiirrot) sekä sähköinen tunnistusväline (esimerkiksi pankkitunnukset).

Oikeudesta peruspankkipalveluihin on säädetty luottolaitostoiminnasta annetussa laissa (610/2014, 15 luku, 6-6 b§). Siinä asetetaan maksupalveluita tarjoaville pankeille velvollisuus tarjota euromääräistä perusmaksutiliä yhdenvertaisesti ja syrjimättömästi kuluttajille, jotka asuvat Euroopan talousalueella.

Sidosryhmille suunnatulla kyselyllä kerätään tietoa, miten hyvin peruspankkipalvelut toteutuvat nykyisin ja miten niitä tulisi kehittää tulevaisuudessa. Kysellä myös kartoitetaan, miten käteisen saatavuus ja sen käytettävyys maksuvälineenä toteutuvat tänä päivänä ja miten niitä tulisi kehittää tulevaisuudessa.

Kyselyn kanssa on samanaikaisesti lausuntopalvelu.fi-palvelussa menossa laajempi lausuntopyyntö koskien peruspankkipalveluita, käteisen saatavuutta ja käytettävyyttä, pankkipalveluiden asiakkaansuojaa sekä yleistä luottolaitoslainsäädäntöä. Kansalaisten, yritysten ja kansalaisjärjestöjen suositellaan vastaavan ensisijaisesti
tämän otakantaa.fi-kyselyn kautta.

Kyselyn vastausaika päättyy 16.6.2023 klo 23.59.

Lisätiedot:

Neuvotteleva virkamies Kari Kemppainen, puh. 02955 30254, kari.kemppainen@gov.fi
Finanssineuvos Risto Koponen, puh. 02955 30355, risto.koponen@gov.fi

Hankkeen teemasivut: