Blogi: Valintaa, valtaa ja valinnanvaraa

22.01.2018

Pia Mölsä.

Kuka valitsee vaatteet, jotka laitan aamuisin päälleni? Minä. Kuka valitsee vaatteet, jotka kaapistani aamuisin löytyvät? Minä. Kuka valitsee mitä syön lounaaksi? Minä. Kuka päättää millaisessa asunnossa asun? Minä, tietyin rahasta ja tarjonnasta johtuvin reunaehdoin. Kuka päättää kenen kanssa asun? Minä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Kehitysvammaisen ihmisen arkiset ja vähemmän arkiset valinnat sekä koko elämään vaikuttavat päätökset ovat ihmisten ulottumattomissa tai ne valuvat helposti henkilön sormien välistä muille. Läheisille ja ei niin läheisille ihmisille. Vaikka valinta jäisikin kehitysvammaiselle ihmiselle itselleen, vaihtoehdoista on valinnan tekijälle annettu liian vähän tietoa ja kokemuksia eikä aitoa valintaa sen takia synny.

Valintojen mahdollistaminen jo lapsena ja nuorena, voi helpottaa isompien päätösten tekemisessä vanhemmalla iällä. Valinnat, valinnanvara, valta omien asioiden lisäksi meitä kaikkia koskevissa päätöksissä on tärkeitä osallisuuden elementtejä. Joku saattaa tarvita valintojen tekoon ja vallan käyttöön apua, toinen ei.

Osallisuudesta puhutaan paljon. Siitä puhuvat niin valtakunnan päättäjät kuin myös ruohonjuuritason jengi. Osallisuudesta on tullut tärkeä lainsäädännöllinen tavoite. Mitä se sitten tarkoittaakaan? Jokainen asiasta puhuva kun tuntuu puhuvan eri asiasta. Kenen mielestä osallisuuteen riittää se, että osallistuu kenen mielestä ei. Toisen mielestä jotain ja toisen taas ei.

Olemme Tukiliitossa pyöritelleet sitä mitä osallisuus on ja mitä se ei ole, vuoden verran. Osallisuus on Tukiliiton merkittävä strateginen painoalue. Osittain käytämme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Sokra-hankkeen jäsennystä asiasta, osittain olemme nostaneet niitä kohtia kehitysvammaisen ihmisen elämästä esille, joihin Sokran jäsennys ei ulotu.

Osallisuus suhteessa tarkasteltavaan asiaan tuo mukanaan sen, että ihminen toimii itse. Hänestä tulee toimija. Hän ehdottaa, hän päättää ja hän tekee. Kaikki toimet ja teot, jotka tähtäävät toimijuuden lisäämiseen ovat osallisuustyön kannalta merkittäviä.

Olemme julkaisseet osallisuuden näkyväksi tekemiseen uuden Myytti murrettu -videon, jossa kahdessa minuutissa kerrotaan niistä muutoksista jotka osallisuuden vahvistaminen tuo mukanaan.

Osallisuusvideoiden sarjassa ilmestyi viime vuonna Osaksi yhteistä yhteiskuntaa -video. Myös sen voi katsoa videopalvelu Youtuben kautta. Tukiliiton Youtube-tili:
www.youtube.com/tukiliitto.

Pia Mölsä

Kirjoittaja on suunnittelija (osallisuuden edistäminen)
Kehitysvammaisten Tukiliitossa