Yhdistystoiminta poikkeusaikana

Tukiliiton toimistolla seurataan poikkeuksellisen tilanteen kehittymistä ja annetaan tarvittaessa tarkempia ohjeita.

Sivua päivitetään.

Ajankohtaista tietoa koronavirusrajoituksista ja niiden purkamisesta löydät myös valtioneuvoston ja aluehallintoviraston nettisivuilta.

Yhdistyksen vuosikokoukset

Laki väliaikaisesta poikkeamisesta osakeyhtiölaista, osuuskuntalaista, yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista covid-19-epidemian leviämisen rajoittamiseksi on tullut voimaan 3.10.2020. Tämä uusi poikkeamislaki on voimassa 30.6.2021 saakka.

Uusi yhdistyksiä koskeva poikkeamislaki on muuten vastaava kuin aiempikin poikkeamislaki, mutta uuteen lakiin ei tullut hallituksen esityksen 117/2020 mukaisesti enää mahdollisuutta poiketa kokousten pitämisen määräajoista, koska kokoukset voidaan järjestää alkuperäisten aikataulujen mukaan esim. etäkokouksina ja asiamiehiä käyttämällä. Tätä lakia sovelletaan sellaiseen kokoukseen, johon kutsu on toimitettu tämän lain mukaisena ja joka pidetään tämän lain voimassa ollessa eli viimeistään 30.6.2021.

Väliaikainen poikkeamislaki mahdollistaa seuraavat asiat:

• Yhdistyksen hallituksen päätöksellä etäosallistuminen yhdistyksen kokoukseen on mahdollista, vaikka etäosallistumismahdollisuutta ei ole mainittu säännöissä ja vaikka yhdistys ei ole hyväksynyt etäosallistumista sääntelevää äänestys- ja vaalijärjestystä. Etäosallistuminen voidaan toteuttaa postitse taikka tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla.
  • Yhdistyksen hallituksen päätöksellä sääntöjen estämättä asiamies voi edustaa yhtä tai useampaa jäsentä yhdistyksen kokouksessa. Myös valtuutettu saa valtuuttaa toisen valtuutetun käyttämään oikeuttaan yhdistyksen valtuutettujen kokouksessa. Saman asiamiehen edustamien jäsenten tai valtuutettujen yhteenlaskettu äänimäärä saa olla enintään kymmenesosa kokouksessa edustettujen jäsenten tai valtuutettujen yhteenlasketusta äänimäärästä.
  • Yhdistyksen hallitus voi päättää, että kesäkuun 2021 loppuun mennessä järjestettävään yhdistyksen kokoukseen osallistumisen edellytyksenä on ilmoittautuminen yhdistyksen kokoukseen viimeistään tiettynä päivänä, joka voi olla aikaisintaan viikko ennen kokousta. Tällöin kokouskutsuaika lasketaan viimeisestä ilmoittautumispäivästä.

Etäosallistuminen voi olla poikkeusaikanakin ainoastaan yksi tapa osallistua. Kokoukselle pitää varata aina myös fyysinen paikka, joka ilmoitetaan kokouskutsussa. Kutsussa voidaan kuitenkin vahvasti suositella kaikille etäosallistumista. Jos kokoukseen tästä huolimatta ilmoittautuu myös fyysiselle kokouspaikalle tulijoita, on paikan päällä järjestettävä kokous toteutettava koronaohjeistuksia ja erityistä varovaisuutta noudattaen. On myös huomioitava, että jos etäosallistuminen rajoittaa jollakin tavalla kokoukseen osallistumista (esim. äänestysten suhteen), on näistä rajoituksista mainittava kokouskutsussa.

Vuosikokousten UKK eli usein kysytyt kysymykset

Vastauksissa on osittain käytetty SOSTEn yhteisölainsäädäntöön erikoistuneelta lakimieheltä Patrik Metsätähdeltä saatuja kommentteja.

KYSYMYS: Miten henkilövaalit voidaan järjestää niin, että vaalisalaisuus säilyy?
Onko henkilövaalit toteutettava aina suljettuna lippuäänestyksenä tai muulla vaalisalaisuuden säilyttävällä tavalla?

VASTAUS: Vaalisalaisuus ei ole sellainen asia, jota lainsäätäjä olisi yhdistyksen kohdalla erityisesti suojellut. Yhdistyslaki ei edellytä suljettua lippuäänestystä muiden kuin suhteellisten vaalien osalta. Suhteelliset vaalit ovat käytössä vain hyvin pienellä joukolla yhdistyksiä, lähinnä poliittisilla puolueilla. Ylivoimaisesti eniten käytetään enemmistövaalitapaa, joka ei vaadi suljettua lippuäänestystä.

Vaikka yhdistyksen säännöt edellyttäisivät suljettujen lippujen käyttämistä äänestyksessä, voidaan kokouksessa sopia käytettävän muuta äänestystapaa. Nyt korona-ajan hybridikokouksissa suositellaan sitä, että äänestykset pidetään aina avoimina äänestyksinä, mikäli kokoukseen osallistujat siihen suostuvat. Silloin siis jokainen kokousedustaja kertoo kokouksessa, ketä äänestää, jolloin mitään teknisiä järjestelyjä ei tarvita.

Jos ei haluta avointa äänestystä, voidaan käyttää apuna erilaista tekniikkaa eli toteuttaa esim. Webropol-, GoogleForms-, tekstiviesti- tai sähköpostiäänestys. Tärkeää on varmistaa se, että äänestäjä on äänioikeutettu henkilö eli äänestyslinkit lähetetään vain henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen tai puhelinnumeroon ja äänet saadaan laskettua luotettavasti. Yleensä ilmaisia tai edullisia teknisiä äänestysvaihtoehtoja käytettäessä vaalisalaisuus säilyy muilta osin, paitsi ääntenlaskijoiden kohdalla.

Kysykää tarvittessa neuvoja ja tukea äänestyksen järjestämiseen oman alueenne aluekoordinaattorilta. Aluekoordinaattoreiden yhteystiedot löytyvät täältä.

KYSYMYS: Voiko äänestyksen hallituksen jäsenistä suorittaa postiäänestyksenä joko ennen vuosikokousta tai sen jälkeen?

VASTAUS: Hallituksen jäseniä ei voi valita yhdistyksen kokouksesta erillisessä postiäänestyksessä kokouksen jälkeen. Tällöin on kyse yhdistyslain 17 §:n 3 momentin mukaisesta jäsenäänestyksestä, jollaisessa ei voida päättää yhdistyslain 23 §:n mukaisia asioita.

Kokoukseen voidaan kuitenkin osallistua postitse ennen kokousta, mikäli yhdistyksen säännöissä niin määrätään, tai nyt väliaikaisen poikkeamislain aikaan yhdistyksen hallitus niin päättää. Silloin jos osa osallistujista osallistuu hallituksen valintaa koskevan päätöksen tekemiseen ennen kokousta ja osa vasta kokouksen aikana, on erittäin tärkeää, että ehdokasasettelu tapahtuu ennen kokousta, eikä kokouksessa enää voi esittää uusia ehdokkaita.

Normaalisti ehdokasasettelua koskevien määräysten tulisi löytyä äänestys- ja vaalijärjestyksestä, mutta nyt väliaikaisen poikkeamislain aikaan ehdokasasettelu voidaan tehdä myös hallituksen päätöksin ja hallituksen jäsenistölle antamin ohjeistuksin. Yhdistyslaki edellyttää ainoastaan, että kaikille päätösvallan käyttöön oikeutetuille on turvattava oikeus osallistua ehdokkaiden asettamiseen vaalia varten. Laki ei siis edellytä, että ehdokkaita voitaisiin asettaa vielä kokoustilaisuudessakin.

KYSYMYS: Poikkeamislaissa säädetään asiamiesten käytöstä näin:
Saman asiamiehen edustamien jäsenten yhteenlaskettu äänimäärä on enintään kymmenesosa kokouksessa edustettujen jäsenten yhteenlasketusta äänimäärästä, jollei säännöissä sallita suurempaa ääniosuutta.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

VASTAUS: Esimerkkitapaus: Jos sama asiamies edustaa viittä jäsentä, on hänellä kokouksessa kuitenkin käytössään vain kaksi ääntä, mikäli siihen osallistuu 22 jäsentä. Eli kymmenesosa lasketaan kokouksessa paikalla olevien henkilöiden lukumäärästä. Näin rajataan pois se mahdollisuus, että yksi asiamies keräisi valtakirjat suurelta joukolta jäseniä ja pystyisi tällöin käytännössä yksin sanelemaan kokouksen päätökset.

Yhdistysten tilaisuudet

Aluehallintovirastot ovat antaneet marraskuulle päätökset kokoontumisrajoituksista. Joissakin maakunnissa kokoontumisrajoitukset pysyvät marraskuussa samoina kuin ne olivat lokakuussakin, mutta joillakin alueilla kokoontumisrajoituksia on kiristetty. Aluehallintovirastot seuraavat nyt koronatilanteen muutoksia tarkasti ja päivittävät alueiden kokoontumisrajoituksia tarpeen mukaan. Voit tarkistaa oman alueesi tämän hetkisen kokoontumisrajoituksen tilanteen aluehallintovirastojen Tiedotteet 2020 – ja Usein kysytyt kysymykset -sivuilta. Lisäksi kunnat tekevät tarvittaessa tarkempia rajoituksia, jos koronavirustartuntoja tai äkillisiä joukkoaltistumisia ilmaantuu.

Tilaisuuksissa turvallisuus varmistetaan noudattamalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemisestä. Keskeistä on varmistaa henkilöiden tai seurueiden väliset 1–2 metrin turvaetäisyydet ja tehostetut hygieniakäytännöt. Turvavälit on pidettävä myös tilaisuuteen saavuttaessa ja sieltä poistuttaessa. Tungoksia ja tiiviitä jonoja ei saa päästää syntymään. Järjestäjän voi olla syytä rajata osallistujia erillisille alueille, jotta ohjeita voidaan tosiasiassa noudattaa.

Tilaisuuksien järjestäjille jää suurin vastuu osallistujien turvallisuudesta. Viime kädessä osallistujat itse vastaavat osallistumisestaan, mutta heidän on saatava riittävä tieto koulutuksen, kurssin tai muun tilaisuuden järjestelyistä. Epidemiatilanteen hillitsemiseksi on tärkeää, että jokainen tapahtumanjärjestäjä ja yksittäinen ihminen toimii vastuullisesti.

Tartuntatautilaki mahdollistaa määräysten antamisen korkeintaan yhdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Jos epidemiologinen tilanne Suomessa muuttuu merkittävästi huonompaan suuntaan, aluehallintovirastot voivat tarvittaessa muuttaa elokuuta koskevia rajoituspäätöksiään.

Tukiliiton suosituksissa on listattu turvallisuustoimia tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä niiden järjestämiseen liittyen. Jos koronaviruksen rajoitustoimet muuttuvat (lieventyvät tai tiukentuvat), myös Tukiliiton antamia suosituksia muutetaan sen mukaan. Suunnitelma riskeistä ja varautumisesta tehdään etukäteen myös kirjallisesti.

Verkkokeskustelut jäsenyhdistysten aktiivitoimijoille ja vapaaehtoisille

Aloitamme lokakuussa verkkokeskustelut Tukiliiton jäsenyhdistysten yhdistystoimijoille:

• Verkkokeskusteluissa pääset kohtaamaan muita alueesi yhdistystoimijoita ja saat ajankohtaista yhdistyksille suunnattua tietoa.
  • Keskustelut on suunnattu kaikille jäsenyhdistyksissä toimiville ja vapaaehtoisille. Keskustelun vetäjänä toimii alueesi aluekoordinaattori. Verkkokeskusteluissa voi vierailla myös muita Tukiliiton asiantuntijoita.
  • Verkkokeskustelut järjestetään Teams-alustalla, linkki lähetetään ilmoittautuneille aina saman päivän aamuna.

Olet lämpimästi tervetullut yhteisten asioiden äärelle!

Esittäkää myös toiveita, kun teillä yhdistyksinä nousee esille aiheita, joista on tarvetta yhteisesti keskustella.

Lisätietoa verkkokeskusteluista, niiden aikatauluista sekä ilmoittautumisohjeet löydät tapahtumakalenteristamme.

Vinkkejä ja työkaluja yhdistyksille etäkokouksiin ja etätapaamisiin verkon välityksellä

Tukiliitto auttaa ja tukee poikkeusoloissa

Tukiliitto auttaa ja tukee yhdistyksiä, kehitysvammaisia ja samankaltaista tukea tarvitsevia ihmisiä sekä heidän läheisiään, myös poikkeusoloissa. Lakimiehemme vastauksia koronakysymyksiin löytyy Koronakysymyksiä: lakimies vastaa -sivulta.

Kuvituskuva Freepik