Tavoita ja someta

Yhdistyksen viestintä luo näkyvyyttä, lisää vaikuttavuutta ja auttaa ihmisten innostamisessa mukaan.

Viestintään panostaminen kannattaa

Syy on yksinkertainen, näkyvyys.
Kukaan ei voi tietää yhdistyksestä, jos yhdistys ei viesti itsestään ja tavoitteistaan. Näkyvyyden kautta voitte saada uusia jäseniä ja lisää vaikuttavuutta.

Kun suunnittelette yhdistyksen viestintää, asettukaa yhdistyksen ulkopuolisen henkilön asemaan:
mitä ihmiset haluaisivat teistä tietää?

Viestinnässä kannattaa hyödyntää useampia kanavia: kasvokkaisia kontakteja, kotisivuja, some-kanavia, sähköpostia, blogeja ja mahdollisesti mainontaa. Kanavien valintaan vaikuttaa se, haluatteko tavoittaa jäsenet, mahdolliset uudet jäsenet, yhteistyökumppanit vai suuren yleisön. Kannattaa valita yhdistyksestänne vastuuhenkilö tai työpari, joka hoitaa verkkoviestintää.

JAKE-hankkeen viestintäopas yhdistyksille
Tiedottamisen perusohjeita yhdistyksille
Tukiliiton ohjeita tiedotteen tekijälle

 

Vinkkejä yhdistyksen some-viestintään

  1. Luokaa yhdessä valmiiksi lista aiheista, joista haluatte somessa kirjoittaa.
  2. Tuokaa yhdistyksenne päämäärät esiin.
    Kertokaa, mitä yhdistyksenne tahtoo saada aikaan ja antakaa intohimonne näkyä.
  3. Näyttäkää yhteisö, välittäkää tunne.
    Somessa ei ole kyse pelkästä tiedonvälityksestä, vaan myös merkitysten, tunnelmien ja tunnereaktioiden luomisesta. Näyttäkää somessa yhdistyksenne hyvä meininki, myönteinen energia ja yhteisöllisyys.
  4. Kertokaa asioista tavallisella kielellä.
    Välttäkää liiallista virallisuutta ja etäännyttävää organisaatiokieltä.
  5. Käyttäkää kuvia ja videoita.
    Visuaalinen sisältö huomataan ja muistetaan helpommin. Kuvilla ja videoilla on voima välittää tarinoita.
  6. Ajastakaa päivityksiä valmiiksi kiireisinä aikoina.
    Voitte tehdä vaikkapa yhdistyksenne joulutervehdyksen valmiiksi jo marraskuussa.

 

Yhdistyksen kotisivut

Kotisivut voivat toimia yhdistyksen käyntikorttina. Ajan tasalla olevilta kotisivuilta tietoa voi levittää some-kanavissa. Kotisivut kannattaa päivittää säännöllisesti.
Kertokaa kotisivuilla perustiedot yhdistyksestänne:

  • Miksi yhdistys on olemassa?
  • Kuinka toimintaan pääsee mukaan?
  • Miksi kannattaa liittyä jäseneksi?
  • Vastuuhenkilöt ja yhteystiedot

Edullisinta on perustaa kotisivu blogialustaan. Esimerkiksi maksuton WordPress-blogi on helppo perustaa ja yksinkertainen päivittää. Jos teetätte sivun ulkopuolisella taholla, kannattaa selvittää sivun ylläpitoon liittyvät kustannukset.

Facebook

Yhdistyksen yleissivuksi kannattaa perustaa Facebook-sivu. Sivu mahdollistaa yhdistyksen näkyvyyden, asioiden esille nostamisen ja tapahtumien mainostamisen. Facebook-sivu näkyy myös hakukoneiden hakutuloksissa.
Some- ja videotuotantotoimisto Kuulun ohjeet Facebook-sivun luomiseen

Facebook-ryhmät tarjoavat tilan pienemmän porukan keskinäiseen keskusteluun ja vertaistukeen. Ryhmä voi olla julkinen, tarvittaessa suljettu tai jopa salainen.

Twitter

Twitter on erityisen hyvä palvelu verkostoitumiseen, tiedon jakamiseen sekä kiinnostavien ihmisten ja yhteisöjen seuraamiseen. Twitter on täysin julkinen sosiaalisen median palvelu ja viestejä voi lukea ilman, että kirjautuu palvelun käyttäjäksi.

SOSTEn Twitter-ohjeet
Digitoimisto Duden Twitter-pikaopas