
Tavoita ja someta
Yhdistyksen viestintä luo näkyvyyttä, lisää vaikuttavuutta ja auttaa ihmisten innostamisessa mukaan.
Viestintään panostaminen kannattaa
Syy on yksinkertainen, näkyvyys.
Kukaan ei voi tietää yhdistyksestä, jos yhdistys ei viesti itsestään ja tavoitteistaan. Näkyvyyden kautta voitte saada uusia jäseniä ja lisää vaikuttavuutta.
Kun suunnittelette yhdistyksen viestintää, asettukaa yhdistyksen ulkopuolisen henkilön asemaan:
Mitä ihmiset haluaisivat teistä tietää?
Viestintäkanavien valinta
Viestinnässä kannattaa hyödyntää useampia kanavia. Kanavien valintaan vaikuttaa se, haluatteko tavoittaa nykyiset jäsenet, mahdolliset uudet jäsenet, yhteistyökumppanit vai suuren yleisön. Viestinnässä voi hyödyntää esimerkiksi seuraavia kanavia:
- kasvokkaisia kontakteja
- kotisivuja
- some-kanavia
- sähköpostia
- blogeja
- mainontaa
Työnjako ja yhteistyö viestinnässä
Yhdistyksen viestintää suunniteltaessa on tärkeää miettiä viestinnän toteuttamisen työnjakoa ja vastuita.
- Nimetkää henkilö tai -henkilöt, jotka vastaavat vastaavat viestinnän suunnittelusta ja toteuttamisesta.
- Tehkää selkeä työnjako viestintään. Kuka hoitaa lehti-ilmoitukset, kuka sosiaalisen median ja kuka kotisivut.
- Viestintä on kaikkien asia, vaikka vastuuhenkilöt onkin nimetty. Kaikki hallituksen jäsenet voivat jakaa esimerkiksi yhdistyksen Facebook-päivityksiä.
Lisätietoja ja vinkkejä viestintään
- Toimeksi.fi -verkkopalvelussa Yhdistyksen viestintä ja markkinointi -sivulta löytyy apua ja vinkkejä yhdistyksen viestintään
- Yhdistyksen viestintä ja markkinointi Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:n ylläpitämän JELLI-sivustolla.
- Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen laatima Viestintäopas yhdistysten arkeen sisältää vinkkejä nykyaikaiseen yhdistysviestintään ja viestintäsuunnitelmaan tekoon.
- Tukiliiton ohjeita tiedotteen tekijälle: tiedote (docx-muodossa)
Tutustu myös Tukiliiton uuteen verkko voittaa välimatkat -vinkkisivustoon. Sivustolta löydät selkeitä ohjeita verkon ja sosiaalisen median käyttöön.
Vinkkejä yhdistyksen some-viestintään
- Luokaa yhdessä valmiiksi lista aiheista, joista haluatte somessa kirjoittaa.
- Tuokaa yhdistyksenne päämäärät esiin.
Kertokaa, mitä yhdistyksenne tahtoo saada aikaan ja antakaa intohimonne näkyä. - Hyödyntäkää Tukiliiton materiaaleja, kuten uutiskirjeitä, kotisivuja ja sosiaalisen median päivityksiä. Näin saatte luotua vaivattomasti sisältöä viestintään.
- Näyttäkää yhteisö, välittäkää tunne.
Somessa ei ole kyse pelkästä tiedonvälityksestä, vaan myös merkitysten, tunnelmien ja tunnereaktioiden luomisesta. Näyttäkää somessa yhdistyksenne hyvä meininki, myönteinen energia ja yhteisöllisyys. - Kertokaa asioista tavallisella kielellä.
Välttäkää liiallista virallisuutta ja etäännyttävää organisaatiokieltä. - Käyttäkää kuvia ja videoita.
Visuaalinen sisältö huomataan ja muistetaan helpommin. Kuvilla ja videoilla on voima välittää tarinoita. - Ajastakaa päivityksiä valmiiksi kiireisinä aikoina.
Voitte tehdä vaikkapa yhdistyksenne joulutervehdyksen valmiiksi jo marraskuussa.
Lisää vinkkejä some-viestintään löydät esimerkiksi Ylen Digitreeneistä.
Yhdistyksen kotisivut
Kotisivut toimivat yhdistyksen käyntikorttina. Ajan tasalla olevilta kotisivuilta tietoa voi levittää some-kanavissa. Kotisivut kannattaa päivittää säännöllisesti.
Kertokaa kotisivuilla perustiedot yhdistyksestänne:
- Miksi yhdistys on olemassa?
- Kuinka toimintaan pääsee mukaan?
- Miksi kannattaa liittyä jäseneksi?
- Vastuuhenkilöt ja yhteystiedot
Edullisinta on perustaa kotisivu blogialustaan. Esimerkiksi maksuton WordPress-blogi on helppo perustaa ja yksinkertainen päivittää. Jos teetätte sivun ulkopuolisella taholla, kannattaa selvittää sivun ylläpitoon liittyvät kustannukset.
Yhdistyksen yleissivuksi kannattaa perustaa Facebook-sivu. Sivu mahdollistaa yhdistyksen näkyvyyden, asioiden esille nostamisen ja tapahtumien mainostamisen. Facebook-sivu näkyy myös hakukoneiden hakutuloksissa.
Facebook-ryhmät tarjoavat tilan pienemmän porukan keskinäiseen keskusteluun ja vertaistukeen. Ryhmä voi olla julkinen, tarvittaessa suljettu tai jopa salainen.
- Kuulu-markkinointitoimiston ohjeet Facebook-sivun luomiseen (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)
- Tietoa Faebook-tapahtumasivun hyödyntämisestä Kuulu-markkinointitoimiston sivuilta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)
Instagram on älypuhelimella toimiva ja kuviin perustuva sosiaalisen median kanava. Instagramissa yhdistys voi kertoa kuvien avulla yhdistyksen tarkoituksesta, toiminnasta, tulevista tapahtumista sekä yhdistyksissä olevista ihmisistä. Instagramissa voi olla myös vuorovaikutuksessa jäsenten kanssa ja tavoittaa uusia ihmisiä.
- Vernerin sivuilta löydät Selkokieliset ohjeet Instagramin käyttöön (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)
- Hyviä vinkkejä ja ohjeita Instagramin käyttöön löytyy Keliakialiiton Instagram yhdistysviestinnässä -webinaarin materiaalista (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)
Twitter on erityisen hyvä palvelu verkostoitumiseen, tiedon jakamiseen sekä kiinnostavien ihmisten ja yhteisöjen seuraamiseen. Twitter on täysin julkinen sosiaalisen median palvelu ja viestejä voi lukea ilman, että kirjautuu palvelun käyttäjäksi.