Yhdistystoiminta poikkeusaikana

Tukiliiton toimistolla seurataan poikkeuksellisen tilanteen kehittymistä ja annetaan tarvittaessa tarkempia ohjeita.

Sivua päivitetään.

Yhdistyksen vuosikokoukset

Mikäli jäsenyhdistys ei pidä kevätkokousta ennen liittokokousilmoittautumista (27.6.), ja liittokokousedustajat ovat vielä valitsematta, suositellaan, että yhdistyksen hallitus tekee valinnat liittokokousedustajista. On yhdistyksen päätösvallassa, miten se nimeää liittokokousedustajat.

16.4.2020: Hallitus esittää väliaikaista sääntelyä, jonka nojalla yhdistykset voivat myöhentää vuosikokouksiaan. Hallituksen esitys vaatii vielä eduskunnan hyväksyvän päätöksen ennen voimaantuloaan.

Hallitus esittää väliaikaista sääntelyä mm. yhdistysten vuosikokousten järjestämiselle. Ehdotuksen mukaan yhdistysten kokoukset voidaan myöhentää niin, että ne pidetään syyskuun loppuun mennessä. Ehdotuksen mukaan yhdistyksen hallitus voi myös sallia jäsenille etäosallistumisen, vaikka yhdistyksen säännöissä etäosallistuminen olisi erikseen kielletty tai sitä ei olisi sallittu. Yhdistyksen kokoukseen voi ehdotuksen mukaan osallistua tietyin rajauksin myös asiamiehen välityksellä. Yhteisön hallituksen tulisi kuitenkin laatia tilinpäätös viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.

Lue tiedote oikeusministeriön sivuilta

Oikeusministeriön vastauksia julkisten kokoontumisten rajoittamisesta

Katso tallenne: Yhdistyksen vuosikokoukset poikkeustilanteessa – te kysyitte, me vastaamme -webinaari. SOSTE ja Sivis. 21.4.2020

Webinaarin luentoesitys: Kysymyksiä ja vastauksia – Yhdistysten vuosikokoukset koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa. Patrik Metsätähti, SOSTE. 21.4.2020

Katso tallenne: Yhdistysten vuosikokoukset poikkeustilan aikana -webinaari. SOSTE ja Sivis. 27.3.2020

Webinaarin luentoesitys: Yhdistysten vuosikokoukset poikkeustilan aikana, Patrik Metsätähti, SOSTE. 27.3.2020

Vinkkejä ja työkaluja yhdistyksille etäkokouksiin ja etätapaamisiin verkon välityksellä

Veroilmoituksille kuukauden lisäaika

Verohallinto myöntää yhteisöille kuukauden lisäajan veroilmoitusten antamiseen koronatilanteen takia. Lisäaikaa ei tarvitse erikseen hakea, eikä lisäajalta määrätä myöhästymismaksua.

Verohallinnon päätös koskee yhteisöjä, joiden tilikausi on päättynyt joulukuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana. Nämä asiakkaat voivat nyt antaa veroilmoituksen viiden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä, kun normaalisti ilmoitus on annettava neljän kuukauden kuluessa.

Tiedä oikeudet -verkkokoulutussarja

Järjestämme toukokuussa kaikille kiinnostuneille Tiedä oikeudet -verkkokoulutuksen aiheista palvelusuunnitelma, erityishuolto-ohjelma ja henkilökohtainen apu.

Tiistaina 5.5. kello 17 – 18
Palvelusuunnitelma tutuksi
Koulutuksen alustajana toimii Sari Pohjolainen ja puheenjohtajana Ritva Still.
Ilmoittautumiset 3.5. mennessä, ilmoittaudu tästä linkistä
Palvelusuunnitelma tutuksi

Torstaina 7.5. kello 17 – 18
Erityishuolto-ohjelma (EHO) tutuksi
Koulutuksen alustajana toimii Nanna Nieminen ja puheenjohtajana Salla Pyykkönen.
Koulutukseen mahtuu 20 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.
Ilmoittautumiset 5.5. mennessä, ilmoittaudu tästä linkistä:
Erityishuolto-ohjelma tutuksi

Keskiviikkona 13.5. kello 17 – 18
Henkilökohtainen apu tutuksi
Koulutuksen alustajana toimii Salla Pyykkönen ja puheenjohtajana Ritva Still.
Koulutukseen mahtuu 20 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.
Ilmoittautumiset 11.5. mennessä, , ilmoittaudu tästä linkistä:
Henkilokohtainen apu tutuksi

Tukiliitto auttaa ja tukee poikkeusoloissa

Tukiliitto auttaa ja tukee yhdistyksiä, kehitysvammaisia ja samankaltaista tukea tarvitsevia ihmisiä sekä heidän läheisiään, myös poikkeusoloissa. Kokosimme koronakevään selviytymispaketin.

Kuvituskuva Freepik