Yhdistystoiminta verkossa

Täältä löydät tietoa, miten voit kehittää yhdistyksesi toimintaa verkossa. Autamme alkuun, esimerkiksi etäkokouksissa.

Tarjoamme yhdistyksille tukea ja koulutuksia verkkotoiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen

Toiminnan siirtäminen verkkoon on ajankohtaista monelle yhdistykselle. Tukiliitosta saat monenlaista apua ja tukea verkkotoimintaan.

Kokoukset ja tapahtumat etänä

Monet ovat jo kokeilleet erilaisia videopuheluohjelmia. Teams on yleisesti käytetty, mutta toisinaan varsinkin maksuton versio on aiheuttanut yllätyksiä ja päänvaivaa. Tähän on mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja:

Verkkotoiminnan koulutuksia:

Näin järjestät Facebook Live tapahtuman (ilmoittautuminen alkanut)
8.4.21 kello 17.30 – 19.00

Facebook Live on hyvä tapa elävöittää yhdistyksen Facebook-kanavan tarjontaa. Live-lähetys tallentuu Facebookiin, jolloin sen ehtivät nähdä myös he, jotka eivät ole huomanneet osallistua tapahtumahetkellä. Puhelimella kuvatessa Facebook Liven voi usein myös tallentaa ja siirtää Youtubeen, jonka kautta tallennetta voi jakaa vielä useammille ihmisille.

Opi käyttämään Jitsi-videopuhelua (ilmoittautuminen alkanut)
20.4.21 kello 17.30 – 19.30

Jitsi soveltuu maksuttomana ja helppokäyttöisenä työkaluna yhdistyksen kokouksiin ja vaikka verkkotapahtumien välineeksi.

Tällä kurssilla lähdemme aivan alkeista, joten et tarvitse kuin tietokoneen/tabletin osallistuaksesi ja sen verran käyttötaitoa, että osaat liittyä Teams-videopuheluun sähköpostilla tulevan kutsun kautta. Osa koulutuksesta tapahtuu Teamsissa ja osa Jitsissä. Osallistujat saavat myös etukäteen katsottavakseen ohjevideot, joita voi käyttää myös kertaamiseen.

Opi leikkaamaan ja tekstittämään videoita (ilmoittautuminen alkaa 6.4.21)
27.4.21 ja 4.5.21 kello 17.30 – 19.30

Tällä kurssilla opit leikkaamaan ja tekstittämään aiemmin kuvaamasi videon Youtuben työkaluja käyttämällä.

Muita verkkovinkkejä

Verkkovertaisryhmä:
Tukiliitto toimii Mieli ry:n Tukinetissä ja yhdistyksemme voivat saada oman ryhmän Tukinettiin. Vertaistukiryhmän perustaminen on selvitetty seikkaperäisesti Vie vertaistoiminta verkkoon! -sivulla. Sivulla on ryhmän perustamiseen liittyviä käytännön asioita, sekä asiaa tietosuojaselosteista sekä verkkotoimintojen pelisäännöistä.

Tunnekortit:
Rohkaisupakka sisältää 40 tunnekorttia. Kuvat auttavat kertomaan tunteista, itsestä sekä omista toiveista ja kokemuksista kohtaamistilanteissa. Voit käyttää kuvia yksilö-, perhe- ja ryhmätapaamissa. Digitaaliset tunnekortit soveltuvat erityisen hyvin käytettäviksi verkkotapaamisissa. Kortit löydät täältä.

Vinkkejä vuorovaikutukseen ja ohjaukseen verkossa:
Olemme koonneet vinkkejä vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen verkossa. Vinkit ovat karttuneet tekemisen, kokemuksien ja yhteistyön kautta. Vinkit löydät täältä.