Yhdistystoiminta verkossa

Täältä löydät tietoa, miten voit kehittää yhdistyksesi toimintaa verkossa. Autamme alkuun, esimerkiksi etäkokouksissa.

Tarjoamme yhdistyksille tukea ja koulutuksia verkkotoiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen

Toiminnan siirtäminen verkkoon on ajankohtaista monelle yhdistykselle. Tukiliitosta saat monenlaista apua ja tukea verkkotoimintaan.

Kokoukset ja tapahtumat etänä

Monet ovat jo kokeilleet erilaisia videopuheluohjelmia. Teams on yleisesti käytetty, mutta toisinaan varsinkin maksuton versio on aiheuttanut yllätyksiä ja päänvaivaa. Tähän on mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja:

Ohjevideoita Teamsin käyttöön

Näin lataat Teamsin puhelimeesi (tekstitys tulossa) ja otat Teamsin käyttöön ensimmäistä kertaa. Esimerkkinä Teamsin käytöstä liittyminen kokoukseen nettisivulla olevan linkin kautta, mutta samoja taitoja tarvitaan kokouskutsuna tulleen linkin kautta liittymiseksi.

Näin liityt Teamsiin tietokoneella sellaisen linkin kautta, joka on upotettu nettisivulle. Videolla näytetään myös Teamsin käyttäminen selaimella ensimmäistä kertaa. Tekstitetty.

Verkkotoiminnan koulutuksia verkossa syksyllä 2021:

Näillä työkaluilla voi tehdä vaikkapa joulukuisen Teemaviikon tapahtumista osittain tai kokonaan verkkotapahtumia.

Opi käyttämään Jitsi-videopuhelua maanantaina 6.9. kello 18.00 – 19.00

Jitsi soveltuu maksuttomana ja helppokäyttöisenä työkaluna yhdistyksen kokouksiin ja vaikka verkkotapahtumien välineeksi.

Tällä kurssilla lähdemme aivan alkeista, joten et tarvitse kuin tietokoneen/tabletin osallistuaksesi ja sen verran käyttötaitoa, että osaat liittyä Teams-videopuheluun sähköpostilla tulevan kutsun kautta. Osa koulutuksesta tapahtuu Teamsissa ja osa Jitsissä. Osallistujat saavat myös etukäteen katsottavakseen ohjevideot, joita voi käyttää myös kertaamiseen. Lue lisää ja ilmoittaudu tapahtuman sivulla.

Screencast-O-Matic videointiohjelma hyötykäyttöön maanantaina 25.10 kello 18.00 – 19.00

Screencast-O-Matic mahdollistaa kolme erilaista kuvaustapaa videoinnille tietokoneen kameran avulla, voit tallentaa kameralla tai kuvaruutuasi. Lue lisää ja ilmoittaudu tapahtuman sivulla.

Opi leikkaamaan ja tekstittämään videoita Youtubella maanantaina 1.11. kello 18.00 – 19.30

Tällä kurssilla opit leikkaamaan ja tekstittämään aiemmin kuvaamasi videon Youtuben työkaluja käyttämällä. Lue lisää ja ilmoittaudu tapahtuman sivulla.

Näin järjestät Facebook Live tapahtuman maanantaina 8.11. kello 18.00 – 19.00

Facebook Live on hyvä tapa elävöittää yhdistyksen Facebook-kanavan tarjontaa. Live-lähetys tallentuu Facebookiin, jolloin sen ehtivät nähdä myös he, jotka eivät ole huomanneet osallistua tapahtumahetkellä. Puhelimella kuvatessa Facebook Liven voi usein myös tallentaa ja siirtää Youtubeen, jonka kautta tallennetta voi jakaa vielä useammille ihmisille.

Lue lisää ja ilmoittaudu tapahtuman sivulla.

Muita verkkovinkkejä

Verkkovertaisryhmä:
Tukiliitto toimii Mieli ry:n Tukinetissä ja yhdistyksemme voivat saada oman ryhmän Tukinettiin. Vertaistukiryhmän perustaminen on selvitetty seikkaperäisesti Vie vertaistoiminta verkkoon! -sivulla. Sivulla on ryhmän perustamiseen liittyviä käytännön asioita, sekä asiaa tietosuojaselosteista sekä verkkotoimintojen pelisäännöistä.

Tunnekortit:
Rohkaisupakka sisältää 40 tunnekorttia. Kuvat auttavat kertomaan tunteista, itsestä sekä omista toiveista ja kokemuksista kohtaamistilanteissa. Voit käyttää kuvia yksilö-, perhe- ja ryhmätapaamissa. Digitaaliset tunnekortit soveltuvat erityisen hyvin käytettäviksi verkkotapaamisissa. Kortit löydät täältä.

Vinkkejä vuorovaikutukseen ja ohjaukseen verkossa:
Olemme koonneet vinkkejä vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen verkossa. Vinkit ovat karttuneet tekemisen, kokemuksien ja yhteistyön kautta. Vinkit löydät täältä.