hero_image.alt

Vahvistu vanhempana -valmennus

Vanhemmuuden taitoja vahvistavaa valmennusta perheille

Vahvistu vanhempana -valmennus kestää puoli vuotta. Valmennuksia järjestetään yhteensä kolme. Ensimmäisen valmennuksen hakua aukeaa tälle sivulle maaliskuussa 2018.

Kenelle valmennus on?

Vahvistu vanhempana -valmennus on tarkoitettu alle 10-vuotiaiden lasten perheille, joissa isä tai äiti, tarvitsee tukea asioiden oppimiseen tai ymmärtämiseen. Valmennukseen haetaan yhdessä perheen lähi-ihmisen kanssa. Lähi-ihminen on joku perheelle tärkeä ihminen. Lähi-ihminen voi olla sukulainen, ystävä tai työntekijä. Lähi-ihmiset osallistuvat valmennukseen kuuluville kurssijaksoille ja ovat perheen tukena koko puolenvuoden valmennuksen ajan.

Mitä valmennuksessa tapahtuu?

Valmennus kestää puoli vuotta. Sen aikana harjoitellaan vanhemmuuden taitoja ja löydetään perheiden omia vahvuuksia. Valmennukseen kuuluu kaksi lähijaksoa. Lähijaksoilla ollaan kolme päivää ja yövytään yhdessä, esimerkiksi kurssikeskuksessa. Vuoden 2018 lähijaksot järjestetään Nuorisokeskus Marttisilla, Virroilla.

Lähijaksoilla mietitään ja harjoitellaan monenlaisia asioita ryhmässä ja käytetään toiminnallisia menetelmiä. Tämä tarkoittaa, että perheet käsittelevät eri asioita tekemisen kautta. Tällaisia aiheita ovat esimerkiksi oma elämänhistoria, vanhemmuuden taidot ja itsetunto. Mukana perheiden apuna erilaisia ammattilaisia.

Lähijaksolla on ohjelmaa koko perheelle. Lapsille, vanhemmille ja lähi-ihmisille on jakson aikana kaikille yhteistä, mutta myös ihan omaa ohjelmaa. Lähijaksoilla tehdään aina myös kaikkea kivaa yhdessä.

Lähijaksojen välissä Vahvistu vanhempana -työntekijät pitävät perheisiin ja lähi-ihmisiin yhteyttä. Lähijaksojen välissä järjestetään työpajoja, tehdään kotikäyntejä, puhutaan puhelimessa ja keskustellaan netissä. Perheiden kanssa sovitaan yhdessä, kuinka usein ja millä tavalla heihin pidetään yhteyttä.

Perheet asettavat itselleen aloitusjaksolla tavoitteen. Jokainen perheenjäsen ja lähi-ihminen saa itselleen tavoitteeseen liittyviä välitehtäviä. Välitehtäviä tehdään kotona lähijaksojen välillä. Tehtävien tekemiseen saa tukea Vahvistu vanhempana -työntekijöiltä.

Milloin kurssi on?

Ensimmäinen valmennus järjestetään 2018. Haku valmennukseen alkaa maaliskuussa. Ensimmäinen lähijakso järjestetään 29.6.- 1.7.2018 ja toinen jakso 14.- 16.12.2018.

Jätä yhteystietosi meille

Voit kysyä meiltä lisää valmennuksesta soittamalla tai sähköpostilla

Taija Humisto.

Taija Humisto