hero_image.alt

Vahvistu vanhempana -valmennus

Vanhemmuuden taitoja vahvistavaa valmennusta perheille.

Haku vuoden 2018 valmennukseen on päättynyt. Valmennukseen valittiin kuusi perhettä lähi-ihmisineen. Seuraava puolen vuoden valmennus alkaa maaliskuussa 2019. Haku aukeaa syksyllä 2018.

Kenelle valmennus on?

Vahvistu vanhempana -valmennus on voimavarakeskeistä valmennusta alle 10-vuotiaiden lasten perheille, joissa isä tai äiti tarvitsee tukea asioiden oppimiseen tai ymmärtämiseen. Valmennus on tarkoitettu koko perheelle, mutta mukaan voi hakea myös ilman lapsia, jos lapset asuvat muualla kuin vanhempi. Valmennukseen voidaan hakea yhdessä perheen lähi-ihmisen kanssa. Lähi-ihminen on joku perheelle tärkeä ihminen. Lähi-ihminen voi olla sukulainen, ystävä tai työntekijä, joka on mukana perheen arjessa. Lähi-ihmiset osallistuvat valmennukseen kuuluville lähijaksoille ja ovat perheen tukena koko puolen vuoden valmennuksen ajan.

Mitä valmennuksessa tapahtuu?

Valmennus kestää puoli vuotta. Sen aikana harjoitellaan vanhemmuuden taitoja ja löydetään perheiden omia vahvuuksia. Voit käydä katsomassa, miltä tämän kesän lähijakson ohjelma näyttää: Kesäkuun lähijakson ohjelma.

Valmennukseen kuuluu kaksi lähijaksoa. Lähijaksoilla ollaan kolme päivää ja yövytään yhdessä, esimerkiksi kurssikeskuksessa. Tänä vuonna lähijaksot järjestetään Nuorisokeskus Marttisilla, Virroilla.

Lähijaksoilla mietitään ja harjoitellaan monenlaisia asioita ryhmässä ja käytetään toiminnallisia menetelmiä. Tämä tarkoittaa, että perheet käsittelevät eri asioita tekemisen kautta. Tällaisia aiheita ovat esimerkiksi oma elämänhistoria, vanhemmuuden taidot ja itsetunto. Mukana perheiden apuna erilaisia ammattilaisia ja ohjaajia.

Lähijaksolla on ohjelmaa koko perheelle. Lapsille, vanhemmille ja lähi-ihmisille on jakson aikana kaikille yhteistä, mutta myös ihan omaa ohjelmaa. Lähijaksoilla tehdään aina myös kaikkea kivaa yhdessä.

Lähijaksojen välissä Vahvistu vanhempana -työntekijät pitävät perheisiin ja lähi-ihmisiin yhteyttä. Lähijaksojen välissä järjestetään työpajoja, tehdään kotikäyntejä, puhutaan puhelimessa ja keskustellaan netissä. Perheiden kanssa sovitaan yhdessä, kuinka usein ja millä tavalla heihin pidetään yhteyttä.

Perheet asettavat itselleen aloitusjaksolla tavoitteen. Jokainen perheenjäsen ja lähi-ihminen saa itselleen tavoitteeseen liittyviä välitehtäviä. Välitehtäviä tehdään kotona lähijaksojen välillä. Tehtävien tekemiseen saa tukea Vahvistu vanhempana -työntekijöiltä.

Perheitä tuetaan löytämään puolen vuoden aikana myös muita tuki- ja toimintamahdollisuuksia kotipaikkakunnalla ja netissä.

Vahvistu vanhempana -valmennus kestää puoli vuotta

Milloin kurssi on?

2018 vuoden valmennuksen hakijat on valittu. Ensimmäinen lähijakso järjestetään 29.6.- 1.7.2018 ja toinen jakso 14.- 16.12.2018.

Haku ensi vuoden valmennukseen aukeaa syksyllä!

Voit kysyä meiltä lisää valmennuksesta soittamalla tai sähköpostilla.

Taija Humisto.

Taija Humisto

Projektipäällikkö

Puhelinnumero: 040 707 8990

Sähköposti: taija.humisto@tukiliitto.fi

Facebookistä löydät minut nimellä Taija Humisto Tukiliitto

Vahvistu vanhempana -hanke 2017  2020

Sirpa Mäkinen

Kehittämissuunnittelija

Puhelinnumero: 040 6819 666

Sähköposti: sirpa.makinen@tukiliitto.fi

Instagram @sirpa_tukiliitto

Kehitän vanhemmuuden tukea ja hanketoimintaa.
Vahvistu vanhempana -hanke 2017  2020
ja Tuleva-hanke 2018 2020