hero_image.alt

Vahvistu vanhempana -valmennus

Vanhemmuuden taitoja vahvistavaa valmennusta perheille.

Kenelle valmennus on?

Vahvistu vanhempana -valmennus on voimavarakeskeistä valmennusta lapsiperheille, joissa isä tai äiti tarvitsee tukea asioiden oppimiseen tai ymmärtämiseen.

Vuoden 2019 Vahvistu vanhempana -valmennus toteutetaan Pirkanmaan seudulla. Mukaan pääsee tukitapaamisten kautta.  Osallistujat valikoituvat mukaan perheen elämäntilanteen, tarpeiden ja oman kiinnostuksen perusteella. Valmennusryhmä voidaan koota esimerkiksi pikkulapsiarjenpyörittäjistä tai teini-ikäisten vanhemmista.

Miten pääsen mukaan?

Pääset valmennukseen tukitapaamisen kautta. Lue lisää tukitapaamisista tästä likistä.

Voit sopia tukitapaamisen olemalla yhteydessä Vahvistu vanhempana -työntekijään eli Sirpaan tai Taijaan. Yhteystietomme löytyvät sivun alalaidasta.

Järjestämme vuoden 2019 valmennuksen Tampereella. Otamme mukaan perheitä Pirkanmaan seudulta ja lähialueilta.

Halutessasi voit sopia myös pelkästä tukitapaamisesta. Tukitapaamisia järjestämme edelleen kaikkialle Suomeen.

Mitä valmennuksessa tapahtuu?

• Valmennukseen kuuluu ryhmätapaamisia ja tukitapaamisia.
  • Lisäksi valmennukseen kuuluu tehtäviä ja ohjausta netissä Movendoksen mCoach -alustalla.
  • Valmennuksen aikana perhe saa tuekseen oman ohjaajan. Ohjaaja tukee nettitehtävien tekemisessä ja lähtee perheen tueksi esimerkiksi tutustumaan paikallisiin lapsiperhepalveluihin.

Valmennus alkaa perhekohtaisilla tukitapaamisilla. Niiden perusteella valmennukseen kootaan ryhmä kiinnostuneita perheitä, joilla on samankaltainen elämätilanne.

Kun valmennuksen osallistujat on valittu, heille järjestetään ryhmätapaamisia. Tapaamisia järjestetään noin kolmen kuukauden ajan.

• Ryhmän tapaamisajat ja paikka sovitaan yhdessä osallistujien kanssa.
  • Ryhmä kokoontuu 4 – 6 kertaa.
  • Ryhmätapaamisten lisäksi perheet saavat tehtäviä ja tietoa netin kautta.

Nettitehtävien tekemisessä perhettä tukee oma ohjaaja.

Valmennus loppuu perhekohtaisiin lopputapaamisiin. Tapaamisissa katsotaan, mitä perheelle kuuluu ja tehdään suunnitelma jatkosta.

Mitä asioita valmennukseen kuuluu?

• Valmennuksessa pohditaan ja harjoitellaan vanhemmuuden taitoja.

Taitoja tarkastellaan vanhemmuuden taitopiirakan avulla. Taitopiirakka sisältää esimerkiksi tunnetaitoja, käytännön taitoja, päätösten tekemistä ja yhdessä toimimista. Piirakan avulla pohditaan, missä asioissa olet jo taitava. Voidaan myös pohtia, missä asioissa tarvitset lisää harjoitusta, tietoa ja tukea.

• Ryhmässä saat vertaistukea muilta saman kaltaisessa tilanteesta olevilta vanhemmilta. Voit jakaa kokemuksiasi ja ajatuksiasi toisten vanhempien kanssa.
  • Saat tietoa vanhemmuudesta ja lapsen kehityksestä eri ikävaiheissa.
  • Saat tietoa erilaisista palveluista ja tukea palveluiden hakemiseen.

Näitä asioita käsitellään ryhmätapaamisissa ja nettitehtävissä. Netti tehtävien tekemisessä ja palvelujen hakemisessa perhettä tukee valmennuksen ajan oma ohjaaja.

Valmennuksen sisältö suunnitellaan aina siihen osallistuvien perheiden tarpeisiin ja elämäntilanteeseen sopivaksi.

Vuoden 2018 valmennus

Vuoden 2018 aikana järjestettiin kurssimuotoinen Vahvistu vanhempana -valmennus, joka kesti puoli vuotta. Valmennus on teemoiltaan ja sisällöltään samanlainen kuin vuoden 2019 valmennus. Valmennus sisälsi vanhemmuuden taitoja, tietoa lapsen kehityksestä, oman elämäntarinan  ja tulevaisuuden pohtimista, vertaisuutta ja palveluohjausta.

Kurssimuotoinen valmennus koostui alkuhaastattelusta, kolmen päivän pituisista lähijaksoista alussa ja lopussa, sekä etäohjauksesta lähijaksojen välissä. Lähijaksojen välille perheet asettivat itselleen oman arjenmuutostavoitteen. Tavoitteen toteutumista tuettiin pitämällä perheisiin säännöllisesti yhteyttä esimerkiksi puhelimitse, videopuheluilla ja kotikäynneillä. Perheet saivat halutessaan myös keskustella ja tehdä tehtäviä netissä Movendoksen mCoach -alustalla.

Valmennuksen lähijaksot järjestettiin 29.6. – 1.7. ja 14. – 16.12.2018 Nuorisokeskus Marttisilla, Virroilla. Valmennukseen osallistui kuusi perhettä kuudelta eri paikkakunnalta.

Voit kysyä meiltä lisää valmennuksesta soittamalla tai sähköpostilla.

Taija Humisto.

Taija Humisto