Hae aikuisten kurssille

Tietoa tulevista kursseista.

Seuraava MAHTI-kurssi järjestetään keväällä 2018 Tampereella.
Kurssi sopii erityisesti nuorille aikuisille.

Aika: Aloituskurssi  9.-12.4.2018 ja jatkokurssi  21.-23.9.2018.

Paikka:  Tulpaanitalo,  Pinninkatu 51, 33100 Tampere.
Majoitus tapahtuu viereisessä hotellissa.

Kurssille hakeminen

MAHTI-kurssi on tarkoitettu vähän tukea tarvitseville aikuisille. Voit hakea kurssille myös, jos tarvitset samanlaista tukea arjessa kuin ihmiset, joilla on lievä kehitysvamma. Kurssilla ei ole hoitohenkilökuntaa, eikä yövalvontaa.

Kurssit ovat valtakunnallisia. Mukaan voi hakea ympäri Suomea. Kurssi on maksuton. Matkakulut maksetaan itse.

Kursseille haetaan aina pareittain. Tämä tarkoittaa, että jokaisella kurssilaisella on lähi-ihminen, joka osallistuu myös kurssiin. Lähi-ihminen ei tule mukaan kurssille. Lähi-ihmisen tehtävänä on tukea kurssilaista kurssiin liittyvissä käytännönasioissa ja välitehtävässä. Lähi-ihmisen rooli ei ole vaativa, mutta tärkeä. Lähi-ihmisenä voi toimia joku, kuka on osallisena kurssilaisen arkeen. Hän voi olla esimerkiksi ystävä, omainen tai työntekijä. MAHTI- kurssin tavoitteena on myös tukea lähi-ihmistä hänen roolissaan.  Lähi-ihmisillä on mahdollisuus verkkovertaistukeen muiden lähi-ihmisten kanssa kurssin aikana.

Aikuisten sopeutumisvalmennuskurssille voit hakea, jos

• sinulla on kehitysvamma tai tarvitset muuten tukea arjessa,
  • olet täyttänyt 18 vuotta ja
  • sinulla on lähi-ihminen, joka sitoutuu kurssin toimintoihin.

Voit hakea kurssille sähköisellä lomakkeella 6.3. mennessä. Linkki hakemukseen löytyy tämän sivun oikeasta reunasta.
Voit tulostaa myös kurssihakemuksen ja lähettää sen postissa: Tulosta kurssihakemus
Täytä hakemus yhdessä kurssiin sitoutuvan lähi-ihmisesi kanssa. Hakulomakkeessa on kysymyksiä teille molemmille.

Kurssin sisältöä

Sopeutumisvalmennukseen valitaan 8 kurssilaista sekä heidän lähi-ihmisensä. Kurssit ovat kolmiosaisia. Kurssiin kuuluu aloitusjakso, kotikäynti ja jatkokurssi. Aloituskurssi ja jatkokurssi järjestetä samassa paikassa. Kotikäynti tarkoittaa, että kurssin vetäjä tulee tapaamaan sinua ja lähi-ihmistäsi sinun kotipaikkakunnalle. Kotikäynnin tarkoituksena on puhua kurssiin liittyvistä asioista sinun ja lähi-ihmisesi kanssa. Kotikäynti on aloituskurssin ja jatkokurssi välissä. Kotikäynnit tehdään kesäkuussa 2018. Koko kurssikokonaisuus  kestää noin puolivuotta.

MAHTI-kurssiympyrä.
Kuva Titta Kallio.

Kurssilla työskentelee kurssin vetäjä. Hän vastaa kaikista kurssiin liittyvistä asioista. Hän on kurssin yhdyshenkilö. Hän esimerkiksi valitsee kurssilaiset ja tekee ohjelman. Kurssin vetäjä on aina paikalla kurssilla. Vetäjän lisäksi kurssilla työskentelee erityisasiantuntijoita. He voivat olla esimerkiksi seksuaalineuvoja tai fysioterapeutti. He pitävät kurssin aikana osan ryhmänohjauksista. Kursseilla työskentelee myös ohjaajia. Heidän tehtävänsä kurssilla ovat:

• auttaa sinua osallistumaan kurssin ohjelmaan
  • tukea ja kannustaa sinua
  • auttaa sinua lukemisessa ja kirjoittamisessa
  • ohjata pienryhmässä työskentelyä

Lue kurssin sisällöstä tarkemmin alustavasta kurssiohjelmasta.