AGU-tauti

Tietoa ja linkkejä AGU-taudista.

AGU (aspartyyliglukosaminuria) on aineenvaihduntatauti, jossa geenivirheen takia tiettyä valkuaisainetta, aspartyyliglukosamiinia, kertyy soluihin. Aspartyyliglukosamiinin kertyminen vahingoittaa erityisesti aivosolujen toimintaa. Siksi sairaus johtaa lopulta vaikeaan kehitysvammaisuuteen. Tautia esiintyy enimmäkseen Suomessa.

Lue sivun alaosasta tarina “Elämänmittainen ilo”.

Vertaistuki

Suomen Agu ry on yhdistys, joka on tarkoitettu agu-tautia sairastavien perheille ja läheisille sekä muille henkilöille ja yhteisöille, joita AGU-tauti kiinnostaa ja koskettaa. Lue lisää yhdistyksestä Suomen AGU ry.

Stop AGU! ‑kampanjan keräystuotoilla tuetaan kaikkia mahdollisia AGU-taudin hoitoon tähtääviä toimia. Ensisijaisesti kampanjan kautta kerätty lisärahoitus ohjataan suomalaislasten tutkimukseen. Kun sen ensivaihe on turvattu, voidaan rahoitusta ohjata myös geenitutkimukseen.

Muualta

Tietoa Verneri.net AGU-tauti

Lue Potilaan lääkärilehdestä 24.2.2018 juttu “Kehityksen viivästymä olikin Agu-tauti“.

Lääke Agu-tautiin löydetty? Suomalainen Ritva Tikkanen johtaa tutkimusta. Lue Apu-lehden artikkeli tästä.