Tapahtuman teema on Taidot – SKILLS.

Tapahtuman teema on Taidot (SKILLS). Konferenssissa käsitellään kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä sekä työ- ja päivätoiminnan kehittämistä osallisuutta tukevaksi toiminnaksi. Kehitysvammainen ihminen voi olla aktiivinen toimija ja osallisena siellä missä muutkin. Ihmisten taidot tulee saada käyttöön yhteisöissä ja yhteiskunnassa.

Nelipäiväisen konferenssin ohjelma on monipuolinen katsaus aiheeseen. Se sisältää ajankohtaista tietoa ja esimerkkejä eri maista. Voit seurata päälavan ohjelmaa ja osallistua valitsemiisi rinnakkaisohjelmiin ilman erillistä ilmoittautumista.

Kaikki päälavalla esitetyt ohjelmat tulkataan ja tallennetaan. Voit siis katsoa esityksen uudelleen tai itsellesi paremmin sopivaan aikaan. Tallenteet ovat katsottavissa tapahtuma-alustalla kaksi viikkoa konferenssin päättymisen jälkeen.

Konferenssin aikana sinulla on myös mahdollisuus verkostoitua, keskustella ja kohdata muiden osallistujien kanssa virtuaalisissa kahvihuoneissa.

AIKATAULU

Tiistai 8.6. 11.00 – 15.00

Keskiviikko 9.6.  10.00 – 16.30

Torstai 10.6. 10.00 – 16.30

Perjantai 11.6.  10.00 – 12.30

TIISTAI 8.6.

11.00 Avajaiset

• Risto Burman, toiminnanjohtaja, Kehitysvammaisten Tukiliitto
  • Krista Kiuru, perhe- ja peruspalveluministeri
  • Musiikkia, Vimmart – yhdenvertaisen taiteen oppilaitos

11:20 Työ osallisuuden välineenä. László Bercse, varapuheenjohtaja, Inclusion Europe; puheenjohtaja, EPSA

12:00 Vammaisten ihmisten työllisyys ihmisoikeus näkökulmasta. Hisayo Katsui, vammaistutkimuksen apulaisprofessori, Helsingin yliopisto

14:00 Rinnakkaisohjelmat

• Kokemuksia vaikuttamisesta (tulkattu suomi-englanti)
  • Meaningful Jobs by Supporting Employers (englanniksi)
  • Visiting a place of work. (englanniksi)

KESKIVIIKKO 9.6.

10:00 Arvokas ja merkityksellinen elämä. Frank Martela, filosofi, tutkijatohtori, Aalto-yliopisto

11:30 Työ- ja päivätoiminnan kehittäminen osallisuuden tueksi: Osallisuutta ja työllistymistä edistävän toiminnan laatukriteerit palvelun kehittämisen työkaluna. Puheenjohtaja Pirjo Valtonen ja varapuheenjohtaja Kari Vuorenpää, KVANK Työn ja päivätoiminnan valiokunta

14:00 Rinnakkaisohjelmat

• Precise work ability, employer cooperation and customized work task.  (englanniksi)
  • Kognitiivisen saavutettavuuden edistäjät Selkeästi meille -hankkeessa: palkkatyötä ja kansalaisvaikuttamista (suomeksi)
  • Job first: employment for inclusion. (englanniksi)
  • Pertti’s Choice Workshop with founders Sami Helle & Kalevi Helvetti. (englanniksi)

15:30 Rinnakkaisohjelmat

• Public service employment for people with intellectual disabilities / Kehitysvammaisten ihmisten työllistyminen julkisiin palveluihin (tulkattu englannista suomeksi)
  • Day services in supporting the agency and inclusion of a person in need of wide-ranging support: “Movement to My Day and Support to My Choices”. (englanniksi)
  • Inkluusioajattelu vapaaehtoistoiminnan perustana – kohteesta toimijaksi.  (suomeksi)

TORSTAI 10.6.

10:00 CRPD round table: Sheltered workshops – what purpose and future? / YK vammaissopimus paneelikeskustelu: Toimintakeskukset –  mikä on niiden merkitys ja tulevaisuus (tulkattu suomeksi)

11:30 Rinnakkaisohjelmat

• Osuuskunta ansiotyön mahdollistajana. (suomeksi)
  • Kun taito kohtaa tehtävän – esimerkki polusta palkkatyöhön (tulkattu suomi-englanti)
  • Ajankohtaista työllistämisen edistämisessä. (suomeksi)
  • EnableWorks. (englanniksi)

14:00 Monimuotoista työelämää rakentamassa, case L&T. Jorma Mikkonen, yhteiskuntasuhdejohtaja, Lassila & Tikanoja

14:30 Ystävä nimeltä yksinäisyys, runolauluesitys, Taideverstas Wärjäämö

15:30  Rinnakkaisohjelmat

• Customised Employment: The role of Self-Determination and Person-Centered Services / Räätälöity työllisyys: Itsemääräämisoikeuden ja yksilöllisten palvelujen rooli (tulkattu englannista suomeksi)
  • KLAPjob (englanniksi)
  • Beautiful difference: art and dance session (englanniksi)
  • VVV-areena – tukea ryhmien ja yksilöiden sähköisten vuorovaikutustaitojen harjoitteluun (suomeksi)

PERJANTAI 11.6.

10:00 Rinnakkaisohjelmat

• Teatterista voimaa vuorovaikutukseen (suomeksi)
  • “We are talking about employment” -Online-courses to support personal goalsetting among persons with Intellectual disabilities (englanniksi)
  • How EU supports employment of people with disabilities (englanniksi)

11:10 Taidot ja tulevaisuuden työelämä. Perttu Pölönen, futuristi, tietokirjailija.

12:00 Päätöstilaisuus

• Jyrki Pinomaa, puheenjohtaja, Inclusion Europe
  • Petri Liukkonen, puheenjohtaja, Kehitysvammaisten Tukiliitto
  • Kaikki osallistuu! videotervehdys, Me Itse ry:ltä.
  • Grilli the band, Vimmart, yhdenvertaisen taiteen oppilaitos

* Ohjelmaa päivitetään ja muutokset ovat vielä mahdollisia.

Konferenssin pääpuhujat

Lászlo Bercse.

László Bercse on Inclusion Europen varapuheenjohtaja, unkarilaisen EFOESZ´n varapuheenjohtaja sekä  EPSA´n puheenjohtaja. Konferenssissa Bercsen aihe on työ osallisuuden välineenä.

Hisayo Katsui.

Hisayo Katsui. Katsui on vammaistutkimuksen apulaisprofessori Helsingin yliopistosta. Katsuin aiheina konferenssissa ovat vammaisuus ja ihmisoikeudet.

Frank Martela.

Frank Martela on filosofi ja tutkija, jonka aiheena konferenssissa on arvokas ja merkityksellinen elämä. Martela on sisäisen motivaation, hyvinvoinnin ja merkityksellisyyden tutkija. Vahvasta tutkimuspohjasta huolimatta hän kertoo näkemyksistään elävästi ja vahvasti arkeen sidottuna.

Perttu Pölönen.

Perttu Pölönen on futuristi, tietokirjailija ja moniosaaja. Perttu tunnetaan herättelevänä ajattelijana, joka uskoo inhimillisyyden olevan elintärkeää tulevaisuudessa. Hän puhuu monipuolisesti tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista –tulevaisuuden työelämästä ja inhimillisestä vallankumouksesta.  Konferenssissa Pölönen esiintyy torstaina aiheenaan taidot ja  tulevaisuuden työelämä.

Jorma Mikkonen.

Jorma Mikkonen työskentelee yhteiskuntasuhdejohtajana (SVP Public Affairs and Sustainability) Lassila & Tikanojalla.  Hän puhuu konferenssissa monimuotoisesta työelämästä. Jorma Mikkosen materiaalit: Jorma Mikkonen Europe in Action 2021, suomi

Englanti: Jorma-Mikkonen-Europe in Action 2021, eng

Rinnakkaisohjelmat

Kokemuksia vaikuttamisesta

Tukiliiton kokemustoimijaverkoston jäsenet kertovat kokemuksiaan vaikuttamisesta. Tule kuulemaan ja jakamaan oma tarinasi vaikuttamisesta. Työpajaan toivotaan mukaan eri maiden edustajia keskustelemaan vaikuttamisen mahdollisuuksista ja tavoista. Tämä työpaja tulkataan. Työpajan kesto on 90 minuuttia.

Meaningful Jobs by Supporting Employers

Katri Hänninen, kehittämispäällikkö KVPS, Simo Klem, työllisyysasiantuntija Kehitysvammaliitto, Tomi Sillanpää, työhönvalmentaja KOP-hanke, Ilkka Rantanen, asiantuntija TE-palvelut, Kirsi Konola, toimitusjohtaja KVPS, Jaana Salo, työhyvinvointipäällikkö Pirkanmaan Osuuskauppa ja Jon Fan, yrittäjä Upbeat/East Asia Mart.

Tässä työpajassa keskitytään miten parhaiten tuetaan työhönvalmennuksella työnantajia tarjoamaan sopivia työpaikkoja kehitysvammaisille ihmisille. Työpaja on englanninkielinen.

Visiting a place of work

Inclusion Slovakia and Stefano Onnis, Museo Come un Albero, Italia.

Precise work ability, employer cooperation and customized work task

Kari-Pekka Martimo, johtaja, työkykyriskien ennakointi ja tutkimus Ilmarinen, Pia Vaajakallio, työllisyyskoordinaattori, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö, Ville Grönberg projektipäällikkö Iisisti töihin -hanke, Terveyden ja hyvinvoinninlaitos

Tässä työpajassa pohditaan käsitteiden merkitystä sekä työnkuvien räätälöintiä osana työnantajayhteistyötä. Työpaja on englanninkielinen.

Pertin Valinta työpaja perustajien Sami Helteen ja Kalevi Helvetin kanssa.

Pertin Valinta on Outsider taide -toimisto, kauppa ja galleria ja Suomen ensimmäinen kehitysvammaisten ihmisten perustama yhteiskunnallinen yritys, jonka tuotto ohjataan toiminnan kehittämiseen ja osatyökykyisten työllistämiseen. Perustajajäsenet tunnetaan myös punk-yhtyeestä Pertti Kurikan nimipäivät. Työpajassa Pertin Valinta esittelee outsider-taidetta ja musiikkiesityksiä, ja pääset yksityiselle kierrokselle Kalevin virtuaaligalleriaan.

Heikki Oksanen ja Roberto Polsa, saavutettavuustestaajat, Satu Timperi hankepäällikkö, Mira Vihmo hankesuunnittelija, Mikko Palsa saavutettavuuskoordinaattori, Kehitysvammatuki57 ry

Selkeästi meille -hankkeessa kehitysvammaiset ihmiset edistävät verkkopalveluiden kognitiivista saavutettavuutta. Sitä edistetään niin palkkatyönä kuin kansalaisvaikuttamisen keinoin. Saavutettavuustestaajat työskentelevät hankkeessa palkkatyössä asiantuntijoina kokemusasiantuntijuuttaan hyödyntäen ja hanke maksaa palkkioita myös ulkopuolisille käyttäjätestaajille. Saavutettavuuden iskuryhmät vaikuttavat kansalaisvaikuttamisen keinoin digipalvelujen sisältöön ja käytäntöihin. Tule kuuntelemaan, kuinka hankkeessa on mahdollistettu -saavutettavuustestaajien asiantuntijatyö ja -saavutettavuuden iskuryhmien vaikuttaminen verkkopalveluiden selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Työpaja on suomenkielinen.

Job first: employment for inclusion

Zuzana Thürlová, Jurta, Tšekki.

Zuzana vie meidät englanninkieliselle virtuaalivierailulle tuetun työllistämisen käyttämiseen ihmisten yhteiskuntaan osallistamisessa.

Public service employment for people with intellectual disabilities

Keenan Wellar ja Julie Kingstone, LiveWorkPlay, Kanada and Silvia Muñoz, projektipäällikkö Plena inclusión, Espanja

Keenan ja Julie kertovat Kanadan julkishallinnon työtehtävien muuttamisesta sopiviksi ja saavutettavaksi kehitysvammaisille ihmisille perustuen hiljattain tekemäänsä raporttiin. Silvia esittelee Plena Inclusion -ohjelmaa, jolla tuetaan kehitysvammaisten ihmisten työllistämistä Espanjan julkisissa palveluissa. Työpaja on englanniksi.

Day services in supporting the agency and inclusion of a person in need of wide-ranging support: “Movement to MDay and Support for MChoices.”

Johanna Sakko ja Mari Hakola, Kehitysvammaisten Tukiliitto.

Työpajassa puhumme osallisuudesta ja toimijuudesta. Keskustelemme siitä, miten laaja-alaista tukea tarvitsevien ihmisten omia valintoja ja toimijuutta voidaan vahvistaa päivätoiminnassa. Tutustut Tukiliitossa kehitettyyn Liikettä päivääni, tukea omiin valintoihin -toimintaan. Tämä työpaja on englanninkielinen.

Inkluusioajattelu vapaaehtoistoiminnan perustana – kohteesta toimijaksi.

Miisa Sankila ja Pia Björkman, Kehitysvammaisten Tukiliitto.

Käsittelemme oikeutta osallistua ja olla mukana tekemässä yhteistä hyvää. Kerromme ja peilaamme kokemuksiamme uusimpaan tutkimustietoon. Jaamme Tukiliiton kokemuksia ja ajatuksia, kuinka vapaaehtoistoiminnan muotoilussa voi hyödyntää inkluusioajattelua. Työpaja on suomenkielinen.

Enable Works

Richard Hamer, Enable Scotland, Iso-Britannia

Richard puhuu siitä, kuinka ENABLE Scotland tukee kehitysvammaisten ihmisten työllistymistä ENABLEWorks- ja Breaking Barriers -ohjelmillaan.

Ajankohtaista työllistämisen edistämisessä

Patrik Tötterman, erityisasiantuntija, Työ- ja elinkeinoministeriö, Pirjo Sjölund, toimintayksikön esimies, Vantaan kaupunki, Aki Tetri, Projektipäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Ulla Peippo ja Mika Piiroinen, projektityöntekijät Eksote/Työtä-hanke.

Tässä työpajassa kuulet kunnan mahdollisuuksista tukea kehitysvammaisten työllistymistä sekä ajankohtaisista hankkeista osatyökykyisten ja vammaisten työllistämisen edistämiseksi. Tämä työpaja on suomeksi.

Osuuskunnat ansiotyön mahdollistajana

Kari Vuorenpää, työelämän asiantuntija Kehitysvammaisten Tukiliitto, Valtteri Rantanen, hallituksen puheenjohtaja Omillaan osuuskunta, Jyrki Vihriälä, projektipäällikkö Jyväskylän Ammattikorkeakoulu

Tässä työpajassa pääset kuulemaan ja keskustelemaan osuuskunnista työn tekemisen vaihtoehtona. Työpajassa tutustutaan Suomen ensimmäiseen toimintakeskuksen yhteydessä toimivaan osuuskuntaan sekä juuri alkaneeseen hankkeeseen, jossa tutkitaan osuuskuntien toimintamahdollisuuksia kunnan oman työtoiminnan yhteydessä. Työpaja pidetään suomeksi.

Kun taito kohtaa tehtävän – esimerkki polusta palkkatyöhön

Anna Valkama, kokemusasiantuntija, Anne Vuorenpää, suunnittelija Kehitysvammaisten Tukiliitto ja Elisa Nappa, suunnittelija, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö

Tässä työpajassa kuulet esimerkin siitä, miten työ löysi tekijänsä. Työllistymispolkua kuvaavat omista näkökulmistaan työntekijä, työhönvalmentaja ja tukena toiminut kollega.  Tämä työpaja tulkataan. Sen kesto on 90 minuuttia.

Customised Employment: The role of Self-Determination and Person-Centered Services

Renáta Tichá, tutkija ja Brian Abery, tutkimuspäällikkö; Institute on Community Integration, University of Minnesota, Yhdysvallat.

Renáta ja Brian puhuvat itsemääräämisoikeuden ja yksilölähtöisten lähestymistapojen roolista kehitysvammaisten ihmisten räätälöityjen ja tuettujen työpaikkojen edistämisessä. Työpajan kieli on englanti.

Beautiful difference: art and dance session

Allie Walton-Robson & Headway Arts, Iso-Britannia

Englanninkielinen taide- ja tanssisessio.

KLAPjob

Claus Bergman Hansen, johtaja KLAPjob and Klaus Marqvertsen, KLAPjob lähettiläs, LEV, Tanska.

Claus ja Klaus kertovat meille siitä, miten tanskalainen KLAPjob -malli toimii ja miten Klausille löytyi sopiva työ. Työpaja on englanniksi.

Veijo Nikkanen ja Verkko voittaa välimatkat -ryhmä

Tässä työpajassa pääset osallistumaan Verkko voittaa välimatkat -areenaan. VVV-areena on yksinkertainen ja saavutettava tapa tukea ryhmien yksilöiden sähköisten vuorovaikutustaitojen harjoittelua korona-aikaan.

Teatterista voimaa vuorovaikutukseen

Petri Mäkipää, Anne Vuorenpää ja ryhmä

Tässä työpajassa pääset mukaan Teatterista voimaa vuorovaikutukseen -ryhmän harjoituksiin. Työpaja on suomeksi.

Camilla Hautamäki, Melanie Shametaj and Erica Backman Steget vidare –hanke / Inclusion Finland FDUV

Tässä työpajassa kuulet FDUV:n Steget vidare-hankkeessa järjestämistä kehitysvammaisille ihmisille suunnatuista työelämäaiheisista verkkokursseista. Työpaja on englanniksi.

How EU supports employment of people with disabilities

Lucie Davoine, Euroopan komissio

Lucie puhuu siitä, miten EU tukee vammaisten ihmisten työllistämistä erityisesti EU:n vammaisstrategian, sosiaalisten oikeuksien pilarin ja Euroopan komission syrjinnän vastaisen kampanjan avulla.