Muu vapaaehtoistoiminta

Tällä sivulla kerrotaan muusta tarjolla olevasta vapaaehtoistoiminnasta

Best Buddies -kaveritoimintaa järjestää kaveritoiminnan lisäksi myös muuta vapaaehtoistoimintaa Jyväskylässä ja Tampereella. Järjestämme kaikille avoimia Kohtaa mut -tapahtumia, joissa kehitysvammattomat ja kehitysvammaiset nuoret ja aikuiset voivat olla yhdenvertaisesti kavereita, kohdata aidosti ja tehdä yhdessä mielekkäitä asioita. Näitä tapahtumia suunnitellaan ja järjestetään yhdessä kaverihakijoiden, kaveriparien ja muiden halukkaiden kanssa. Pyrimme tarjoamaan mahdollisuuksiemme mukaan suunnittelu- ja järjestämistalkoisiin osallistumiseen tukea ohjaajien muodossa.

Vapaaehtoistoistoimintaa on tarjolla myös erilaisten tempausten ja kampanjoiden muodossa. Näihinkin vapaaehtoistehtäviin ovat tervetulleita mukaan kaikki halukkaat.

Yhdenvertaisena kaverina toimineet henkilöt voivat kouluttautua ja toimia vapaaehtoisena kouluttajaparina Best Buddies -kaveritoiminnan työntekijöille. Koulutusparit vastaavat uusien kaveritoimintaan hakevien vapaaehtoisten kouluttamisesta. Lisätietoa miten pääset mukaan yhdenvertaiseen kaveritoimintaan voit lukea tästä: kaveritoiminnan aloitus.
Vapaaehtoisen sitaatti, jossa lukee: Mulla on antaa osaamista vapaaehtoistoimintaan. Mulla on mielikuvitusta. Osaan tehdä käsitöitä, piirtää ja kirjoittaa.

Vapaaehtoiset jakavat ilmapalloja Tampereen Hämeenkadulla
Vapaaehtoiset jakavat kutsuja Kohtaa mut -tapahtumaan Tampereella kesäkuussa 2017. Kuva: Rami Marjamäki

Vapaaehtoistoiminta tarjoaa uusia sosiaalisia rooleja. Kaveritoiminta ja muut vapaaehtoistehtävät antavat tekijöilleen paljon. @BestBuddiesFIN

Vapaaehtoiset jakavat joulukortteja ohikulkijoille jouluisella kadulla, yväskylän keskustassa.
Vapaaehtoiset jakavat tekemiään joulukortteja Jyväskylässä Kansainvälisenä Vapaaehtoisten päivänä 2017. Kuva: JiiPee Photography

Tarjoamme moninaista tukea vapaaehtoistehtäviin, esimerkkejä:

• järjestämme vuosittain koulutuspäivän vapaaehtoistoiminnasta,
  • harjoittelemme vapaaehtoistehtäviä etukäteen,
  • tehtäviin on selkeäkieliset ohjeet ymmärtämisen ja muistin tueksi,
  • osallistumista tukee ohjaaja

Lähetämme talkoista aina tietoa toiminnassamme mukana oleville henkilöille.
Kerromme vapaaehtoistehtävistä myös sosiaalisessa mediassa. Tervetuloa mukaan!

Vapaaehtoiset seisovat kaveritoiminnan teltalla ja hymyilevät.
Janika Kiukkonen ja Heidi Lindholm vastasivat Kohtaa mut -tapahtuman tarjoiluista kaveritoiminnan teltalla kesällä 2018. Kuva: Laura Vesa