hero_image.alt

Kommunikaatiokoulutukset

Kommunikaatiokoulutuksissa etsitään yhteisiä keinoja kommunikointiin.

Tukiliitto järjestää koulutuksia kommunikaation tueksi puhevammaisille henkilöille sekä heidän lähi-ihmisille. Koulutusten tavoitteena on lisätä puhevammaisen henkilön mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa omiin asioihin ja lähiympäristöönsä.

Koulutukset ovat suunnattu puhevammaisille nuorille, aikuisille  ja heidän lähi-ihmisille, jotka voivat olla esimerkiksi omaisia tai työntekijöitä. Koulutuksiin osallistuminen vaatii jonkin verran omatoimisuutta tai henkilökohtaista apua. Koulutuksien tavoitteena on antaa tietoa ja päivittää taitoja. Koulutuksissa voi tutustua  esimerkiksi, kuinka hyödyntää tablettitietokoneita kommunikaatiossa tai kuinka saada kommunikoinnin apuvälineitä käyttöönsä.

Kommunikaatiotreffit

Aika: 5.10.2018 klo 9-16
Paikka: Tampere, Pinninkatu 51

Päivä on tarkoitettu puhevammaisille nuorille aikuisille läheisineen. Päivään mahtuu mukaan 10 puhevammaista henkilöä lähi-ihmisineen.

Päivän aikana voi kerrata puhetta tukevia- ja korvaaviamenetelmiä ja aktivoida kommunikoinnin apuvälineiden käyttöä. Päivän aikana tutustutaan esimerkiksi tablettien käyttömahdollisuuksiin ja kommunikointiohjelmiin. Tavoitteena on etsiä oivalluksia arjen vuorovaikutustilanteisiin ja tukea itsemäärämisen toteutumista arjen valinnoissa. Päivän teemoja käsitellään toiminnallisten harjoitteiden avulla.

Päivä on maksuton ja sisältää ruokailut.

Haku kommunikaatiotreffeille on 15.9.2018 mennessä.

Hakulomake aukeaa tästä

Päivän alustava ohjelma:

9  Aamukahvi, tutustuminen
10 Kuinka tuen vuorovaikutusta? Puheterapeutin puheenvuoro
11 Itsemääräämisen tukeminen
12 Lounas
13 Apuvälineet kommunikoinnissa
14 Kahvi
14.30 Innostu uudelleen omista taidoista!
15.30 Päivän koonti

Valtakunnalllista puhevammaisten viikkoa vietetään vuosittain  lokakuun ensimmäisellä viikolla. Tänä vuonna se on 1.-7.10.2018.
Kommunikaatiotreffit ovat osa viikon ohjelmaa.

Puhetta ilman sanoja- kurssi

Aika: 9.-10.11.2018

Paikka:  Original Sokos Hotel Alexandra, Hannikaisenkatu 35, 40100 Jyväskylä

Kurssi on tarkoitettu puhevammaisille nuorille ja aikuisille läheisineen. Kurssille mahtuu 10 puhevammaista henkilöä lähi-ihmisineen.
Lähi-ihminen voi olla esim. omainen, työntekijä tai puhetulkki.

Kurssilla on tarkoitus kerrata puhetta tukevia ja korvaavia menetelmiä ja aktivoida kommunikoinnin apuvälineiden käyttöä. Kurssilla tutustutaan esimerkiksi tablettien  käyttömahdollisuuksiin ja kommunikointiohjelmiin.  Tavoitteena on etsiä oivalluksia arjen vuorovaikutustilanteisiin ja tukea itsemäärämisen toteutumista arjen valinnoissa.

Tutustu kurssiohjelmaan tästä.

Kurssi on maksuton ja sisältää yöpymisen, ruokailut ja ohjelman. Matkat tulee kustantaa itse.

Haku kurssille on 1.10.2018 mennessä.

Hakulomake aukeaa tästä

Lisätiedot koulutuksista:

Anne Vuorenpää.

Anne Vuorenpää

Koulutussuunnittelija

Puhelinnumero: 040 6418 025

Sähköposti: anne.vuorenpaa@tukiliitto.fi

Tehtäviini kuuluvat myös Teatterista voimaa vuorovaikutukseen -koulukset.

Minni Haveri.

Minni Haveri