Verkkokoulutus perheitä kohtaaville ammattilaisille: Vahvistu vanhempana

Tapahtuma on käynnissä
Alkaa: 14.10.2019
Päättyy: 3.11.2019

Vahvistu vanhempana -koulutus on osa kolmiosaista koulutuskokonaisuutta, joka on tarkoitettu kaikille perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille. Vahvistu vanhempana osuus sisältää tietoa ja käytännön keinoja niiden perheiden kohtaamiseen, joissa yhdellä tai useammalla vanhemmalla on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä, esimerkiksi kehitysvammasta johtuen. Koulutuksen muut osuudet ovat Erityinen sisaruus ja lapsen osallisuus. Voit osallistua niihin kaikkiin tai valita vain osan.

Jokaisen aihekokonaisuuden suorittamiseen on aikaa 3 viikkoa. Työaikaa suorittamiseen kuluu noin 1 – 2 h /viikko. Vahvistu vanhempana -koulutus alkaa maanantaina 14.10. ja päättyy 3.11. Jokaisen viikon alussa osallistujat saavat uuden tehtävän ja koulutusmateriaaleja.

Osallistua voi itsenäisesti tai yhdessä työyhteisön kesken. Koulutus on maksuton ja toteutetaan Tukinetissä.

Ennen koulutusta järjestämme Ennakkotieto-chatin 3.10 klo 14 – 15, joka on tarkoitettu ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneita tästä koulutuksesta. Chatissa voit kysyä lisätietoa ja keskustella koulutuksen järjestäjien kanssa.

Koulutukset muut osuudet

4. – 24.11.2019 Erityinen sisaruus. Osio sisältää sekä kirjallisuuteen että kokemustietoon pohjautuvaa tietoa pitkäaikaissairaan tai vammaisen henkilön sisaruuteen, aiheeseen liittyviä materiaaleja sekä käytännön vinkkejä sisarusten huomioimiseen.

25.11. – 15.12.2019 Lapsen osallisuus. Osio sisältää tietoa vammaisen lapsen osallisuudesta ja sen oikeudellisesta perustasta, sekä käytännön vinkkejä puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien käyttöön.

Mitä koulutuksessa tehdään

Koulutuksen kaikki kolme osiota sisältävät videoluentoja ja ohjevideoita, kirjallista materiaalia sekä tehtäviä. Ennakkotieto-chatin lisäksi jokaisen osion lopussa järjestetään syventävä chatti, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Syventävä-chatti tarjoaa mahdollisuuden vielä keskustella koulutuksen teemoista ja heränneistä kysymyksistä muiden osallistujien ja kurssin vetäjien kanssa.

Miten pääset mukaan?

Osallistuaksesi koulutukseen tarvitset Tukinet-tunnukset. Ohjeet tunnusten luomiseen voit katsoa täältä. Nimimerkki voi olla esimerkiksi etunimesi ja ammattinimikkeesi, esimerkiksi Taija.perhetyöntekijä.

Kun olet luonut itsellesi tunnukset, löydä koulutukset täältä.

Valitse Toimija-pudotusvalikosta Kehitysvammaisten Tukiliitto ry. Löydät koulutuskokonaisuuden kaikki kolme osuutta sivulta omina teemakortteina: Koulutus ammattilaisille: Vahvistu vanhempana, Koulutus ammattilaisille: Erityinen sisaruus ja Koulutus ammattilaisille: Lapsen osallisuus. Jokaiseen osuuteen haetaan kyseisen teemakortin kautta omalla hakulomakkeella.

Mukana koulutusta toteuttamassa Tukiliiton Perheily, Erityinen sisaruus -hanke ja Vahvistu vanhempana -hanke.