Verkkokoulutus perheitä kohtaaville ammattilaisille: Erityinen sisaruus

Tapahtuma on päättynyt
Alkaa: 29.3.2020
Päättyy: 29.3.2020

Erityinen sisaruus (9.3. alkaen) on osa kolmiosaista koulutuskokonaisuutta, joka on tarkoitettu kaikille perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille. Osio sisältää sekä kirjallisuuteen että kokemustietoon pohjautuvaa tietoa pitkäaikaissairaan tai vammaisen henkilön sisaruuteen, aiheeseen liittyviä materiaaleja sekä käytännön vinkkejä sisarusten huomioimiseen. Tietoa aiheesta löydät Erityinen sisaruus -verkkosivustolta.

Aihekokonaisuuden suorittamiseen on aikaa 3 viikkoa. Työaikaa suorittamiseen kuluu noin 3 h /viikko, eli yhteensä koulutuksen suorittamiseen kuluu aikaa noin 9 tuntia. Erityinen sisaruus -koulutus alkaa maanantaina 9.3.  ja päättyy sunnuntaina 29.3. Jokaisen viikon alussa osallistujat saavat uuden tehtävän ja koulutusmateriaaleja.

Osallistua voi itsenäisesti tai yhdessä työyhteisön kesken. Koulutus on maksuton ja toteutetaan Tukinetissä.

Koulutukset muut osuudet ovat:

Vahvistus vanhempana (toteutuu tammikuussa ennen Erityinen sisaruus osiota). Vahvistu vanhempana osuus sisältää tietoa ja käytännön keinoja niiden perheiden kohtaamiseen, joissa yhdellä tai useammalla vanhemmalla on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä, esimerkiksi kehitysvammasta johtuen. Tietoa aiheesta löydät kotisivuiltamme.

Lapsen osallisuus (toteutuu huhtikuussa Erityinen sisaruus osion jälkeen).

Lapsen osallisuus osio sisältää tietoa vammaisen lapsen osallisuudesta ja sen oikeudellisesta perustasta, sekä käytännön vinkkejä puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien käyttöön.

Mitä koulutuksessa tehdään

Koulutuksen kaikki kolme osiota sisältävät videoluentoja ja ohjevideoita, kirjallista materiaalia sekä tehtäviä. Ennakkotieto-chatin lisäksi jokaisen osion lopussa järjestetään syventävä chatti, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Syventävä-chatti tarjoaa mahdollisuuden vielä keskustella koulutuksen teemoista ja heränneistä kysymyksistä muiden osallistujien ja kurssin vetäjien kanssa.

Miten pääset mukaan?

Osallistuaksesi koulutukseen tarvitset Tukinet-tunnukset. Ohjeet tunnusten luomiseen voit katsoa täältä. Nimimerkki voi olla esimerkiksi etunimesi ja ammattinimikkeesi, esimerkiksi Taija.perhetyöntekijä. Tunnukset pääset luomaan osoitteessa https://tukinet.net/ kohdassa rekisteröidy.

HUOMAA! Tukinetin asetuksista johtuen organisaatiotunnuksilla ei voi osallistua koulutukseen. Tarvitset siis osallistumiseen tavalliset Tukinetin käyttäjätunnukset.

Kun olet luonut itsellesi tunnukset, löydä koulutukset täältä.

Valitse Toimija-pudotusvalikosta Kehitysvammaisten Tukiliitto ry. Löydät koulutuskokonaisuuden kaikki kolme osuutta sivulta omina teemakortteina: 2020 Koulutus ammattilaisille: Vahvistu vanhempana, Koulutus ammattilaisille: Erityinen sisaruus ja Koulutus ammattilaisille: Lapsen osallisuus. Jokaiseen osuuteen haetaan erikseen teemakortin oman “Hae” painikkeen kautta.

Mukana koulutusta toteuttamassa Tukiliiton PerheilyErityinen sisaruus -hanke ja Vahvistu vanhempana -hanke.