2020 Vahvistu vanhempana -verkkokoulutus ammattilaisille

Tapahtuma alkaa 3 päivän päästä
Alkaa: 27.1.2020
Päättyy: 16.2.2020

Vahvistu vanhempana -koulutus on osa kolmiosaista koulutuskokonaisuutta, joka on tarkoitettu kaikille perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille. Vahvistu vanhempana osuus sisältää tietoa ja käytännön keinoja niiden perheiden kohtaamiseen, joissa yhdellä tai useammalla vanhemmalla on tuentarvetta oppimisessa ja ymmärryksessä, esimerkiksi kehitysvammasta johtuen. Koulutuksen muut osuudet ovat Erityinen sisaruus ja lapsen osallisuus. Voit osallistua niihin kaikkiin tai valita vain osan.

Jokaisen aihekokonaisuuden suorittamiseen on aikaa 3 viikkoa. Työaikaa suorittamiseen kuluu noin 3 h /viikko eli yhteensä noin 9 h/osuus. Vahvistu vanhempana -koulutus alkaa maanantaina 27.1.2020 ja päättyy 16.2.2020. Koulutus jää sen jälkeen auki vielä noin kuukaudeksi, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa loppuun. Jokaisen viikon alussa osallistujat saavat uuden tehtävän ja koulutusmateriaaleja.

Osallistua voi itsenäisesti tai yhdessä työyhteisön kesken. Koulutus on maksuton verkkokoulutus, joka toteutetaan Tukinetissä.

Tule kyselemään ja keskustelemaan koulutuksesta kanssamme Ennakkotieto-chattiin Tukinettiin 23.1. klo 16 – 17.

Koulutukset muut osuudet

9. – 29.3.2020 Erityinen sisaruus. Osio sisältää sekä kirjallisuuteen että kokemustietoon pohjautuvaa tietoa pitkäaikaissairaan tai vammaisen henkilön sisaruuteen, aiheeseen liittyviä materiaaleja sekä käytännön vinkkejä sisarusten huomioimiseen.

30.3. – 19.4.2020 Lapsen osallisuus. Osio sisältää tietoa vammaisen lapsen osallisuudesta ja sen oikeudellisesta perustasta, sekä käytännön vinkkejä puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien käyttöön.

Mitä koulutuksessa tehdään

Koulutuksen kaikki kolme osiota sisältävät videoluentoja ja ohjevideoita, kirjallista materiaalia sekä tehtäviä. Ennakkotieto-chatin lisäksi jokaisen osion lopussa järjestetään syventävä chatti, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Syventävä-chatti tarjoaa mahdollisuuden vielä keskustella koulutuksen teemoista ja heränneistä kysymyksistä muiden osallistujien ja kurssin vetäjien kanssa. Kurssin osallistujat saavat valita syventävän chatin ajankohdan muutamasta vaihtoehdosta. Laitamme siitä osallistujille doodlen.

Miten pääset mukaan?

Osallistuaksesi koulutukseen tarvitset Tukinet-tunnukset. Ohjeet tunnusten luomiseen voit katsoa täältä. Nimimerkki voi olla esimerkiksi etunimesi ja ammattinimikkeesi, esimerkiksi Taija.perhetyöntekijä. Tunnukset pääset luomaan osoitteessa https://tukinet.net/ kohdassa rekisteröidy.

HUOMAA! Tukinetin asetuksista johtuen organisaatiotunnuksilla ei voi osallistua koulutukseen. Tarvitset siis osallistumiseen tavalliset Tukinetin käyttäjätunnukset.

Kun olet luonut itsellesi tunnukset, löydä koulutukset täältä.

Valitse Toimija-pudotusvalikosta Kehitysvammaisten Tukiliitto ry. Löydät koulutuskokonaisuuden kaikki kolme osuutta sivulta omina teemakortteina: 2020 Koulutus ammattilaisille: Vahvistu vanhempana, Koulutus ammattilaisille: Erityinen sisaruus ja Koulutus ammattilaisille: Lapsen osallisuus. Jokaiseen osuuteen haetaan erikseen teemakortin oman “Hae” painikkeen kautta.

Mukana koulutusta toteuttamassa Tukiliiton Perheily, Erityinen sisaruus -hanke ja Vahvistu vanhempana -hanke.