Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus 9.-10.10.2021, Helsinki

Tapahtuma alkaa 19 päivän päästä
Alkaa: 9.10.2021
Päättyy: 10.10.2021

Malikkeen kaksipäiväinen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus tarjoaa tietoa ja ratkaisuja vaikeasti vammaisten lasten ja aikuisten osallistumiseen ja osallisuuden mahdollistamiseen.

Koulutus on suunnattu vaikeasti vammaisten henkilöiden lähi-ihmisille ja eri alojen ammattilaisille. Se tarjoaa ratkaisuja osallistumiseen ihmisille, jotka tarvitsevat toimintavälineen ja toisen ihmisen apua voidakseen osallistua ja liikkua.

Koulutuksen tavoitteet:

• Ymmärrät toimintavälineiden tarjoamat mahdollisuudet vaikeasti vammaisten ihmisten osallistumiseen ja toimijuuteen.
  • Tiedät, minkälaisia toimintavälineitä on saatavilla.
  • Osaat käyttää ja soveltaa toimintavälineitä.
  • Tiedät toimintavälineiden hankintakanavista, saatavuudesta ja kokeilumahdollisuuksista.
  • Tutustut apuvälineisiin liittyvään lainsäädäntöön ja oikeuksiin.

Koulutuksen lähtökohtana on vaikeasti vammaisten ihmisten osallistumisen, toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen. Ensimmäisenä päivänä perehdymme apuvälinelainsäädäntöön tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta sekä tutustumme toimintavälineisiin ja teemme käytännön harjoituksia.

Koulutuksen toisena päivänä saamme retkeillen kokemusta toimintavälineiden käytöstä. Vaikeasti vammaiset retkeläiset toimivat kokemusasiantuntijoina. Koulutukseen tulija voi ilmoittaa myös retkeläisen mukaan retkelle klo 10 – 14. Oikeanlainen toimintaväline mahdollistaa liikkumisen ja osallistumisen kaikille.

Koulutus järjestetään suomeksi ja yhteistyökumppaneimme toimii DUV Mellersta Nyland ja Finlands Svenska Idrott, Vi också -hanke. Yhteistyökumppanimme vastaavat kääntämisestä ruotsiksi tarvittaessa. Koulutus on maksuton DUV-yhdistysten jäsenille. Muille hinta on 30 €/hlö. Hinta sisältää koulutuksen, aamupalan, lounaan ja kahvin kumpanakin koulutuspäivänä. Koulutukseen otetaan 14 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautuminen koulutukseen 3.10.2021 mennessä tämän Google Forms -linkin kautta.

Koulutukseen osallistumisen jälkeen on mahdollista lähteä organisoimaan vastaava alueellinen koulutus omalle paikkakunnalle.

Tervetuloa mukaan!

Toimintavälinekoulutus 9. – 10.10.2021 Helsingissä

Lauantai 9.10. klo 8.15 – 16.00 teoriapäivä Hotelli Rantapuisto (Furuborginkatu 3, 00980 Helsinki)

Sunnuntai 10.10. klo 8.00 – 16.00 retkipäivä Uutelan luontopolku, Helsinki