Teemaviikko: Sörkän säkenöivä sirkus esittää: Supersankarit, Helsinki

Tapahtuma on päättynyt
Alkaa: 3.12.2019
Päättyy: 3.12.2019

Sörkän säkenöivä sirkus on erityisnuorten sirkus- ja teatteriryhmä, jonka ohjauksesta vastaavat Sirkus Magenta ja Helsingin kaupungin nuorisopalvelut. Supersankarit-esityksessä nähdään huikeita sankarihahmoja, erityisiä voimia ja tarinoita ystävyydestä.

Esitykset ovat osa Disability Day Art & Action – sekä Fair Saturday Helsinki -festivaalien ohjelmaa. Pue oma supersankariasu päälle ja tule maksuttomiin esityksiin. Narrin näyttämölle!

Värikkäästi pukeutunut sirkusryhmä poseeraa kuvaajalle.
Ryhmä on Sirkus Magentan,
Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden
ja Kehitysvammatuki 57 ry:n yhteinen.

Lue selkolehti Leijan 6/2019 juttu treeneistä:
Myös sä voit oppia, jos treenaat

Sirkus Magenta ja Helsingin nuorisopalvelut käynnistivät keväällä 2019 maksuttoman sirkus- ja teatteriryhmän, joka oli suunnattu kehitysvammaisille tai autismikirjolla oleville nuorille. Esitys pohjautuu osallistujien omaan kokemusmaailmaan: millaisia supervoimia itse kullakin on? Millaisissa tilanteissa voi tarvita toisen rohkaisua tai apua?

Ryhmä on tutustunut akrobatiaan, jongleeraukseen ja tehnyt luovia ilmaisuharjoitteita. Osallistujat työstävät sisällön yhdessä ja vaikuttavat kaikkiin esityksen vaiheisiin ryhmän nimestä roolituksiin ja vuorosanoihin. Kokeilemme ja kehitämme projektissa soveltavan sirkustaiteen ja teatterin menetelmiä erityistä tukea tarvitsevien ihmisten kanssa. Tavoitteena on lisätä saavutettavaa taidetoimintaa sekä tietoa erityisryhmien tekemästä esittävästä taiteesta.

Esitykset ovat

• lauantaina 30.11. klo 14.30 ja
  • tiistaina 3.12. klo 13.30 (täyteenvarattu)

Esitykset ovat maksuttomia ja kaikille avoimia.

Kesto: noin 30 min. Esityspaikka: Narrin näyttämö (Sörnäisten rantatie 31, Helsinki).

Lue lisää Facebook-sivulta
facebook.com/events/463876651140952

tai Sirkus Magentan nettisivuilta
sirkusmagenta.fi/wp3/erityisryhmienesitystoiminta

Esteettömyys ja ennakkoilmoittautuminen (pyörätuolit ja ryhmät)

Pyydämme yli viiden hengen ryhmiä ja pyörätuolilla saapuvia ilmoittautumaan ennakkoon:
noa.ronkko@sirkusmagenta.fi

Narrin näyttämö on esteetön, mutta pyörätuolipaikkoja on rajoitetusti. Näyttämö sijaitsee 3. kerroksessa. Tilassa on hissi.  Esteettömyystiedot:

Työryhmä

Ryhmää ohjaavat sirkusohjaaja Silja Kyytinen ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Laura Mboup. Sirkus Magenta ry on Suomen johtavia sosiaalisen sirkuksen toimijoita. Yhdistyksen tavoitteena on edistää erityistä tukea tarvitsevien ryhmien henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Sosiaalisessa sirkuksessa sirkus toimii välineenä uuden oppimiseen, vahvuuksien tunnistamiseen ja vuorovaikutustaitojen vahvistumiseen.

Yhteistyökumppanit ja tukijat

Yhteistyökumppanit:
Sirkus Magenta, Helsingin kaupungin nuorisopalvelut ja Kehitysvammatuki 57.

Tilat:
Helsingin kaupunki ja Cirko – Uuden sirkuksen keskus.

Rahoitus:
Taiteen edistämiskeskus ja Tukiliitto.

Media ja haastattelupyynnöt

Median on mahdollista tulla ennakkoon sovitusti seuraamaan ryhmän harjoituksia sekä haastattelemaan ohjaajia ja osallistujia. Lisätiedot sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt Maija Iltanen,
maija.iltanen@sirkusmagenta.fi

Olemme osa valtakunnallista kehitysvammaisten ihmisten teemaviikkoa 1. – 7.12.2019.

Teemaviikko

Teemaviikon tunnus 2019 on ”Oikeus hyvään palveluun”.
Nostamme myös esille palvelujen tuomaa hyvää elämänlaatua. Kohtaa mut!
Lisätietoa Tukiliiton sivulla:
Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikko