Teemaviikko: Minun elämä – Meidän elämä -valokuvanäyttely, Oulu

Alkaa: 5.12.2017
Päättyy: 5.12.2017

Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry
Valokuvateos ja näyttely yhdistyksemme Menojengin (itsenäisesti asuvat kehitysvammaiset aikuiset) toteuttamana:

MINUN ELÄMÄ – MEIDÄN ELÄMÄ
Itsenäisesti asuvien ja erityistä tukea tarvitsevien ihmisten kokemuksia itsemäärämisoikeudesta

Valokuvateos julkaistaan 5.12.2017 Suomi 100 – Itsenäisyystanssiaisten yhteydessä (Kulttuuritalo Valve, OULU)

Tämän jälkeen valokuva-teos on nähtävillä Kahvila Pöönässa, 6. – 15.12.2017. Kahvila Pööna on päivisin kaikille avoin kahvila ja toimii säännöllisesti iltaisin jäsenistömme kokoontumispaikkana, ns Tiistai-kahvilat.

Valokuvateosta on työstetty syksyn aikana kaksi kertaa viikossa toistuvissa tapaamisissa: kuvattu, tulostettu ja kehystetty sekä digitalisoitu. Tavoitteemme on julkaista teos myöhemmin myös netissä.

Näyttely toteutetaan itsenäisesti asuvien kehitysvammaisten itse työstämänä, tuoden esille heidän ajatuksiaan itsenäisestä elämästä, asumisestaan, itsemääräämisoikeudesta. Jokainen saa suunnitella ja valmistaa Minun elämäni -kuvan. Kuva otetaan jokaisen itsensä valitsemassa paikassa, hän saa suunnitella kuvaustilanteen ja paikan haluamakseen. Kuvan jälkeen, jokainen valmistaa teetetystä kuvasta teoksen, joka liitetään Meidän elämä -näyttelyyn.

Menojengiläiset esiintyvät kuvissa, lisäksi he ovat vahvasti mukana kuvauksissa ja näyttelyn rakentamisessa.

Jaana Lauri
jaana.lauri@oketuki.fi

Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikko

Lue lisää Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikosta ja tule mukaan tapahtumiin:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko