Teemaviikko: Saa itte päättää -työpajat, Kauhajoki

Tapahtuma on päättynyt
Alkaa: 1.12.2018
Päättyy: 1.12.2018

Kauhajoen kehitysvammaisten tuki ry ja Me itse Kauhajoen Kamut järjestävät monenlaista tapahtumaa viikon aikana.

Saa itte päättää -työpajat erityistä tukea tarvitseville henkilöille 1.12.2018

Järjestetämme päivän, jossa Me itsen Kauhajoen Kamujen aktiivit toimivat vetäjinä erilaisissa itsemääräämisoikeuteen ja osallisuuteen liittyvissä työpajoissa, yhdistyksen toimijat ovat taustalla tukihenkilöinä.

Työpajat suunnitellaan yhdessä ja jokainen voi valita itselleen ja omille vahvuuksilleen sopivan roolin päivässä. Kansalaisuuden avaimet -hankkeesta saadaan materiaalia työpajojen toteutukseen ja keskusteluihin.

Tarkoituksena on vahvistaa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden roolia oman elämänsä asiantuntijoina ja vertaistuen avulla lisätä tietoa itsemääräämisoikeudesta ja käydä läpi itsemääräämisoikeutta sekä päätösten tekoa omassa arjessa.

Itte saa päättää -ajatelmista näyttely Kauhajoen kirjastossa 1. – 7.12.2018

Näyttelyyn kerätään erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden ajatuksia Itte saa päättää -teemaan liittyen ja herätellään näin kirjastossa käyvien henkilöiden ajatuksia itsemääräämisoikeudesta sekä sekä niistä haasteista, joita henkilöt kokevat. Seinälle on myös kirjastossa kävijöiden mahdollista lisätä omia ajatuksiaan teemaan liittyen.

Postia virastoille ja toimijoille

Lisäksi lähetämme infokirjeet kuvallisena/selkokielellä alueen virastoihin ja palveluiden tuottajille. Saajia ovat muun muassa Kela, pankki, sosiaalitoimi, kaupat.

Pyrimme herättelemään ajatusta siitä, että kansalaisilla on oikeus saada tietoa ja palvelua sellaisessa muodossa, jota pystyvät omaksumaan. Tämä koskettaa kaikkia kansalaisia, ei pelkästään erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä. Infoiskuilla pyrimme herättelemään toimijoita miettimään omien palveluidensa esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

Yhteistyökumppaneina

• Kansalaisuuden avaimet -hanke, KVPS
  • Kauhajoen kirjasto
  • Paikalliset tiedotusvälineet
  • Kauhajoen toimintakeskus

Heidi Hautala
Kauhajoen kehitysvammaisten tuki ry
heidimhautala@gmail.com

Olemme osa valtakunnallista kehitysvammaisten ihmisten teemaviikkoa 1. – 7.12.2018.

Teemaviikko

Teemaviikon tunnus 2018 on “Itte saa päättää”.
Nostamme esille itsenäisyyttä ja osallisuutta. Kohtaa mut!
Lisätietoa Tukiliiton sivulla:
Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikko