Teemaviikko: Erityislapsi on lahja -kampanja, Helsinki

Tapahtuma on päättynyt
Alkaa: 1.12.2018
Päättyy: 7.12.2018

Kehitysvammatuki 57 ry järjestää kehitysvammaisten ihmisten teemaviikolla kampanjan:

Erityislapsi on lahja -kampanja somaliyhteisössä

Kehitysvammaisten viikolla ja sen ympärillä toteutettava kampanja somaliyhteisössä pyrkii vaikuttamaan asenteisiin ja osallisuuden mahdollistamiseen. Kampanjan nimeksi tuli ”erityislapsi on lahja” – “ilmaha gaarka ah waa hadyad”, joka syntyi somaliyhteisöiden ajatuksesta. Lue lisää kampanjasta Kehitysvammatuki 57 ry:n sivulta:
Erityislapsi on lahja

Perheillä on tarve kuulua yhteisöön. Viikon teema “Itte saa päättää!” koskettaa myös maahanmuuttajataustaisia ryhmiä, joissa tietoa vammaisuudesta on vähän ja osallisuutta peräänkuuluttavia rakenteita vasta luodaan. Kampanjamme antaa tälle ryhmälle kasvot, vammaisuudelle sanoja ja yhteisölle kohtaamisen välineitä esimerkin avulla.

Radiohaastattelut (ja sosiaalinen media)
Kampanjassa haastatellaan somalivanhempia, yleensä äitejä, jotka ovat erityislapsen vanhempina kokeneet jäävänsä oman yhteisönsä ulkopuolelle. He kertovat haastatteluissa, millaiset kohtaamiset ovat olleet hyviä ja mitä he toivoisivat omalta yhteisöltään, jotta myös he ja heidän vammaiset lapsensa voisivat osallistua yhteisön toimintaan ja tulla osaksi sitä.
Haastattelut julkaistaan radio Warsanissa (somaliyhteisön kanavalla).
Kampanja näkyy vahvasti somessa.

Kehitysvammatuki 57 ry:n yhteistyötahoja ovat Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry, Helsingin kaupunki ja Vammaisten maahanmuuttajien tukikeskus Hilma.

Katja Riikonen
Kehitysvammatuki 57 ry
katja.riikonen@kvtuki57.fi

Olemme osa valtakunnallista kehitysvammaisten ihmisten teemaviikkoa 1. – 7.12.2018.

Teemaviikko

Teemaviikon tunnus 2018 on “Itte saa päättää”.
Nostamme esille itsenäisyyttä ja osallisuutta. Kohtaa mut!
Lisätietoa Tukiliiton sivulla:
Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikko