Suuntaviivoja tulevaisuuteen -seminaari, Tampere

Tapahtuma on päättynyt
Alkaa: 30.3.2019
Päättyy: 30.3.2019

Monet vammaisille henkilöille ja heidän läheisilleen tärkeät asiat ovat muutoksessa lähitulevaisuudessa. Myös Tukiliitto on uuden edessä, kun aiemmin Rinnekoti-Säätiöön kuulunut Norio-keskus tulee osaksi Tukiliiton toimintaa keväällä 2019. Samalla nimi vaihtuu Harvinaiskeskus Norioksi. Keskus tarjoaa matalan kynnyksen tietoa ja tukea liittyen perinnöllisyyteen ja harvinaisiin sairauksiin. Millaisia uusia tuulia Harvinaiskeskus Norio tuo tullessaan? Millaisia muita suuntaviivoja Tukiliitossa pitää huomioida tulevaisuudessa? Tule mukaan seminaariin kuuntelemaan ja keskustelemaan tulevaisuuden ajankohtaisista asioista.

Tilaisuutta on mahdollista seurata suorana klo 9 – 11.45.  Suora lähetys löytyy SEKK ry:n youtube-kanavalta. Voit seurata tilaisuutta Twitterissä tunnisteilla #harvinaiset, #noriotukiliittoon ja #suuntatulevaisuuteen

Seminaari järjestetään Tulppaanitalolla 30.3.2019 klo 9 – 15.30, (Pinninkatu 51, 33100 Tampere). Työpaja 4. on Malike-keskuksessa, osoite alla.

Ohjelma:

9.00–9.20       Aamukahvi

9.20–9.30       Tervetuloa, Puheenjohtaja Jyrki Pinomaa, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry

9.30–10.15       Suuntia ja viittoja – erityispalvelut sotessa, sosiaalineuvos, YTM Markku Niemelä

10.15–11.00     Harvinaisten ja perinnöllisten sairauksien tulevaisuuden näkymiä, tutkimusprofessori, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri, Helena Kääriäinen

11.00–11.45     Vaikeimmin kehitysvammaisten henkilöiden osallisuus ryhmäkodeissa, VTT, tutkija Sonja Miettinen, Kehitysvammaliitto ja Helsingin Yliopisto

11.50–12.45     Lounas (Lounasravintola Linna, Kalevantie 5)

12.50–14.00     Työpajat:

1. Vaikeimmin kehitysvammaisten ihmisten osallisuus ja sitä edistävät ja estävät tekijät, tutkijatohtori Sonja Miettinen (luentosali)
  2. Matalan kynnyksen tuki harvinaisiin ja perinnöllisiin sairauksiin, Ulla Parisaari ja  Kristina Franck, Norio-keskus (tila 217, 2 krs.)
  3. Erityinen sisaruus,  Katri Lehmuskoski ja  Sanna Kalmari, Erityinen sisaruus -projekti (tila 303, 3 krs.)
  4.  Osallistumisen mahdollisuuksien lisääminen toimintavälineiden avulla, Tanja Tauria ja Johanna Sakko, Malike (Malike-keskus, Sumeliuksenkatu 18 B 3. krs)

14.00–14.30     Kahvi

14.30–15.00     Norio-keskuksen puheenvuoro

Loppusanat, suunnittelijat Kristina Franck, Harvinaiskeskus Norio ja Pia Henttonen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry

Seminaari on tarkoitettu kaikille Tukiliitosta ja seminaarin aihepiiristä kiinnostuneille.

Osallistuminen on ilmainen sisältäen lounaan ja kahvit. Ilmoittaudu mukaan 8.3.2019  mennessä!

Ilmoittautumislomake

Opintokeskus Sivis tukee tapahtumaa.