Suuntaviivoja tulevaisuuteen -seminaari

Tapahtuma alkaa 71 päivän päästä
Alkaa: 30.3.2019
Päättyy: 30.3.2019

Monet vammaisille henkilöille ja heidän läheisilleen tärkeät asiat ovat muutoksessa lähitulevaisuudessa. Myös Tukiliitto on uuden edessä, kun aiemmin Rinnekotisäätiöön kuulunut Norio-keskus tulee osaksi Tukiliiton toimintaa keväällä 2019. Keskus tarjoaa matalan kynnyksen tietoa ja tukea liittyen perinnöllisyyteen ja harvinaisiin sairauksiin. Millaisia uusia tuulia Norio-keskus tullessaan? Millaisia muita suuntaviivoja Tukiliitossa pitää huomioida tulevaisuudessa? Tule mukaan seminaariin kuuntelemaan ja keskustelemaan tulevaisuuden ajankohtaisista asioista.

Alustava ohjelma:

9.00–9.20         Aamukahvi

9.20–9.30         Tervetuloa, Suunnittelijat Pia Henttonen ja Kristina Franck

9.30–10.15       Erityispalvelut sotessa, sosiaalineuvos, YTM Markku Niemelä

10.15–11.00     Harvinaisten ja perinnöllisten sairauksien tulevaisuuden näkymiä, perinnöllisyyslääketieteen erikoislääkäri, professori Helena Kääriäinen

11.00–11.45     Vaikeimmin kehitysvammaisten henkilöiden osallisuus ryhmäkodeissa, VTT, tutkija Sonja Miettinen, Kehitysvammaliitto ja Helsingin Yliopisto

11.45–12.45     Lounas (Lounasravintola Linna, Kalevantie 5)

12.45–14.00     Työpajat:

1. Vaikeimmin kehitysvammaisten ihmisten osallisuus ja sitä edistävät ja estävät tekijät, tutkijatohtori Sonja Miettinen
  2. Matalan kynnyksen tuki harvinaisiin ja perinnöllisiin sairauksiin, periytyvyysneuvoja Ulla Parisaari ja suunnittelija Kristina Franck
  3. Erityinen sisaruus, projektipäällikkö Katri Lehmuskoski ja vertaiskoordinaattori Sanna Kalmari
  4.  Osallistumisen mahdollisuuksien lisääminen toimintavälineiden avulla, Tanja Tauria ja Johanna Sakko, Malike

14.00–14.30     Kahvi

14.30–15.00     Harvinaiskeskus Norion puheenvuoro

Loppusanat, Jyrki Pinomaa ja Risto Burman

Seminaari järjestetään Tulppaanitalolla 30.3.2018 klo 9.00–15.30, ( Pinninkatu 51, 33100 Tampere). Seminaari on tarkoitettu kaikille Tukiliitosta ja seminaarin aihepiiristä kiinnostuneille.

Osallistuminen on  ilmainen sisältäen lounaan ja kahvin. Ilmoittaudu mukaan 8.3.2018 mennessä!

Ilmoittautumislomake