Screencast-O-Matic videointiohjelma hyötykäyttöön!

Päättyy: 17.5.2021

Screencast-O-Matic videointiohjelman koulutus

Maanantaina 17.5. kello 17.30 – 19.00 Teams-videopuhelu

Screencast-O-Matic mahdollistaa kolme erilaista kuvaustapaa videoinnille

1. Ohjelma tallentaa tietokoneesi kuvaruutua ja tallentaa samaan aikaan puhettasi. Käyttökohteina esimerkiksi opastusvideot, joissa näytetään vaikka mistä joku tieto löytyy esimerkiksi yhdistyksen sivuilta tai miten voi luoda sähköpostilaatikon tai Facebook-tilin. Kuvaruutuvideon avulla voit myös tallentaa luennon, johon sinulla on koneellasi kuvallista tai tekstimateriaalia
  2. Ohjelma kuvaa koneesi kiinteällä kameralla sinua, jolloin voit tallentaa videon, jossa pidät puheen tai esitelmän. Soveltuu vaikkapa yhdistyksen vaaleihin puheenjohtajaehdokkaiden esittelyvideoksi tai yhdistyksen hallituksen esittäytymisvideoiksi.
  3. Ohjelma tallentaa 50/50 puhujaa ja kuvaruutua, jolloin voit tehdä esitelmän jossa katsojat näkevät sinut ja esityksesi samaan aikaan

Koulutukseen kannattaa osallistua tietokoneella tai läppärillä, jossa on kiinteä kamera ja mikrofoni. Voi olla hyvä idea käydä lataamassa ohjelma koneelle ennen koulutusta. Ohjelman perusversio on maksuton. Perusversio on ainakin Tukiliiton käytössä ollut ihan riittävän toiminnallinen. Ohjelma on englanninkielinen, mutta erittäin helppokäyttöinen.

Ohjelmaa käyttäessä kannattaa verkkoselaimena käyttää Firefoxia. Jos ohjelman lataaminen ennen koulutusta ei onnistu, siihen saa neuvoja koulutuksessa.

Koulutus tapahtuu Teams-videopuhelun välityksellä, ilmoittaudu mukaan tästä linkistä. Kahdeksan ensimmäistä mahtuu mukaan.