Kulttuurista hyvinvointia -tapahtuma ja illallinen 17.5.2019, Tampere-talo

Kulttuurista hyvinvointia -tapahtuma
Tampere-talo, Duetto 1, 2. krs klo 17.30 alkaen

“Tule mukaan

kuulemaan, katselemaan ja kokemaan kulttuurin merkitystä meille kaikille.

Lavalle heittäytyvät pitkän linjan tekijät ja uuden äärellä olijat.

Voit löytää itsellesi uutta innostusta tai voit jakaa innostustasi muille.

Tarjoamme 100 + minuuttia kulttuurin hyvää tekevää voimaa.”

Terveisin Anne (Tukiliitto) ja Petri (Teatteri Telakka)

Kehitysvammaisten tukiliitto. Hämeenkyrön teatteriryhmä. Kuvattu 11.3.2014 Hämeenkyrössä. Kuva: Laura Vesa

Tapahtuma on osa liittokokousviikonloppua.

Tapahtuma alkaa 17.30 Tampere-talossa ja jatkuu illallisella klo 19–21.
Iltatapahtumassa on tarjolla teatteria, tanssia ja taiteen tekemistä yhdessä.
Tampere talon aulassa on näyttely.

Ylöjärven Mikkolan tupalaisista osa osallistui photovoice ryhmään keväällä 2017. Photovoice ”puhuva kuva” menetelmässä käytetään henkilön itsensä ottamia kuvia. Kuvilla voidaan kertoa mielipiteitä, tunteita ja kuvata ympäristöä. Kuvaaminen innosti tupalaisia valokuvaamaan lisää ja ensimmäinen oma näyttely oli syksyllä 2017 Ylöjärven kirjastossa. Työt olivat upea taidonnäyte, jotka myös kiinnostivat ostajia. Tänä keväänä osa uusista kuvista on teillä täällä nähtävissä.

NEO – OmaPolun taiteilijat tuovat nähtäville töitänsä. NEO – OmaPolun nuorten elämänhallintaa ja osallisuutta tukevan toiminnan kohderyhmänä ovat kehitysvammaiset ja erityistä tukea tarvitsevat nuoret sekä heidän läheisensä. NEO – OmaPolun toiminta pitää sisällään yksilöohjausta, tavoitevalmennusta, kulttuuri- ja taidepainotteista pajatoimintaa, kansalaistaitoryhmiä sekä ammatillista ryhmätoimintaa.

Taiteilija Seppo Eerolainen on koonnut kokonaisuuden omista töistään. Seppo tulee Valkeakoskelta

OHJELMA

Työn touhussa työhuoneella.Kuopiossa. Kuva Johanna Rossi 2018.

17.30 Illan tervetulosanat
Miksi mahdollisuus tehdä ja kokea taidetta on niin tärkeää, Marjo Hämäläinen tanssija, koreografi Tampere.

17.50 Osallisuusteatterin vuosi 2018 – videon ensi-ilta

Liikkuva kuva on Satakunnan meikäläisten, MEKA TV:n ja  Ari Impolan ryhmien väline ja keino tuoda tukea tarvitsevien henkilöiden oma ääni kuuluviin ja näkyviin. Vuonna 2018 liikkuvaa kuvaa ja teatterin keinot yhdistettiin. Meillä on nyt mahdollisuus kurkistaa kuvin Osallisuus teatterin tekemiseen vuonna 2018.

18.00 Teatterista voimaa vuorovaikutukseen -impro ja Osallista -esitys, Hämeenkyrö

Teatterista voimaa vuorovaikutukseen ryhmätoiminta ja Teatteri Telakan ja Kehitysvammaisten Tukiliiton kehittämä toimintamalli, jossa teatterin keinoja käytetään vuorovaikutuksen tukena. Nyt sinulla on oivallinen tilaisuus päästä mukaan aktiivisen ryhmän mukaan katsomaan ja kokemaan, mitä ryhmässä voi tehdä. Hämeenkyrön ryhmä on toiminut vuodesta 2013 eripituisina jaksoina yhdessä. Hämeenkyrön kunnan vammaistyö on antanut työntekijöilleen mahdollisuuden olla toiminnassa mukana ja käyttää siihen omaa työaikaansa.

18.30 Kevättä,  Juuso Pakarinen ja Johanna Rossi, Kuopio

Juuso Pakarinen ja Johanna Rossi “ovat työskennelleet yhdessä viime syksystä alkaen. Juusolla on ollut mahdollisuus erityishuoltona järjestettävän työtoiminnan sisällä yksilölliseen taiteilijan tukeen oman itsensä löytämiseksi. Johanna ja Juuso tulevat Kuopiosta. Johanna on erikoistunut paikka- ja tilannesidonnaiseen taiteeseen ja Juuson on erikoistunut tanssiin ja kuvataiteeseen.Heidän yhteistyöstään kuulemme ja näemme otteita, joita he meille tahtovat jakaa.

Illallinen klo 19.00–21.00
Tampere-talo, Maestro, 3.krs

Buffetpöydässä tarjolla monenlaista hyvää alkuruokana.
Lämmin ruoka valinnan mukaan:
ylikypsää häränposkea, calvadoskastiketta ja kermamuhennettua perunaa tai
kasvisruokavaihtoehtona Mattilan kasvis-hamppupihvejä, timjamimajoneesia ja lämmin juuressalaatti.
Jälkiruokana kahvi ja hunajapannacotta.

Lisäksi alkumalja ja ruokajuomat

Tapahtumaan ja illalliselle osallistuville on maksuton vaatesäilytys. Tarvittaessa voitte mainita: Tukiliitto
Ilmoittautuneille postitetaan illalliskortti, joka sisältää myös kulttuuri-illan ohjelman.
Otattehan illalliskortin mukaan saapuessanne viettämään iltaa.

Tapahtumaan ilmoittautuminen on päättynyt.

Tapahtuman lisätiedot anne.vuorenpaa@tukiliitto.fi
Liittokokouksen lisätiedot