Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä tukeminen -koulutus, Turku

Tapahtuma alkaa 34 päivän päästä
Alkaa: 18.11.2019
Päättyy: 18.11.2019

Osa lapsista tarvitsee erityistä tukea kasvunsa ja kehityksensä turvaamiseksi. Koulutuspäivän aikana pohditaan, miten voimme parhaalla mahdollisella tavalla vastata erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä tarpeisiin.

Ilmoittautuminen koulutukseen tästä linkistä https://www.lyyti.in/erityislapsiperheet_turku

Viimeinen ilmoittautumispäivä 11.11.2019. Maksuton tilaisuus alkaa aamukahvilla klo 9.

Koulutus järjestetään 18.11.2019 klo 9-14 Lounatuulet Yhteisötalolla (Läntinen Pitkakatu 33, Pihlaja-Sali)

Koulutusta on mahdollisuus seurata myös verkkostriimauksena.

Päivän ohjelma:

Ihmisoikeusperustainen lähestymistapa

Projektipäällikkö Miina Weckroth, Minua kuullaan -hanke, Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry

Kohtaaminen myönteisen tunnistamisen kautta

Kehittämissuunnittelija Elina Stenvall, SOS-Lapsikylä

Lounas (omakustanteinen)

Valinnaiset työpajat

1. Erityispalveluista lapsi- ja perhepalveluihin – Miten tuen perhettä, jossa on vammainen lapsi?

Tervetuloa keskustelemaan kuinka tukea ja vahvistaa vammaisen lapsen ja nuoren osallisuutta. Miten palvelut ja muut tukitoimet toimivat lapsen turvana? Kerromme käytännön esimerkein hyvän kohtaamisen voimasta ja merkityksestä nuorten arjessa, siitä kuinka kuulluksi tuleminen voi toteutua jokaisella. Annamme vinkkejä myös palveluiden saavutettavuuden ja esteettömyyden kehittämiseen.

Perhetyön suunnittelija Tanja Laatikainen, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry

Suunnittelija Sanna Tuisku-Lehto, Minua kuullaan -hanke, Kehitysvammaliitto ry Hankesuunnittelija Anu Lönnqvist, Minua kuullaan -hanke, Vamlas

1. Palvelut suunnitelmaksi, arki sujumaan!

Hyvin laadittu palvelusuunnitelma selkeyttää lapsen ja perheen palveluiden kokonaistilanteen ja toimii käytännön toimintasuunnitelmana sekä perheelle että ammattilaisille. Tervetuloa mukaan työpajaan, jossa yhdessä tutkimme, mistä hyvä palvelusuunnitelma rakentuu.

Miina Weckroth/ Mira Puronheimo, Minua kuullaan -hanke, Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry

1. Haastavasti tai neuropsykiatrisesti oireileva lapsi

Työpajassa käsitellään neuropsykiatrisesti oireilevan tai haastavasti käyttäytyvän lapsen ja hänen perheensä arjen tukemista. Käydään läpi keinoja, joilla saadaan vuorovaikutusta toimivammaksi sekä lisättyä lapsen myönteistä käytöstä ja arjen sujuvuutta. Suunnittelija Katariina Berggren, ADHDliitto ry

Koulutusta koordinoi Lastensuojelun Keskusliiton Perheet keskiöön -hanke.