hero_image.alt

Malikkeen historia

Malike aloitti toimintansa vuonna 1997 tavoitteenaan turvata monivammaisten lasten laadukasta lapsuutta.

Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike (Matkalle liikkeelle keskelle elämää) aloitti toimintansa projektimuotoisena 1.12.1997. Malike käynnistyi EU:n komission pilottihankkeena Pirkanmaalla ja Pohjois-Karjalan alueella, mutta vakinaistui sittemmin pysyväksi osaksi Kehitysvammaisten Tukiliiton toimintaa. Malike syntyi turvaamaan monivammaisten lasten laadukasta lapsuutta. Viisivuotinen Aikuis-Malike -projekti tuli Malikkeen täydennykseksi vuonna 2007, kun yksikön ensimmäiset asiakkaat olivat jo varttuneet nuoriksi aikuisiksi. Vuodesta 2012 Malike on palvellut  vaikeasti vammaisia henkilöitä iästä riippumatta.

Toimintansa alkuaikoina Malike omisti kottikärryt, säkkituolin ja lasten turvaistuimen. Niistä kehiteltiin erilaisia ratkaisuja erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille. Nyt Malikkeella on käytössään parisen sataa toimintavälinettä, joista osa on hankittu RAY:n avustuksella ja osa lahjoitusten sekä myönnettyjen apurahojen turvin. Vaikka toimintavälineet ovat kehittyneet huimasti vuosien varrella, on toiminnan ydin, vaikeasti vammaisten ihmisten osallistumismahdollisuuksien edistäminen, pysynyt samana.

Malikkeessa yhteistyö nähdään voimavarana. Yhteistyötä tehdään monenlaisten järjestöjen ja projektien kanssa diagnoosirajat ylittäen. Vuonna 2017 Malike viettää 20-vuotisjuhlavuottaan.

0 Ostoskori