Videojoulukalenteri kertoo vaikeasti vammaisten lasten osallistumisen kokemuksista ja ilosta

Malikkeen joulukalenterin luukut muistuttavat lasten oikeuksien toteutumisen merkityksestä. Ne tuovat näkyväksi mahdollisuuksia, joita on olemassa moninaisista tuen tarpeista riippumatta.

Jokaisella lapsella on oikeus kokemuksiin ja iloon

Suomen valtio on sitoutunut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen ja vammaissopimuksen toteuttamiseen. Sopimukset turvaavat lapsen oikeudet myös leikkiin, virkistystoimintaan ja vapaa-ajan osallistumiseen täysimääräisesti myös vammaisille lapsille.

Sopimuksista huolimatta vammaiset lapset jäävät liian usein sivusta seuraajan rooliin, todistamaan toisten lasten iloa ja riemua. Yhdenvertainen osallistuminen lasten arjessa edellyttää yksilöllisen tarpeen mukaisia palveluita, kuten apuvälinepalveluja, henkilökohtaista apua sekä riittäviä kuntoutus-, tulkkaus- ja kuljetuspalveluita. Palvelujärjestelmässämme vammaisia lapsia ei kuulla heitä itseään koskevissa asioissa, eikä heidän näkemyksiään huomioida riittävästi. He eivät saa tarvitsemaansa tukea mielipiteen muodostamiseen ja sen ilmaisemiseen.

Videojoulukalenterimme luukut kertovat tarinoita aidoista osallistumisen kokemuksista – ilman käsikirjoitusta ja lavastusta – toiminnasta, jota Malike on toteuttanut jo lähes kaksikymmentäviisivuotta. Malikkeen tiimillä on asenne nähdä osallistumisen haasteet mahdollisuuksina sekä motivaatio ratkoa niitä yhdessä lasten ja perheiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhdessä pohtien ja kokeillen moni asia mahdollistuu, toinen toistaan innostaen!

”Mahdollisuus merkitykselliseen toimintaan ja kannustava vuorovaikutus nostaa esiin lapsen kykyjä. Usein lapsen kehonkieli muuttuu aktiivisemmaksi ja kommunikaatioaloitteiden määrää lisääntyy. Myös ns. ei-toivottu käyttäytyminen jää taka-alalle. ”,

Malike-toiminnan esimies Susanna Tero summaa havaintojaan Malikkeen toimintaan osallistuneista lapsista.

Kameran takana

Dokumenttikuvaaja Riina Kokko on kuluneen vuoden aikana seurannut lasten osallistumista perheiden Lumella-lomalla Vuokatissa, Liikkeelle-lomalla Kangasalla sekä Iloa ja osallisuutta -tapahtumassa Tampereella. Riina on taltioinut ilmeitä, eleitä ja hetkiä, jotka kertovat osallistumisen mahdollisuuksista ja osallistumisen ilosta, vahvoista kokemuksista sekä myös niistä kyvyistä ja voimavaroista, joita ei ole ehkä aiemmin nähty. Tarinoista huokuu yhteinen tekeminen, käsin kosketeltava fiilis. Varaslähtönä joulukuuhun näet kurkistusluukusta maistiaisia jo nyt tästä linkistä (aukeaa uuteen ikkunaan).

Suuret kiitokset osallistuneille

Erityinen kiitos videojoulukalenterimme huikeille päätähdille sekä kaikille mukana olleille. Ilman teitä meillä ei olisi hienoja tarinoita!

Isä ja tytär ihastelevat kalaa Kangasalla kesällä 2021
Kuva: Laura Vesa

Olethan jo mukana tykkäämässä ja jakamassa julkaisujamme sosiaalisen median kanavissa? Näin voimme yhdessä lisätä tietoa lasten oikeuksien toteutumisen merkityksestä!

Pysy kanavalla

Kalenteriluukut aukeavat joka päivä 1.–24.12.2021 Malikkeen sosiaalisen median kanavilla:

Facebook: www.facebook.com/maliketoiminta sekä www.facebook.com/Tukiliitto

Instagram: www.instagram.com/maliketoiminta

Twitter: @maliketoiminta

Youtube (Lapsen oikeudet -soittolista): www.youtube.com/user/Tukiliitto

Tänä vuonna videojoulukalenteri ilmestyy sekä suomeksi että ruotsiksi. Seuraa joulukuussa tunnisteita #lapsenoikeudet #osallisuus #barnetsrättigheter #deltagande

Ruotsinkieliseen soittolistaan pääset tästä: YouTube spellista på svenska