Iloa, sisältöä ja uusia mahdollisuuksia

"Paras kesä ikinä!" - Malikkeen kysely paljastaa, että toimintavälineiden vuokrauksella on suuret vaikutukset.

Malike mahdollistaa toimintavälineiden kokeilua lyhytaikaisella toimintavälineiden vuokrauksella silloin, kun välineet eivät ole omassa käytössämme koulutuksissa, kursseilla ja tapahtumissa. Toimintavälinevuokraamot ovat mahdollistaneet toimintavälineiden kokeilua niin perheiden arjessa kuin lomillakin, sekä päiväkotien, koulujen ja ryhmäkotien toiminnassa. Lähetimme syksyllä touko-elokuun aikana toimintavälineitä vuokranneille (110 henkilölle) kyselyn toimintavälineiden merkityksestä ja vaikutuksista. Saimme 45 vastausta.

Välineistä 71 % oli vuokrattu Tampereelta, 24 % Helsingistä ja 9 % Rovaniemeltä. Välineen vuokraajista 60 % oli vanhempia tai perheenjäseniä ja 36 % ammattilaisia. Ammattilaiset olivat mm. erityisopettajia, asumistoiminnan- ja päivätoiminnan ohjaajia. Välineen käyttäjistä enemmistö (31 %) oli 7–12-vuotiaita lapsia.

Kokemuksia toimintavälineiden käytöstä

”Toimintaväline mahdollisti useamman henkilön täysipainoisen osallistumisen luonto- ja virkistystoimintaan.”

”Kaikki vuokraamamme välineet olivat oikein tarkoitukseen toimivia. Tosi kurja kun nämä vapaa-ajan apuvälineet ovat itselle ostettuna niin hintavia. Vertaa pyöränostoa ns. tavislapselle ja pyöräilyn mahdollistavan apuvälineen hankintaa erityislapselle.”

”Oikein positiivisia! Vuokrasimme kahta eri merkkistä rinnakkain ajettavaa tandemia kokeiltavaksi ennen yhdistykselle oman hankkimista.”

”Poika sai nauttia pyöräilystä sähköavustetulla tandemkolmipyörällä, ihanaa yhteistä tekemistä ja pyörällä päästiin uimarannallekin kun muuten ei päästä siksi ettei meillä ole autoa tai muuta liikkumisvälinettä matkojen taittamiseen.”

”Oikein hyvä kokemus. Saatiin testattua peräpyörää, että olisiko se toimiva yhteinen liikkumis-/harrastusmuoto äidillä ja lapsella.”

”Aivan ihanat olivat ja mahdollistivat uusien ulottuvuuksien kokeiluja. SuperSuper!! Antoi niin paljon uusia kokemuksia poikani kanssa. Paras kesä pitkään aikaan!!”

”Nämä ovat ehdoton edellytys perheen mahdollisuuteen liikkua kodista ulos.”

Hyötyjä ja vaikutuksia toimintavälineen vuokraamisesta

”Tulimme tietoisiksi siitä, että sopivia liikkumisvälineitä on olemassa. Pääsimme kokeilemaan viikon ajan rauhassa. Poika pääsi tekemään asioita joita ei muuten pääse, tasoitti eroa terveisiin lapsiin.”

”Helpotti liikkumista huomattavasti maastossa normaaliin pyörätuoliin nähden. Pääsimme yhdessä paremmin liikkumaan luonnossa ja se toi meille kaikille iloa lisää elämään.”

”Auttoi osallistumaan tasavertaisesti muiden kanssa kaikkiin aktiviteetteihin.”

”Löytyi mahdollinen tapa liikkua, kuntoilla ja nauttia luonnosta.”

”Oppilaiden mahdollisuus osallisuuteen kasvoi, kun koko luokka pääsi esimerkiksi metsään maastopyörätuolin avulla.”

”Pyörällä pääsi ajamaan n. 25 palvelukotimme asukasta. Maailma avautui, kun normaalin kävelylenkin sijaan sai viiletettyä pitkin kylää. Asukkaiden mielestä paras kesä ikinä (juurikin pyörän ansiosta).”

”Oppilas pääsi kokeilemaan pyöräilyä, pääsimme eri tavoin tutustumaan ympäristöön. Opettajana sain lisää tietoa eri mahdollisuuksista käyttää apuvälineitä soveltavassa liikunnassa”

”Iloa, sisältöä ja mahdollisuuksia päiväaikaiseen toimintaan. Onnistumisen kokemuksia, mukana olemisen fiilistä. Tärkeä ja hyvä kokemus. Vuokraamme uudelleenkin!”

Vuokraamotoiminta – mitä ja miksi?

Vuokraamotoiminnan ensisijaisena tavoitteena on mahdollistaa toimintavälineiden kokeilu ennen oman välineen hankintaa tai tilapäiseen käyttöön esimerkiksi lomamatkalle. Lyhytaikaisen kokeilun avulla välineiden hankintaa suunnittelevat henkilöt tai tahot (päiväkodit, koulut, päivätoiminta) voivat varmistaa, että heille hankittava väline on sopiva. Toistuvaan ja jatkuvaan tarpeeseen Malike ei pysty vastaamaan, monia välineitä on vain yksittäisiä kappaleita.

Malikkeen toiminnan kantavia tavoitteita on vaikuttaa siihen, että toimintavälineitä hankittaisiin yhteiskäyttöön mm. kuntiin, jolloin ne olisivat lähellä käyttäjiä ja mahdollisimman helposti esimerkiksi perheiden ja koulujen lainattavissa.

Ohjamme ja neuvomme mielellämme toimintavälineiden kokeiluun ja hankintaan liittyvissä asioissa. Ota rohkeasti yhteyttä!