”Harvoja hetkiä, kun erityislapsi saa osallistua kaikkeen mihin muutkin.” - tarinoita Liikkeelle-lomalta

Liikkeelle-perheloman tavoitteena oli perheiden yhteinen tekeminen ja uudet kokemukset sekä vertaisuuden kokeminen.

Uusien kokemusten myötä lomalta saattaa siirtyä ideoita perheen arkeen sekä rohkeutta kokeilla erilaisia asioita jatkossakin. Vaikeasti vammaisten lasten osallistuminen ohjelmaan mahdollistettiin monipuolisten toimintavälineiden avulla muun muassa maastoliikkumiseen ja pyöräilyyn.

Perhe veden äärellä Kangasalla kesällä 2021
Kuva: Laura Vesa

”Oli mahtavaa, että lapset saivat kokea kaikkea, mitä ei muuten kokisi.”

”Lapsi sai uusia kokemuksia ja oli ihan innoissaan niistä.”

”Sisaruskin sai kavereita ja hänellä oli kivaa.”

”Tulevaisuudessa uskaltaa enemmän osallistua erilaisiin aktiviteetteihin.”

Uusia kokemuksia yhteistyöllä

Liikkeelle-loman monipuolinen ohjelma toteutettiin yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Monet lapset kokeilivat eri aktiviteettejä ensimmäistä kertaan. Tilanteisiin ei aina syöksytty suin päin, vaan tarvittiin aikaa saada katsella ja tunnustella tilannetta. Ensimmäinen kokeilukerta ei aina tuntunut miellyttävältä, koska yksinkertaisesti uusi tilanne saattoi jännittää niin hurjasti. Onneksi monia asioita oli mahdollisuus kokeilla uudelleen ja niitä pyrittiinkin tarjoamaan aina kuin mahdollista.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton kouluttajan Kira Durchmanin ohjauksessa oli turvallista kokeilla uusia apuvälineitä ja vinkkejä altaalla. Sukeltaminen oli monille lapsille uusi ja jännittävä juttu, samoin altaan reunalta pelastusliivien kanssa ”hyppy”. Altaalla oli selvästi havaittavissa sekä vanhempien että lasten jännitystä, mutta jännitys palkittiin usein onnistumisen kokemuksella.

Uimassa Kangasalla kesällä 2021
Kuva: Laura Vesa

”Lapsella oli altaassa enemmän potentiaalia, mitä osasimme olettaa.”

”Uimisesta taisi tulla meille uusi harrastus.”

”Altaassa opittiin, että miten lapsi pystyy itse kellumaan ja liikkumaan vedessä.”

Esteettömästä ja turvallisesta kalastuskokemuksesta vastasi Fiex Oy – Fishing & Experiences, joka yhteistyökumppaneineen johdatteli lomalaiset kalastuksen saloihin. Kolmella esteettömällä veneellä etsittiin Vesijärven parhaita kalapaikkoja ja nautittiin kesäisestä säästä. Kalaakin tuli, mutta kokemusta vieläkin enemmän.

Isä ja tytär ihastelevat kalaa Kangasalla kesällä 2021
Kuva: Laura Vesa

Opetushevoset Wado ja Rölli olivat paijattavina sekä talutusratsastuksessa Equillence Center Tavelasta Kuntoutus Apilan pihassa. Wado ja Rölli hieman ihmettelivät uutta ympäristöä ja kiiltävää ramppia, joka oli lainassa EN-Apuvälineeltä. Pientä jännitystä oli ilmassa niin hepoilla kuin ratsastajillakin, mutta lopulta rohkeutta löytyi kaikilta.

Hevonen ja nuori Kangasalla kesällä 2021
Kuva: Laura Vesa

”Lapsi sai uusia kokemuksia ja tuntemuksia.”

”Sopivilla apuvälineillä pystytään lisäämään huomattavasti osallistumista ja liikkumista.”

”Henkisellä puolella huomattiin, että aktiivinen tekeminen ja monipuolinen osallistuminen onnistuu.”

”Joka päivä oli ihana nähdä ilo lasten silmissä ja kasvoilla.”

Loman toteutuksesta vastasivat Malike, Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry, Kuntoutus Apila.