Helposti sovellettavat pelit

Helposti sovellettavilla peleillä mukavaa tekemistä

Erilaiset pelit tarjoavat haasteita ja mukavia kokemuksia ja elämyksiä.  Vaikeasti vammainen ihminen voi harrastaa yhdessä muiden kanssa, kun valitaan sopivat pelit ja sovelletaan niitä tarpeen mukaan.

Esimerkkejä helposti sovellettavista peleistä

Pöytäpeli on sovellus sokkopingiksestä ja pöytätenniksestä ja se on sovellettavissa niin aloittelijoille, kuin kokeneillekin pelaajille. Se on kahden hengen pallopeli, jossa palloa vieritetään mailan avulla vastustajan maalia kohti. Pelialustana on pöytä, johon laitetaan sivulaidat. Peli harjoittaa mm. reagointinopeutta, voimansäätelyä ja kädenliikkeiden hallintaa.

Curling oli lajina nosteessa sen jälkeen, kun Suomen joukkue voitti curlingissa Olympialaisten hopeamitalin vuonna 2006. Suomella on menestyksekäs joukkue myös pyörätuolicurlingissa. Perinteisen pelin pelaaminen on mahdollista monessa jäähallissa. Sisäcurlingissa on sama idea eli curling-kiviä pyritään vierittämään mahdollisimman lähelle curlingmatossa olevan ympyrän keskustaa. Curlingia voidaan soveltaa käyttämällä vieritysramppia curling-kivien vierittämiseen.

Muitakin esimerkkejä sovellettavista peleistä löytyy: pöytäkeilailu, puhallustikka, boccia, frisbeegolf jne. Soveltaminen vaatii vain mielikuvitusta ja hyviä vinkkejä. Esimerkiksi curlingkivinä voi käyttää pikkuautoja tai vanhoja vesikanistereita, kivien vierittämiseen lattiaharjaa. Talvella radan voi tehdä jäälle värjäämällä maalialueen mehulla.

Ohjeita helposti sovellettaviin peleihin

Malike vuokraa pelikassia, joka sisältää välineet sovellettavaan pöytäkeilailuun, pöytäpeliin, tarkkuusbocciaan, sisäcurlingiin ja puhallustikkaan. Solian vuokraamoista löytyy myös yksittäisiä pelejä vuokrattavaksi. Useat vammaisjärjestöt yhteistyössä ovat laatineet ohjeet ja soveltamisvinkkejä näiden pelien pelaamiseen. Pelit tarjoavat paitsi leikkimielistä kisailua ja hyvää mieltä, myös tavoitteellisempaa harrastamista. Pelikassin ideana on ollut se, että kaikki lajit ovat sellaisia, joita pystyy harrastamaan ja joissa pystyy jopa kilpailemaan.

Ohjeet ja pelien hankintatiedot, sekä pelien tee se itse -ohjeet löytyvät täältä. Myös CP-liiton sivuilta löytyy pelikansio, jossa on sovelluksia moniin yllämainittuihin peleihin ja mm. frisbeegolfiin. VAU järjestää tilauksesta myös Säpinää sisällä -koulutusta, joka tarjoaa pelivinkkejä esimerkiksi vapaa-ajan- ja liikunnanohjaajille.

Kuvassa pelataan helposti sovellettavia sisäpelejä. Kuva: Sanna Salmela.
Pöytäpelin mailoina voi käyttää mm. paistolastoja ja laidat voi tehdä itse puusta tai halkaistusta parvekelaatikosta. Kuva: Sanna Salmela

Teksti on julkaistu alunperin Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n lehdessä Liikuntavinkki-palstalla 3/2017.

Teksti: Soile Honkala ja Antti Tulasalo