Tietoa kinestetiikasta

Retkipäivä Pilvilammella yhteistyössä Malikkeen ja kinestetiikkayhdistyksen kanssa antoi osallistujille paljon uutta tietoa.

Lähdimme Seinäjoelta Tuki- ja osaamiskeskus Eskoosta intoa puhkuen kohti Vaasaa Folkhälsanin tiloja, missä saimme kunnian tutustua upeaan porukkaan äitejä, isiä ja heidän lapsiaan kinestetiikan parissa. Esittäytymisen jälkeen Johanna piti perheille esittelyn siitä, mitä kinestetiikka on ja miten se näkyy tavallisessa arjessa meillä Eskoossa.

Kinestetiikka on voimavaralähtöinen toimintamalli, joka perustuu ihmisen luonnollisten liikemallien ja aistitoimintojen ymmärtämiseen, ihmisen kunnioittavaan kohtaamiseen sekä näiden merkitykseen oppimiselle ja itsehallinnalle. Tärkeä kysymys kinestitiikassa on: Kuinka paljon potilaan tai asiakkaan liikkumisrajoitukset johtuvat tavasta, jolla häntä avustetaan, ja kuinka paljon itse sairaudesta tai vammasta? (lähde: https://www.kinestetiikka.fi/kinestetiikka/)

Esittelyn jälkeen yhdessä perheiden kanssa kävimme läpi avustustilanteita, joissa avustettavan voimavaroja voidaan hyödyntää niin, että avustettava voi itse osallistua omien kykyjensä mukaan.
Esimerkkitilanteita olivat lattialta ylös nouseminen papupalloa hyödyntäen, pyörätuolista lattialle siirtyminen sylin kautta ja liukulevyä apuna käyttäen siirtyminen tasolta toiselle. Saamamme palaute oli innostavaa ja ajatuksia herättävää. Perheet ovat erilaisissa elämäntilanteissa ja halusimme herättää ajatuksia, miten vanhempien fyysistä ja myös henkistä kuormitusta voisi helpottaa kinestetiikan käsitteitä hyödyntämällä.

Tämän jälkeen siirryimme Pilvilammen kauniiseen luontomaisemaan hämmästelemään Maliken upeita maastovälineitä (https://www.tukiliitto.fi/malike/kokeile-toimintavalineita/). Avustimme lapsia siirtymään näihin kulkuvälineisiin ja aloitimme matkan kohti lammen rantaa. Matkan varrella osa lapsista pääsi ihastelemaan metsää maassa makoillen. Lammella meitä odotti iloinen yhdessäolo, kinestetiikasta keskustelu ja herkullinen ruoka.

Lisää tietoa kinestetiikasta löytyy Suomen Kinestetiikkayhdistyksen sivuilta www.kinestetiikka.fi

Eskoon Tuki-ja osaamiskeskuksessa olemme hyödyntäneet kinestetiikkaa arjen hoito- sekä terapiatyössä erityistä tukea tarvitsevien ihmisten kanssa. Meiltä on mahdollisuus tilata koulutusta ja kinestetiikan ohjauskäyntejä.

Ota rohkeasti yhteyttä kinestetiikka@eskoo.fi

Avoimia kursseja löytyy myös Suomen Kinestetiikkayhdistysten sivuilta kurssikalenterista.

Eskoosta on mahdollista saada kunnan maksusitoumusta vastaan kinestetiikkaohjausta ja koulutusta. Eskoossa on kaksi kinestetiikkakouluttajaa ja viisi kinestetiikkatutoria.

Toivottavasti tapaamme jälleen!

Syysterveisin Tuki- ja osaamiskeskus Eskoon väki,