Perhe edellä luontoon

”Monipuolinen, mukava viikonloppu. Harvinaista yhteistä aikaa koko perheenä.”

Lokakuun ensimmäinen viikonloppu tarjosi aurinkoisen ja lämpimän hengähdystauon arjen kiireistä kuudelle perheelle Hyvärilässä, Nurmeksessa. Perhe edellä luontoon -viikonlopun järjestivät yhteistyössä Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike-toiminta, TATU ry ja Leijonaemojen Perhe edellä puuhun -projekti. Vallitsevasta koronatilanteesta johtuen koko ohjelma siirrettiin ulos. Onneksi sää suosi.

”Ihana ulkoilla ja kokeilla erilaisia välineitä yhdessä perheenä ja toisten samanlaisten perheiden kanssa.”

Viikonlopun ohjelmassa oli mm. kaikkia osallistavia tutustumisleikkejä ja heijastinsuunnistusta aarteineen pimenevässä illassa. Tarkkailimme myös tähtien syttymistä taivaalle.

” Se heijastinsuunnistus oli parasta, kaikki oli kivaa.”

Nurmeksessa pimeällä kokeillaan välineillä

Teimme retken lähiluonnossa erilaisia maastoliikkumisen apuvälineitä testaillen. Välinevertailussa oli tällä kertaa mm. maastopyörätuoli Hippocampe ja Hippocampe Marathon, Josi-Wismi- ja X-Rover -monitoimirattaat sekä Joelette -maastokärryt aikuisten ja lasten mallina.

”Hyviä kokemuksia mahdollista välineen hankintaa varten.”

Joeleten kokeilua

Matkalla pysähdyimme niemenkärkeen, jossa retkeläisiä odottivat puihin kiinnitetyt riippukeinut ja Tentsile eli puumajoite. Lisäksi ratakallion tulilla paukkui popcorn-pata.

”Lapsi nautti osallistumisesta, muiden lasten kanssa erityisesti.”

Lapset telttailevat Nurmeksessa

Iltapäivän ohjelmassa oli erilaisten polkupyörien testailua. Erityisesti Noja- ja peräpyörä Hase Trets oli lasten mieleen ja monet lapset saivatkin itsenäisen pyöräilyn kokemuksia. Nojapyörä työntökahvalla voikin olla osalle lapsista toimiva vaihtoehto tavallisen kolmipyörän sijaan.

”Mahtavaa kun lapsi pääsee itse polkemaan karkuun.”

Lisäksi ohjelmassa oli ulkopelejä, jätkänsakin rakentamista sekä oman perheen vahvuuksien pohtimista, joita löytyikin melko helposti.

Piknik Nurmeksessa

Perhe edellä luontoon -viikonloppuun osallistuneet perheet mainitsivat kurssille osallistumisen hyötyjä olevan mm. uudet kokemukset, vertaistuki, perheen yhteinen aika ja sopivan välineen löytyminen, mikä lisää lapsen osallistumisen mahdollisuuksia.

”Voimaannuttaa. Arkeen mahtavaa vaihtelua.”

”Nyt kun löysimme sopivan maastopyörätuolin, haemme sen hankintaan rahoitusta.”

”Lapsi pääsee nyt apuvälineen avulla oikeasti metsään, reitille.”