Malikkeen syksy 2020

Malikkeella on tulossa paljon tapahtumia ja kursseja syksyn aikana, mikäli vallitseva koronatilanne sen sallii. Poikkeuksellisen kevään ja kesän aikana emme pystyneet järjestämään kursseja, mutta tarjosimme vaikeasti vammaisille ihmisille osallistumisen mahdollisuuksia toimintavälineiden ilmaisen vuokrauksen avulla. Tuotimme myös verkkosivuillemme paljon hyödyllistä materiaalia esimerkiksi toimintavälineiden hankintaan ja rahoitukseen liittyen.

Toimintavälineiden kokeilutapahtumia syksyllä 2020

Malike järjestää syksyllä kursseja ja toimintavälineiden kokeilutapahtumia. Yhteistyössä CP-liiton ja muiden toimijoiden kanssa järjestetään toiminnallinen päivä Lapinlahden Lähteellä Helsingissä lauantaina 15.8. Tapahtumassa on esimerkiksi maastovälineiden ja pyörien kokeilua sekä melontakokeilua.

Sunnuntaina 6, syyskuuta on tulossa useiden järjestöjen yhteistyössä järjestämä koko perheen ulkoilupäivä Skatan tilalla. Päivän aikana järjestetään luontoretki ja paljon muuta mukavaa ohjelmaa. Lue lisää Malikkeen tapahtumasivulta ja ilmoittaudu pian mukaan.

Vaasassa järjestetään 26.9. tapahtumapäivä, jolloin nautitaan luonnosta ja tutustutaan kinestetiikkaan. Päivä alkaa Malike-esittelyllä sekä kinestetiikka-luennolla ja jatkuu luontoretken merkeissä. Päivän aikana nautitaan myös retkilounas. Lisätietoa tapahtumasivulla.

Perhekursseja yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa

Leijonaemojen Perhe edellä puuhun -projekti on tulossa pian päätökseen, mutta järjestämme syksyn aikana heidän kanssaan yhteistyössä vielä kaksi upeaa yhteistyökurssia. Perhe edellä luontoon -kurssi pidetään 2.-4.10. Nurmeksessa ja sitä on järjestämässä myös TATU ry.  Luontoelämyksiä ja vertaistukea -viikonloppu järjestetään 30.10.-1.11. Rovaniemellä. Kurssi järjestetään yhteistyössä Erityislasten Omaiset ELO ry:n kanssa.

Marraskuun 14.-15. järjestämme Ruissalon kylpylässä Turussa Riemua vedestä -kurssin yhteistyössä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry:n kanssa.

Toimintaa aikuisille

Liikettä päivääni, tukea omiin valintoihin -kokonaisuus toteutetaan vaihtuvien päivätoimintojen kanssa. Tänä syksynä yhteistyötä tehdään Järvenpäässä. Kokonaisuudessa suunnitellaan, valmistellaan ja toteutetaan yhteinen toimintapäivä yhdessä päivätoiminnan asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Kokonaisuuden tavoitteena on lisätä ihmisten toimijuutta sekä osallisuutta päivätoimintaan. Kokonaisuuteen kuuluu osallisuuskeskusteluja, tutustumista erilaisiin toimintavälineisiin, unelmakarttojen tekoa, demokraattista suunnittelua ja itse toimintapäivä.

Kevään aikana suunnittelimme Liikettä päivääni, tukea omiin valintoihin -kokonaisuuden myös verkkokoulutuksena, jota pilotoidaan tänä syksynä eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Kokonaisuuteen kuuluu samoja teemoja kuin kasvokkain tapahtuvassa Liikettä päivääni, tukea omiin valintoihin -kokonaisuudessa. Verkkokoulutuksessa ne tapahtuvat suurimmaksi osaksi verkossa. Jos olette kiinnostuneita kokeilemaan verkkokoulutusta teidän yhteisössänne, ottakaa yhteyttä Johanna Sakkoon, johanna.sakko@tukiliitto.fi tai puh. 040 1801883.

Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutukset ja verkkokurssit syksyllä 2020

Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksia järjestetään syksyllä kaksi: 16.-17.9. Tampereella ja 24.-25,10. Helsingissä. Helsingin koulutus järjestetään yhteistyössä Leijonaemojen Perhe edellä puuhun -projektin ja Sininauhaliiton Vihreä Veräjä -toiminnan kanssa.

Malikkeen verkkokurssin Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen teoriaosuus ottaa käyttöönsä kahdeksan eri yhteisöä ja oppilaitosta. Osan kanssa järjestetään myös toiminnallinen päivä jo tänä syksynä. Jos olette kiinnostuneita käyttämään verkkokoulutusta oppilaitoksessanne tai yhteisössänne, ottakaa yhteyttä Tanja Tauriaan, tanja.tauria@tukiliitto.fi tai puh. 050 3764980.

Lisätietoa kaikista kursseista ja tapahtumista Malikkeen verkkosivuilta osoitteesta https://www.tukiliitto.fi/toiminta/tapahtumat/kategoria/malike

Malike vaikuttaa

Koronakevään ja -kesän aikana Malike tarjosi toimintavälineet maksutta vuokralle vaikeasti vammaisille ihmisille. ”Olemme lähettäneet kyselyn tänä aikana toimintavälineiden vuokranneille sähköpostitse”, Malike-toiminnan Esimies Susanna Tero kertoo. ”Toivomme, että kyselyn saaneet käyttäisivät hetken aikaansa vastaamiseen. Vastaukset ovat meille todella arvokkaita, jotta voimme kehittää toimintaamme sekä raportoida rahoittajallemme, kuinka olemme sopeuttaneet toimintaamme poikkeusoloissa ja onnistuneet siinä.”

Myös syksyn 2020 aikana Malikkeen toimintavälineet ovat vuokrattavissa siltä osin, kun ne ovat vapaina omasta toiminnasta. Lisätietoja toimintavälineiden vuokrauksesta ja vuokrahinnoista löytyy osoitteesta https://www.tukiliitto.fi/malike/kokeile-toimintavalineita/

Malike jatkaa verkkosivujen päivittämistä myös syksyn 2020 aikana. Lisätietoja toimintavälineiden rahoituksesta ja hankinnasta, kokemuksia toimintavälineiden merkityksestä ihmisten elämään ja muuta hyödyllistä tietoa löydät Malike vaikuttaa -sivuilta osoitteesta: https://www.tukiliitto.fi/malike/toiminta-ja-tapahtumat/malike-asiantuntijana/