Kunnat voivat kokeilla maksutta luontoliikunnan toimintavälineitä syksyllä

Kemiönsaari, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Närpiö, Parainen ja Siuntio, jotka ovat mukana SoveLi ja Folkhälsanin Soveltavaa liikuntaa kaksikielisin kuntiin -hankkeessa, saavat kokeilla luontoliikunnan toimintavälineitä maksutta syksyllä 2020. Kokeilun tarkoitus on innostaa kuntia hankkimaan välineitä kuntalaisten yhteiskäyttöön.

Pienikin kunta voi hankkia välineitä yhteiskäyttöön

Pyörätuolia tai rollaattoria käyttävä henkilö omistaa harvoin välineen, jolla pääsee keskelle metsää. Ihannetilanteessa kunta tarjoaa asukkailleen mahdollisuuden lainata välineitä koulun liikuntatunnille tai metsäretkelle. Tämä on mahdollista tällä hetkellä Turussa ja Oulussa. Kristiinankaupunkilaisten käyttöön on tulossa maastopyörätuoli.

– Säästimme Kristiinankaupungin liikuntabudjetista, jotta voisimme ostaa kuntalaisille maastopyörätuoli Hippocampen. Asukkaat pääsevät lainaamaan pyörää, kun koronatilanne on rauhoittunut, kertoo Kristiinankaupungin liikuntavastaava Anders Wahlberg.

Pienessäkin kunnassa välinehankinta on mahdollista toteuttaa eri sektoreiden välisellä yhteistyöllä. Yhteishankintaan voivat osallistua opetuksen, soten, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialat. Kunnat voivat hakea hankintaa varten paikallista kehittämisavustusta aluehallintovirastosta, ja välinelainauksen voi toteuttaa esimerkiksi kirjasto- tai uimahallikortilla.

Välinehankinta lisää yhdenvertaisuutta

– Kunnilla on tärkeä rooli yhdenvertaisuuden edistämisessä. Erityisesti koronakeväänä luonnosta on tullut tärkeä monelle meistä, mutta osa meistä tarvitsee välineen päästäkseen nauttimaan luonnosta. Kunta voi tässä tulla vastaan välinehankinnalla, toteaa hankekoordinaattori Lotta Nylund Soveltava liikunta SoveLista.

Nylundin mukaan välineiden tuominen liikuntatunnille tai metsäpolulle toimii myös asennekasvatuksena. Niiden näkeminen lisää ymmärrystä välineen käyttäjän arjesta.

– Kunnat saattavat olla epävarmoja siitä, mitä välineitä heidän kannattaa hankkia edistämään yhdenvertaista luontoliikuntaa. Siksi kokosimme kunnille vinkkejä välineistä, joiden käytöstä on hyviä kokemuksia ja joiden tiedämme soveltuvan hyvin yhteiskäyttöön kunnissa, sanoo Nylund.

Tutustu lainattaviin apuvälineisiin liitteessä!

Kehitysvammaisten tukiliitto ry/Malike ja Soveltava liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA  mahdollistavat tulevan syksyn toimintavälineiden kokeilun hankekunnissa.

Lisätietoja välineistä ja niiden hankinnasta kuntiin:

Lisätietoa ruotsiksi: Lotta Nylund, Soveltava liikunta SoveLi ry, p. 050 516 6093, lotta.nylund@soveli.fi

Lisätietoa suomeksi: Susanna Tero, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry/Malike p. 050 5561 273, susanna.tero@tukiliitto.fi

Lisätietoa Kristiinankaupungin välinehankinnasta: Liikuntavastaava Anders Wahlberg, p. 0405244418, anders.wahlberg@krs.fi

Kuvia välineistä median käyttöön on ladattavissa täältä.

VÄLINEET:

Rinnakkain poljettava kolmipyöräinen tandem

Pyöräilijät istuvat vierekkäin omilla istuimillaan samassa tasossa, jolloin kommunikointi ja tukea tarvitsevan ajajan asennon seuraaminen on helppoa. Näköyhteys pyöräilijöiden välillä tuo turvallisuutta esimerkiksi epileptisen kohtauksen sattuessa. Avustettavan pyöräilijän polkimien liike on mahdollista säätää itsenäiseksi tai samaan tahtiin avustajan kanssa kulkevaksi. Molemmilla polkijoilla on omat ohjaustangot, mutta ohjaustoiminto on avustajan tangossa.

Aikuisille suositellaan rinnakkain poljettavaa tandemia peräkkäin poljettavan tandemin sijaan. Siirtyminen matalalle istuimelle on turvallista ja helppoa. Pyöräilijät istuvat vierekkäin eikä aikuinen pyöräilijä peitä ohjaavan avustajan näkyvyyttä.

Maastopyörätuoli Hippocampe

Maastopyörätuoli Hippocampe on kolmirenkainen monitoimiväline, joka soveltuu monenlaiseen maastoon. Siinä on leveät ilmatäytteiset renkaat, takana työntöaisa ja edessä vetonaru. Kahden avustajan kanssa maastopyörätuolilla pääsee liikkumaan helppokulkuisessa metsämaastossa esimerkiksi sienestämässä. Talvikäytössä eturenkaaseen voi kiinnittää suksikotelon, jolloin jäällä ja lumella liikkuminen kevenee. Sillä voi myös avustaa uimarin veteen ja pois vedestä. Maastopyörätuoli mahtuu osissa jääkiekkovarustekassin kokoiseen tilaan. Sen kokoaminen ei vaadi työkaluja. Siitä on saatavana neljää eri kokoa.

Monitoimiratas

Monitoimiratas Kangoo soveltuu vaikeasti vammaisille lapsille ja nuorille, jotka tarvitsevat vahvan tuennan vartalolle ja niskalle. Monitoimirattaat soveltuvat käytettäväksi maastossa, lumella, jäällä, asfaltilla ja polkupyörän peräkärrynä. Rattaisiin voidaan vaihtaa iso kiinteä tai pienempi kääntyvä eturengas tai polkupyörän vetoaisa. Talvella renkaisiin voidaan kiinnittää erikseen teetettävät suksikotelot tai luistinterät. Näin mahdollistuu myös rattaiden liikkuminen lumella ja jäällä.

Nojapyörä

Nojapyörä on kolmipyöräinen jaloilla poljettava polkupyörä, jossa polkija istuu nojatuolimaisessa asennossa. Nojapyörä on helpompi ajaa kuin perinteinen kolmipyörä, koska tuki selälle on hyvä. Nojapyörä on helpompi ajaa kuin perinteinen kolmipyörä. Se sopii hyvin mm. tasapaino-ongelmaisille. Pyörään on helppo siirtyä. Ohjaus tapahtuu istuimen vierestä, reisien kohdalla olevista ohjaustangoista. Pyörässä etäisyys on helposti säädettävissä 145–195 cm pitkille henkilöille.

Nokkapyörä

Nokkapyörä on 16-tuumainen kolmaspyörä, joka kiinnitetään manuaalipyörätuolin eteen. Se nostaa pyörätuolin pienet etupyörät ilmaan ja helpottaa vaikeassa maastossa liikkumista kesällä ja talvella. Se sopii useampiin pyörätuolimerkkeihin ja on helppo kiinnittää lähes kaikkiin pyörätuolimalleihin sopivalla pikakiinnitysmekanismilla. Laitteen asennus onnistuu myös omatoimisesti pyörätuolissa istuen. Ei sovi pyörätuoliin, jossa on irrotettavat jalkalaudat.

Hiihto- ja luistelukelkat

Hiihto- ja luistelukelkkoja (Offcarr Slittino) on saatavana sekä kuppi- että avoistuimella. Hiihto- ja luistelukelkat soveltuvat hiihtäjille, jotka voivat istua melko pystyssä asennossa. Tarvittaessa kelkkoihin voidaan asentaa erillinen niskatuki. Istuimen antamaan tuen määrään vaikuttaa istuimen selkänojan korkeus. Avoistuimelliset kelkat soveltuvat kookkaammille henkilöille. Sukset tai luistimet kiinnitetään kelkkaan kärkisiteillä. Sukset ovat tavallisen hiihtoladun leveydellä.

Snow Comfort -kelkka

Kelkka soveltuu jäällä ja lumella liikkumiseen sekä loivaan pulkkamäkeen. Kelkassa on selkänojallinen muotoiltu istuin, niskatuki, sivutuet, lantio-, polvi- ja nilkkavyö sekä jarru. Kelkkaa voi työntää selkänojassa olevasta työntökahvasta ja/tai vetää keulassa olevasta vetonarusta. Kelkan takana on irrotettava, jarrulla varustettu jalasosa. Kelkkaa voi käyttää potkukelkan tapaan tai avustaja voi seistä seisimalaudalla loivaa mäkeä laskettaessa.