Helposti sovellettavilla peleillä mukavaa tekemistä kotiin

Koteihin kaivataan mukavaa tekemistä nyt poikkeusolojen aikana enemmän kuin koskaan. Erilaiset pelit tarjoavat haasteita sekä mukavia kokemuksia ja elämyksiä.

Vaikeasti vammainen ihminen voi pelata yhdessä muiden kanssa, kun valitaan sopivat pelit ja sovelletaan niitä tarpeen mukaan. Malikkeen ideapankista löytyy ohjeet helposti sovellettaviin peleihin. Niissä mailana voi käyttää esimerkiksi paistinlastoja, pallon voi rutistaa foliosta tai tehdä keilat wc-paperin hylsystä.

Ideapankista löytyy ohjeet pöytäpeliin, pöytäkeilailuun, tarkkuusbocciaan, sisäcurlingiin ja puhallustikkaan.

Pelit soveltuvat lapsille sekä aikuisille ja niitä on helppo pelata pienissäkin tiloissa. Ohjeisiin on valittu pelit, joissa pystyy etenemään harrastamiseen ja jopa kilpailemiseen.

Kehitysvammaisten Tukiliiton Malike-toiminta ja Suomen Paralympiakomitea ovat koonneet yhteistyössä ohjeet ja laatineet soveltamisvinkit näiden pelien pelaamiseen.

Peliohjeista löytyy paljon erilaisia vinkkejä. Pelejä voi pelata esimerkiksi lattiatasossa tai pöydällä. Kotiversion curlingista voit tehdä rajaamalla kirjoilla kentän lattialle tai pöydälle ja käyttämällä pikkuautoja curlingkivinä. Keilaradan voi rakentaa pöydälle tai lattialle ja käyttää keiloina esimerkiksi vedellä täytettäviä, suljettavia muovipulloja. Lisää vinkkejä löydät peliohjeista. Vain mielikuvitus on rajana soveltamisessa!

Lisätietoa ja ohjeet helposti sovellettaviin peleihin löydät Malikkeen ideapankista.