Hyvää kehitysvammaisten teemaviikkoa!

04.12.2018

Lea Vaitti.

Joulukuun alun teemaviikolla nostamme esiin kehitysvammaisten henkilöiden oikeuksia ja osallisuutta tunnuksella ”Itte saa päättää”. Tällä viikolla eri puolella Suomea on toteutunut ja tulee toteutumaan hienoja tapahtumia, joita ovat yhdessä järjestämässä kehitysvammaiset henkilöt, heidän läheisensä, yhdistystoimijat sekä myös työ- ja asumispalveluiden ammattilaiset.

Tapahtumat vahvistavat yhteenkuuluvuutta ja yhdenvertaisuuden tavoitetta. Pikkujoulujuhlat, tanssit ja muu ilonpito ovat tärkeää liimaa ihmisten välillä ja edellytys yhteisyyden kokemukselle. Ilman yhteisyyden kokemusta ei olisi yhteisöjä eikä yhdistyksiä. Joillakin paikkakunnilla tilaisuudet pidetään kaikille avoimina kirjastoissa tai kauppakeskuksissa. Tätä kautta tuodaan näkyville kehitysvammaisten henkilöiden ajatuksia myös niille ihmisille, jotka eivät muuten heitä tapaisi. Samaan tavoitteeseen pyritään myös sosiaalisen median käytöllä, jossa asumispalveluita käyttävät kehitysvammaiset asukkaat avaavat ovensa virtuaalisesti ja Facebook-päivitysten kautta tekevät tutuksi arkeaan ja vähän juhlaansakin.

Toisilla paikkakunnilla ”Itte saa päättää” -teema otetaan tarkemmin käsittelyyn: järjestetään esimerkiksi työpajoja, joissa vammaiset henkilöt pohtivat toiveitaan asumisen ja vapaa-ajan suhteen sekä miettivät omia mahdollisuuksiaan vaikuttaa niihin. Vammaiset henkilöt vievät myös näkemyksiään päättäjien tietoon ja kehitysvammaisten viikon julkilausuma on luvattu lähettää paikallislehden julkaistavaksi.

Kehitysvammaisten Tukiliiton osuus teemaviikolla on viestinnässä, materiaalien tuottamisessa sekä pienen apurahan tarjoamisessa tilaisuuksien toteuttamiseen. Tukiliiton hankkeet yhdessä Me Itse ry:n kanssa järjestävät keskiviikkona 5.12. iltapäiväseminaarin kokemusasiantuntijuudesta. Pääluennon otsikko ”Kuka päättää meidän asioistamme?” tiivistää päivän sisällön.

Teemaviikon uusin kokeilu on MLL:n Nuortennetin valtaus, jossa ryhmä vammaisia nuoria välittää tietoa kehitysvammaisuudesta. Lisäksi Nuortennetin verkkosivuilla järjestetään chatti aiheesta kehitysvammaisuus ja sisaruus, jossa nuorten kysymyksiin vastaavat liiton ammattilaiset.

Teemaviikon tilaisuuksissa on osallistujina vuosittain noin 3000 henkilöä, mikä on melkoinen yhteinen saavutus! Tänä vuonna tapahtumia suunniteltu yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla ja monilla paikkakunnilla useampia. Erityinen kiitos kuluu kaikille niille vapaaehtoistoimijoille, jotka ovat jo tehneet tai vielä loppuviikolla tulevat tekemään osuutensa. Oli se osuus sitten puuronkeitto, sometus tai viestin vieminen päättäjille, jokaisen panos on tärkeä.

Teemaviikko ei vielä ole ohitse, vaan vielä ehtii mukaan. Tässä joitakin esimerkkejä loppuviikon tapahtumista:

• 4.12. Porissa Osallisuuden ytimessä – elokuva- ja teatteriseminaari, Tampereella Iltalinjalla minimessut ja Seinäjoella avoimet ovet Ystävänkortti- toiminnassa.
  • 5.12. Jyväskylässä seminaari kokemusasiantuntijuudesta, Mäntyharjulla vapaaehtoisten päivä ja Oulussa taidepaja.
  • 6.12. Lieksassa vammaisneuvosto ja lieksalaiset vammaisjärjestöt tuovat yhteen ääneen esiin YK:n vammaissopimusta.,
  • 7.12. Haapavedellä on Kohtaa mut Marketilla-tempaus ja 7.–8.12 Hämeenlinnassa on kaksi tapahtumaa, joista saa itte päättää, kumpaan osallistuu.

Tukiliiton @LeaVaitti: Suurin kiitos kuluu kaikille vapaaehtoistoimijoille. Oli se osuus sitten puuronkeitto, sometus tai viestin vieminen päättäjille, jokaisen panos on tärkeä. #teemaviikko #kohtaamut #ittesaapäättää

Kaikki teemaviikon tapahtumat löytyvät koottuna Tukiliiton kotisivuilta www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/tuemme-yhdistyksia/teemaviikko/teemaviikko-tapahtumat/ Sosiaalisessa mediassa viikkoa voi seurata #teemaviikko #kohtaamut #ittesaapäättää. Jos kerrot omista teemaviikon tapahtumistasi, muistathan myös käyttää näitä tunnisteita.

Videolla Jaana Nordlund Me itse ry:stä lukee vuoden 2018 teemaviikon julkilausuman ”Itte saa päättää”. Videon pituus 2,28 min. Tuotanto SEKK / MEKA TV.