Uutta: Tukiliitto myöntää apurahoja lähi-ihmisten ja erityislasten yhteiseen tekemiseen

01.11.2020

Huomio tädit, enot, sedät, mummit, kummit, vaarit, papat, ukit ja muut erityislapsen läheiset! Tukiliiton uusi apuraha tukee lapsen osallisuutta ja osallistumista erilaiseen harrastus- ja virkistystoimintaan yhdessä lähi-ihmisen kanssa. Apurahaa haetaan viimeistään 30.11.

Tukiliitto jakaa vuosittain apurahoja nuorille ja aikuisille, joilla on kehitysvamma. Tänä vuonna on jaossa myös erillinen apuraha lähi-ihmisten ja alle 18-vuotiaiden erityislasten yhteiseen tekemiseen.

Apuraha tukee lapsen osallisuutta ja osallistumista erilaiseen harrastus – ja virkistystoimintaan yhdessä lähi-ihmisen kanssa. Apurahaa haetaan viimeistään 30.11.2020.

Kuka voi hakea apurahaa?

Apurahaa voi hakea alle 18-vuotias erityislapsi ja maksimissaan kaksi tämän lähi-ihmistä. Heitä voi olla esimerkiksi täti, eno, isovanhempi, kummi, sisarus tai vaikkapa serkku. Apuraha ei ole tarkoitettu erityislapsen ja vanhemman yhteiseen tekemiseen.

Mihin apurahaa voi hakea?

Apurahaa voi hakea lapsen ja läheisen yhteiseen harrastukseen ja virkistykseen. Yhteinen tekeminen voi olla esimerkiksi lukuhetki, vuorovaikutuksen ja kommunikaation tukeminen, elokuvissa, keilaamassa tai ravintolassa käyminen tai ratsastus.  Apurahan voi käyttää myös esimerkiksi yhteiseen virkistysmatkaan. Apurahan avulla on mahdollista kokeilla myös jotain uutta harrastusta tai tekemistä.

Hakijat saavat itse päättää mihin käyttävät apurahan. Tärkeää on, että erityislapsi saa olla mukana valitsemassa tekemistä.

Miten haen apurahaa?

Apurahaa haetaan sähköisellä lomakkeella. Apurahan suuruus on joko 100 tai 200 euroa. Apurahat myönnetään Tukiliiton lapsiperhetoimintaan myönnetyistä lahjoitusvaroista. Varat kohdennetaan tänä vuonna poikkeuksellisesti suoraan perheille, koska lahjoitusvaroilla on koronapandemian vuoksi haasteellista järjestää ryhmämuotoisia perhetapahtumia. Apurahan saajat lähettävät Tukiliitolle lyhyen koosteen apurahan käytöstä.

Kuvituskuvan kuvaaja on Laura Vesa.