Yhdistykset: Tukea vertaistoimintaan poikkeusaikanakin

17.12.2020

Tukiliiton jäsenyhdistykset voivat hakea vertaistoiminnan käynnistämiseen ja pyörittämiseen toimintarahaa. Sopisiko teille kävelytapaaminen, nettikohtaaminen vai molemmat?

Tukiliitosta saa apua vertaistoiminnan käynnistämiseen. Poikkeusaikana toiminta vaatii hieman enemmän luovuutta. Tukiliiton jäsenyhdistykset voivat hakea vertaistoiminnan käynnistämiseen ja pyörittämiseen toimintarahaa. Tukiliiton kotisivuilta löydät tietoa, miten autamme yhdistyksiä vertaistoiminnan järjestämisessä. Yhdistykset voivat hakea tammikuun aikana toimintarahaa Tukiliitolta mm. seuraavaan tarkoitukseen:

Vapaaehtois- ja ryhmätoiminnan toteuttaminen

• perheiden vertaistukiryhmien perustaminen ja toiminnan toteuttaminen paikallisesti ja verkossa
  • kehitysvammaisten nuorten ja aikuisten osallistavan ryhmätoiminnan tai kohtaamispaikkojen käynnistäminen ja toteuttaminen
  • tuntityöntekijöiden palkkaaminen ryhmätoiminnan toteuttamiseksi. Toimintarahaa voi hakea myös moneen muuhun tarkoitukseen. Lue tarkemmat kriteerit kotisivuiltamme.

Ideoita vertaistoimintaan poikkeusaikana:

• Ryhmä voi kokoontua sekä livenä että verkossa. Hyvä toimintatapa voi olla esimerkiksi aloitus ja lopetus kasvokkain (tilanteen niin salliessa) ja välitapaamiset verkossa.
  • Vertaisten ryhmä voi kokoontua kävelyn, makkaranpaiston tai muun mukavan ulkoilun merkeissä. Kukin ryhmäläinen voi vaikkapa ideoida oman luontokohteen lähialueelta.
  • Verkkoryhmä on osallistujalle helppo, koska ei tarvitse lähteä paikanpäälle. Myös verkkoryhmään voi osallistua vaikkapa kävelyn merkeissä. Tosin tällöin kameran käyttö on vaikeampaa.

Tukiliiton kotisivuille on koottu tietopaketti, miten yhdistys voi perustaa vertaisryhmän verkkoon. Löydät sivuiltamme myös vinkkejä vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen verkossa. Olemme kehittäneet myös voimavarakortit, jotka soveltuvat verkkoryhmien käyttöön. Keväällä on tulossa myös verkkokoulutusta aiheeseen liittyen. Seuraa tapahtumakalenteriamme.

Mikäli yhdistyksenne on pohtinut vertaistoiminnan käynnistämistä verkkoon tai kasvokkain, kannattaa hakea toimintarahaa tammikuun loppuun mennessä.

Lisätietoa aiheesta antaa:
Tanja Laatikainen, puh. 040 5268 272,