Yhdistykset: Taloudellisen tuen haku kehitysvammaisten viikolle päättyy 31.10.

25.10.2018

Kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien teemaviikolla 1. – 7.12.2018 aiheena on oikeus osallisuuteen ja oikeus päättää itse. Tuen haku päättyy lokakuun lopussa.

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät viettävät valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12.2018. Viikolla on mukavaa yhdessäoloa, kivoja tempauksia ja myös vakavaa asiaa oikeuksien puolustamisesta. Netissä tunnuksemme on tuttu #kohtaamut.

“Hakemuksia on tullut koko lokakuun ajan mukavasti, hakuaikahan päättyy 31.10.2018,” suunnittelija Soilikki Alanne Tukiliitosta sanoo.

Tapahtumia on jälleen kerran kautta Suomen: “Esimerkiksi Rovaniemellä Lapin Metkat, paikallinen Me Itse -ryhmä, järjestää viikon aikana tempauksen henkilökohtaisesta avusta. Porin perinteisen elokuvaseminaarin aiheena on osallisuus ja Haapavedellä kohdataan ihmisiä kirjastossa ja ruokamarketissa,” Alanne sanoo. “Etelä-Karjalassa paikalliset yhdistykset tekevät laajaa yhteistyötä.”

Teemaviikon tunnuslause 2018 on “Itte saa päättää”. Nostamme esille itsenäisyyttä ja osallisuutta. Kohtaa mut!  Tavoitteena on, että kehitysvammaista ihmistä kuunnellaan ja hänen mielipiteensä vaikuttaa päätöksentekoon. Viikon julkilausumassa kysytään aiheellisesti: “Miksi meitä vammaisia ihmisiä ei kuunnella riittävästi?”.

Julkilausuma jatkuu: “Vaadimme, että meidät otetaan vakavasti. Tahdomme jakaa oikeaa tietoa kokemuksistamme muille. Tahdomme jakaa oikeaa tietoa päättäjille siitä, mitä palveluja ja tukea tarvitsemme.”

Taloudellinen tuki teemaviikon tapahtumille

Kehitysvammaisten viikolla yhdistykset järjestävät tapahtumia ja tempauksia, joiden tarkoitus on mukavan tekemisen lisäksi lisätä tietoa kehitysvammaisten ihmisten asioista.  Yhdistyksenne tai ryhmänne voi saada tukea Teemaviikon tilaisuuksiin.

• Taloudellisen tuen hakuaika päättyy lokakuun viimeinen päivä.
  • Päätökset tuen myöntämisestä tehdään marraskuun alussa
  • Myönnetty tuki maksetaan tapahtuman toteutumisen jälkeen hakemuksessa ilmoitetulle tilille.

Tuen antavat Kehitysvammaisten Tukiliitto ja Kehitysvammaisten Palvelusäätiö. Tukiliitto käyttää valtakunnallisesta Pieni ele -keräyksestä saamansa tuottoa Kehitysvammaisten viikon paikallisten tapahtumien tukemiseen.

Lisätietoa hakemisesta, hakulomake:
Teemaviikon taloudellinen tuki

Kehitysvammaisten ihmisten viikko 1. – 7.12.2018, hyvä tietää

Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät viettävät vuosittain valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12.  Lisätietoa päivittyy sivulle:

Viikolla tapahtuu:
Kansainvälinen vammaisten päivä 3.12.2018.
Viikon aikana juhlistetaan myös vapaaehtoistoimintaa 5.12.2018.

teemaviikko@tukiliitto.fi