Kenestä Vuoden vapaaehtoinen 2019?

04.09.2019

Ehdota palkinnon saajaa! Kansalaisareena hakee Vuoden vapaaehtoinen -palkinnon saajaksi henkilöä, joka esimerkillään inspiroi muita vapaaehtoistoiminnan saralla.

Torstaina 5. joulukuuta vapaaehtoiset ja vapaaehtoistyö saavat erityistä huomiota, kun Suomessa vietetään kansainvälistä Vapaaehtoisten päivää. Päivää vietetään mukavasti keskellä Kehitysvammaisten ihmisten teemaviikkoa.

Tapahtumapäivänä selviää, kuka on Vuoden vapaaehtoinen.

Vuoden vapaaehtoinen voi olla pitkän linjan vapaaehtoistoimija tai uusi tulokas. Hän toimii vapaaehtoisena sydämellä ja innostaen missä päin Suomea tai millä alalla tahansa. Hän voi olla yhteisön kantava voima, taitava innostaja, kekseliäs toiminnan kehittäjä, siltojen rakentaja, erilaisten kohtaamisten synnyttäjä tai muuten ansioitunut ja aktiivinen vapaaehtoinen.

Tunnetko henkilön, jota haluat ehdottaa #Vuodenvapaaehtoinen-palkinnon saajaksi? Ehkä hän on konkari, ehkä untuvikko? Joka tapauksessa hän toimii vapaaehtoisena sydämellä ja innostaen. #Vapaaehtoiset #Vapaaehtoistoiminta

Ehdota palkinnon saajaa

Kuka tahansa – niin yksityishenkilö kuin yhteisökin – voi ehdottaa Vuoden vapaaehtoinen -palkinnon saajaa Kansalaisareenan verkkosivuilla. Ehdotusaika päättyy 21.9.2019.

Ehdotusten perusteella suoritetaan yleisöäänestys 30.9. – 27.10. Valitsijaraati valitsee Vuoden vapaaehtoisen 2019 yleisöäänestyksen kymmenen kärjen joukosta. Vuoden vapaaehtoinen julkistetaan kansainvälisenä Vapaaehtoisten päivänä 5.12.2019.

Kampanjan tavoitteena on nostaa vapaaehtoistoiminnan arvostusta ja näkyvyyttä. Palkinnon saaja toimii seuraavan vuoden ajan vapaaehtoistoiminnan lähettiläänä.

Kansalaisareena

Kansalaisareena on vapaaehtoistoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttaja Suomessa. Luomme edellytyksiä vapaaehtoistoiminnan määrän lisäämiseksi ja laadun kehittämiseksi Parannamme suomalaisen vapaaehtoistoiminnan saavutettavuutta, monimuotoisuutta, innovatiivisuutta ja näkyvyyttä. Kansalaisareenan visiona on, että Suomi on maailman paras paikka vapaaehtoistoiminnalle.

Teemaviikko

Joulukuun alussa nostamme esille kehitysvammaisten ihmisten oikeuksia. Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12. Lue lisää sivulta:

Kuvituskuva Janika Kiukkonen ja Heidi Lindholm vastasivat Kohtaa mut -tapahtuman tarjoiluista kaveritoiminnan teltalla. Kuvaaja: Laura Vesa.