Vuoden vapaaehtoiset valittu

09.12.2019

Kansalaisareena palkitsi Vuoden vapaaehtoisen kuudetta kertaa. Inka Setälä Kotkasta ja Lea Grönlund Helsingistä valittiin Vuoden vapaaehtoisiksi.

Vuoden vapaaehtoinen -palkinto jaetaan toista kertaa kahden vastaanottajan kesken, koska raadin mukaan vapaaehtoistoimintaa voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Inka Setälä Kotkasta ja Lea Grönlund Helsingistä toimivat seuraavan vuoden vapaaehtoistoiminnan lähettiläinä.

Inka Setälä on toiminut ja kehitellyt vapaaehtoisesti uusia tapoja saada kotkalaisia mukaan toimimaan yhdessä yhteisöllisyyden lisäämiseksi sekä aktivoitumaan vapaaehtoistoimintaan omalla esimerkillään.

Kohtaamisten tapahtumat alkoivat vuonna 2017, jolloin Inka kokosi keskelle Kotkansaarta pitkän yhteisen pöydän, jonka ympärille tuli vesisateen saattelemana 200 ihmistä omilla eväillään kohtaamaan toisiaan. Samana vuonna kokoonnuttiin Katariinan meripuistossa, jossa kokoontui syysmyrskyssä lähes 2000 ihmistä. Vanhukset haettiin Inkan sopimilla sponsoroiduilla kyydeillä ulkoilemaan, ja vapaaehtoisten ihmisten joukko oli heitä vastaanottamassa ja kulkemassa vierellä. Inkan pyytämiä yhteistyökumppaneita oli yli sata ja jatkoa toivottiin. Illalliset Lehmuskujalla ovat nyt kasvaneet perinteeksi ja osallistujia on ollut jo 400 henkilöä. Tapahtuma on järjestetty nyt kolmena vuonna. Meripuistossa on kohdattu nyt myös kolmasti ja kävijämäärät ovat nousseet yli 3000:een.

Lea Grönlund on toiminut vapaaehtoisena tietotekniikan vertaisopastajana ENTER ry:ssä 20 vuoden ajan ja monitoiminaisena Helsingin Mikaelin seurakunnassa 30 vuotta. Lea opastaa henkilökohtaisissa opastuksissa senioreita ja luotsaa vapaaehtoisten opastajien porukkaa Helsingissä. Hän pitää myös säännöllisesti älykännykkäluentoja, joissa hän innostaa ja rohkaisee vasta-alkajiakin uuden oppimiseen. Lea haluaa auttaa muita kehittymään ja on ollut mukana monissa Enterin työryhmissä sekä hallituksessa kehittämässä tapoja toimia entistä paremmin.

Setälä ja Grönlund toimivat 2020 vapaaehtoistoiminnan lähettiläinä

Vuoden vapaaehtoinen -palkinto on Kansalaisareena ry:n vuonna 2013 käynnistämä perinne, jonka tavoite on lisätä vapaaehtoistoiminnan arvostusta. Yleisö ehdotti ja äänesti ehdokkaita. Kymmenen eniten ääniä saaneiden joukosta arvovaltainen raati valitsi Vuoden vapaaehtoisen. Lisätietoja kampanjasta:
www.kansalaisareena.fi/vapaaehtoinen

Kampanjan tavoitteena on nostaa vapaaehtoistoiminnan arvostusta ja näkyvyyttä. Palkinnon saaja toimii seuraavan vuoden ajan vapaaehtoistoiminnan lähettiläänä. Kuka tahansa – niin yksityishenkilö kuin yhteisökin – on voinut ehdottaa Vuoden vapaaehtoinen -palkinnon saajaa Kansalaisareenan verkkosivuilla.

Tuttuja ehdokkaita mukana

Mukana 2019 oli jälleen mukana tuttuja ehdokkaita, kuten Henrik Särkkä ja Minna Juuri-Oja-Salo.

Henrik Särkkä toimii Kehitysvammatuki 57 ry:n tuetussa vapaaehtoistoiminnassa eli Vekkaritoiminnassa. Tämän lisäksi hän on todellinen vapaaehtoistoiminnan moniottelija. Henrik osallistuu pääkaupunkiseudulla useamman yhdistyksen toimintaan ja on tuttu kasvo monista tapahtumista. 37-vuotias espoolainen on ehtinyt Vekkaritoiminnan lisäksi mukaan muun muassa Me Itse Espoon sihteeriksi ja Väylä ry:n hallituksen jäseneksi.  Henrik on ollut mukana Vekkaritoiminnassa vuodesta 2016 lähtien. Hän on kouluttautunut vertaisryhmän vetäjäksi ja perustanut sen jälkeen rentoutusryhmän, jonka ohjaajana hän toimi vuoden ajan. Henrik on ahkera ja osaava vapaaehtoinen monenlaisissa tehtävissä. Hän ottaa aina toiset huomioon ja levittää ympärilleen positiivista asennetta.

Verkostoitujana Henrik Särkkä on esimerkillinen. Hänen ansiostaan myös muut Vekkarin toimijat ovat päässeet mukaan uudenlaisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin. Henrik ottaa omatoimisesti yhteyttä toiminnan koordinaattoreihin ja suosittelee tapahtumia, joihin Vekkarin vapaaehtoisten kannattaa lähteä mukaan.

Esimerkillään Henrik on näyttänyt, että tuetun vapaaehtoistoiminnan kautta kaikki voivat toimia vapaaehtoisina, kun siihen annetaan mahdollisuus!  Siten hän myös haluaa vaikuttaa ja ottaa osaa itselleen tärkeiden asioiden edistämiseen yhteiskunnassa. Ehdottaja: Kehitysvammatuki 57 ry.

Minna Juuri-Oja-Salo, joka on toiminut kehitysvammaisten ihmisten parissa vapaaehtoisena useita vuosia. Hän on ollut mukana järjestämässä vapaa-ajan toimintaa kuten diskoja, retkiä ja laivaristeilyjä Hämeenlinnan seudun kehitysvammaisille. Minna on mukana paikallisen Kehitysvammaisten Tukiyhdistyksen hallituksessa. Minna hommasi meille yksityisnäytöksen kesäteatterista, jonne pääsivät mukaan myös kaikista vaikeimmin vammaiset. Hän on aina iloinen, puhelias, ottaa kaikki huomioon, kyselee kuulumisia ja varmistaa, että kaikilla on kaikki hyvin esim. retkillä. Ehdottaja: Hämeenlinnan Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry

Löydät kaikkien ehdokkaiden kuvaukset ja lisätietoa kampanjasta osoitteesta
www.kansalaisareena.fi/vapaaehtoinen/ehdokkaat-2019.

www.kansalaisareena.fi/vapaaehtoinen

Kansalaisareena

Kansalaisareena on vapaaehtoistoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttaja Suomessa. Luomme edellytyksiä vapaaehtoistoiminnan määrän lisäämiseksi ja laadun kehittämiseksi Parannamme suomalaisen vapaaehtoistoiminnan saavutettavuutta, monimuotoisuutta, innovatiivisuutta ja näkyvyyttä. Kansalaisareenan visiona on, että Suomi on maailman paras paikka vapaaehtoistoiminnalle.

Teemaviikko

Joulukuun alussa nostamme esille kehitysvammaisten ihmisten oikeuksia. Kehitysvammaisten Tukiliiton paikallisyhdistykset ja Me Itse -yhdistyksen paikalliset ryhmät ja muut toimijat viettävät valtakunnallista teemaviikkoa 1. – 7.12. Lue lisää sivulta:

Kuvituskuvassa Janika Kiukkonen ja Heidi Lindholm vastasivat Kohtaa mut -tapahtuman tarjoiluista kaveritoiminnan teltalla. Kuvaaja: Laura Vesa.