Vuoden vapaaehtoinen -kisan kymmenen kärki on selvillä

10.11.2017

Vuoden vapaaehtoinen -kampanjan yleisöäänestys on päättynyt. Kisa ratkeaa joulukuun alussa.

Ehdolla olleet 68 henkilöä keräsivät yhteensä 5640 yleisöääntä. Seuraavaksi kampanjan raati kokoontuu valitsemaan Vuoden vapaaehtoisen kymmenen eniten yleisöääniä saaneen ehdokkaan joukosta.

Järjestyksessään neljännen Vuoden vapaaehtoinen -kampanjan tavoitteena on jakaa tunnustusta Suomen lukuisille vapaaehtoisille sekä lisätä vapaaehtoistoiminnan näkyvyyttä ja arvostusta.

Kampanjassa eniten ääniä saivat seuraavat henkilöt (aakkostettu kotikunnan mukaan):

• Heidi Furu Espoo
  • Riitta Nurminen Heinola
  • Seppo Paakkinen Helsinki
  • Katja Oittinen Kajaani
  • Esko Jakku Kemi
  • Terttu Miettinen Kuopio (Juankoski),
  • Pertti Vesterinen ja Irma Karjalainen Tampere,
  • Anneli Virta Turku,
  • Helle Pellinen Vaasa ja
  • Eva Korkiala-Blomqvist Vantaa.

Kärkikymmenikköön valittu Helle Pellinen on toiminut vuodesta 1970 Vaasan seudun Kehitysvammaisten tuki ry:ssä. Hän on ollut hallituksen jäsenenä 1980-luvulta lähtien. Nykyisessä tehtävässään yhdistyksen varapuheenjohtajana hän on toiminut useita vuosia. Tukipiirin varapuheenjohtajan ja puheenjohtajan tehtävistä hänellä on useiden vuosien kokemus. Lisäksi hän on toiminut aktiivisesti kehitysvammaisten kouluttajana sekä edunvalvontavastaavana ja toimii edelleen tukihenkilönä. Helle on toiminut omaishoitajana vuodesta 1966 lähtien ja parhaimmillaan hoitanut kolmea omaistaan.

Seuraavaksi arvovaltainen raati kokoontuu valitsemaan voittajan kymmenen kärjen joukosta. Voittaja palkitaan 2.12. Vapaaehtoistoiminnan messuilla Helsingissä.

Vapaaehtoistoiminnan lähettiläs

Vuoden vapaaehtoinen -kampanjassa haetaan henkilöä, joka voi olla pitkän linjan toimija tai innostava tulokas vapaaehtoistoiminnan saralla. Hän voi toimia vapaaehtoisena millä alalla tahansa ja missä päin Suomea tahansa.

Yleisö sai ehdottaa Vuoden vapaaehtoinen -palkinnon saajaa alkusyksystä. Ehdokkaiksi nimettiin 68 omistautunutta vapaaehtoista. Suosikkiaan sai äänestää lokakuun ajan.

Vuoden vapaaehtoinen -palkinnon saaja toimii seuraavan vuoden ajan vapaaehtoistoiminnan lähettiläänä.

Kymmenen kärki Kansalaisareenan kampanjan verkkosivulla:
www.kansalaisareena.fi/vapaaehtoinen

Vapaaehtoistoiminnan messut: