Vie yhdistyksesi ryhmätoiminta verkkoon -koulutus (ilmoittaudu varapaikoille)

07.05.2020

Tukiliitto tarjoaa yhdistystoimijoilleen verkkokurssin siitä, miten toiminnan voi viedä verkkoon. Oulun Menojengillä on hyviä kokemuksia verkkoryhmän käynnistämisestä karanteeniaikana.

Koulutus on täynnä, mutta varapaikoille voi vielä ilmoittautua
ja tarvittaessa vastaava koulutus järjestetään elokuussa.

Koronan aiheuttama tarve ottaa fyysistä etäisyyttä muihin yllätti monet tapahtumien järjestäjät ja ryhmien vetäjät. Rajoituksia aletaan pikkuhiljaa purkaa, mutta rajoitusten paluuseen tulevaisuudessa on hyvä varautua jo nyt. Lisäksi verkkovälitteinen toiminta mahdollistaa kohtaamisen myös silloin, kun tapaamisen esteenä on arjen aikatauluista ja tilanteista johtuvat haasteet.

Meillä Tukiliitossa on jo varsin mukavasti kokemusta toiminnan toteuttamisesta verkon välityksellä ja nyt tarjoamme yhdistystoimijoille kolmen kerran mittaisen verkkokurssin toiminnan viemisestä verkkoon.

Kurssin ajankohta: maksuttoman verkkokurssin tapaamiset ovat Teamsin välityksellä
keskiviikkoisin 27.5., 3.6. ja 10.6. kello 17.30 – 19. Teams-ohjelman käyttöön saa tarvittaessa tukea ja neuvoja puhelimitse tai sähköpostitse.

Kurssin aiheita ovat:

• vertaisuus ja sisältöjen jakaminen verkossa,
  • ohjaus- ja vuorovaikutus verkossa sekä
  • Tukiliiton käyttämät alustat, joita yhdistykset voivat Tukiliiton työntekijöiden tuella käyttää.

Tutustu tästä linkistä verkkotoiminnan toteutukseen, kun käytetty alusta on Tukinet:
www.tukiliitto.fi/tukiliitto-ja-yhdistykset/kehittamistoiminta/vie-vertaistoiminta-verkkoon

Ilmoittautuminen verkkokurssille:
Ilmoittaudu mukaan kolmen kerran verkkokurssille laittamalla sähköpostia aluekoordinaattori Nanna Niemiselle,
nanna.nieminen@tukiliitto.fi

Koulutus on täynnä, mutta varapaikoille voi vielä ilmoittautua
ja tarvittaessa vastaava koulutus järjestetään elokuussa.

Oulun menojengi tapaa verkossa

Olemme kokeilleet ryhmien verkkototeutusta yhdessä Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry:n kanssa. Haastattelin toiminnanjohtaja Annemari Eskolaa heidän kokemuksistaan Oulun Menojengin verkkoryhmän käynnistämisestä karanteeniaikana:

Oliko vertaisryhmän vieminen verkkoon työlästä?

”Teknisesti vertaisryhmän vieminen verkkoon ei ollut työlästä, Tukinet on helppokäyttöinen alusta. Tukiliiton tuki oli tosi tärkeä, kun verkkoalustaan tutustuin. Tiedotus ja osallistujien mukaan saaminen oli huomattavasti haastavampi ja vei aikaa.”

Millainen oli ensimmäinen kokemus verkkoryhmästä sinulla ryhmän vetäjänä? Kävikö ilmi, että laitteiden puute tai käyttötaito olisi tullut esteeksi osallistumisessa? Saitteko palautetta?

”Ensimmäinen kokemus oli oikein positiivinen! Lähdimme pilotoimaan käyttöä ensin rajatulla joukolla, joka osoittautui toimivaksi ideaksi ja sain näin itsekin käyttövarmuutta. Tukinetin käyttö oli helppoa ja oloa huojensi suunnattomasti Tukiliiton henkilön paikalla oleminen ensimmäisellä kerralla. Chattiin osallistui ensimmäisellä kerralla pieni joukko, mutta ymmärsin että he olivat tyytyväisiä tapaamiseen.”

”Uusi tapaaminen on tulossa ja sitä on jo kyseltykin. Oma arvaukseni on, että jossakin määrin jäseniä vieroksuttaa verkossa tapahtuva toiminta, olisi hienoa jos tähän voisi yhdistää digituen (kuten minullakin oli alussa!), sen jälkeen kynnys käytölle itsenäisesti olisi paljon matalampi.”

Mitä muuta haluaisit sanoa niille yhdistystoimijoille, jotka pohtivat verkon hyödyntämistä joko vertaistuen tai yhdistyksen toiminnan koordinoinnin välineenä?

”Ehdottomasti kannattaa lähteä opettelemaan verkon kautta tapahtuvaa toimintaa! Varsinkin nuoret käyttelevät eri ohjelmia jo hienosti. Meillä oli eilen yhteistyönä erään alueellisen hankkeen kanssa toteutettu ensimmäinen Teams live -lähetys, osallistujia paikalla 25 henkilöä kolmesta eri asumisyksiköstä. Työntekijät olivat järjestäneet tilan, jossa livelähetystä pystyi katsomaan isomman tv-ruudun kautta. Jokainen osallistuja sai myös kertoa halutessaan omat kuulumisensa. Livelähetykset jatkuvat toukokuun ajan ja jokainen kerta tulee olemaan osallistujia osallistava. Verkon käyttö on oiva mahdollisuus siis myös vaikeammin vammaisille, tästä vakuutuin eilen liveTeamsin aikana entisestään.”

”Tukiyhdistyksemme tulee varmasti hyödyntämään etämahdollisuuksia myös poikkeusajan jälkeen sekä vertaistuessa, että myös muussa toiminnassa. Hallitus on kokoontunut Teamsin kautta ja hyvin on kokoukset sujuneet. Hallituksen puheenjohtajan kanssa työstämme ja jaamme asiakirjoja OneDrivessa, se on myös erittäin toimiva ratkaisu!”

”Käytämme myös paljon varsinkin Facebookia, siellä meillä on virallinen sivu ja muutamia rajatumpia ryhmiä. Ne toimivat hyvin kohdennetun viestinnän välineinä sekä vertaistuen välineenä. Tällä viikolla lähetettiin Facebookissa livelähetyskin: kotilaululive vapun tunnelmissa. Yhdistys on myös perustanut tänä keväänä oman YouTube-kanavan, jonne saadaan piakkoin ensimmäisiä videoita jäseniemme iloksi.”

”Mahdollisuuksia on monia ja rohkeasti näitä kannattaa vain ideoida ja kokeilla. Yhteistyötä ja verkostoitumista kannattaa suosia, siten olen itse saanut tänä keväänä hurjan paljon tietoa erilaisista digitaalisista mahdollisuuksista ja hyvistä vinkeistä. Niistä voi sitten tehdä oman yhdistyksen näköisen tuotoksen.”

Haastattelu Wilma Karikko