Uusi koulutus: Vie yhdistyksesi ryhmätoiminta verkkoon -koulutus

10.08.2020

Tukiliitto uusii suuren suosion saaneen yhdistystoimijoiden verkkokurssin siitä, miten toiminnan voi viedä verkkoon. Oulun Menojengillä on hyviä kokemuksia verkkoryhmän käynnistämisestä karanteeniaikana.

Verkkokurssi: Vie yhdistyksesi ryhmätoiminta verkkoon

Vie yhdistyksesi ryhmätoiminta verkkoon -kurssi on Tukiliiton jäsenyhdistyksille tarkoitettu koulutus, jonka tavoitteena on antaa yhdistystoimijoille valmiuksia verkkotoiminnan käynnistämiseen. Osallistuminen ei edellytä aiempaa osaamista ja se sopii hyvin aloittelijoille.

Kurssi sisältää kolme maksutonta opetuskertaa, jotka järjestetään Teamsin välityksellä. Lisäksi kurssilla on opetuskertojen välissä pohdintatehtäviä, joiden tarkoituksena on auttaa osallistujia alkuun verkkotoiminnan suunnittelussa.

Kurssin ohjelma:

• 20.8. kello 17.30 – 19.30, Vertaisuus ja sisältöjen jakaminen verkossa
  • 27.8. kello 17.30 – 19.30, Ohjaus ja vuorovaikutus verkossa
  • 3.9. kello 17.30 – 19.30, Verkkoalustat ja Tukiliiton tuki yhdistyksille

Kurssille otetaan 15 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Voit ilmoittautua kurssille täyttämällä verkkolomakkeen, joka aukeaa tästä linkistä.

Lisätietoja:
Nanna Nieminen
nanna.nieminen@tukiliitto.fi

Oulun menojengi tapaa verkossa

Olemme kokeilleet ryhmien verkkototeutusta yhdessä Oulun Kehitysvammaisten Tuki ry:n kanssa. Haastattelin toiminnanjohtaja Annemari Eskolaa heidän kokemuksistaan Oulun Menojengin verkkoryhmän käynnistämisestä karanteeniaikana:

Oliko vertaisryhmän vieminen verkkoon työlästä?

”Teknisesti vertaisryhmän vieminen verkkoon ei ollut työlästä, Tukinet on helppokäyttöinen alusta. Tukiliiton tuki oli tosi tärkeä, kun verkkoalustaan tutustuin. Tiedotus ja osallistujien mukaan saaminen oli huomattavasti haastavampi ja vei aikaa.”

Millainen oli ensimmäinen kokemus verkkoryhmästä sinulla ryhmän vetäjänä? Kävikö ilmi, että laitteiden puute tai käyttötaito olisi tullut esteeksi osallistumisessa? Saitteko palautetta?

”Ensimmäinen kokemus oli oikein positiivinen! Lähdimme pilotoimaan käyttöä ensin rajatulla joukolla, joka osoittautui toimivaksi ideaksi ja sain näin itsekin käyttövarmuutta. Tukinetin käyttö oli helppoa ja oloa huojensi suunnattomasti Tukiliiton henkilön paikalla oleminen ensimmäisellä kerralla. Chattiin osallistui ensimmäisellä kerralla pieni joukko, mutta ymmärsin että he olivat tyytyväisiä tapaamiseen.”

”Uusi tapaaminen on tulossa ja sitä on jo kyseltykin. Oma arvaukseni on, että jossakin määrin jäseniä vieroksuttaa verkossa tapahtuva toiminta, olisi hienoa jos tähän voisi yhdistää digituen (kuten minullakin oli alussa!), sen jälkeen kynnys käytölle itsenäisesti olisi paljon matalampi.”

Mitä muuta haluaisit sanoa niille yhdistystoimijoille, jotka pohtivat verkon hyödyntämistä joko vertaistuen tai yhdistyksen toiminnan koordinoinnin välineenä?

”Ehdottomasti kannattaa lähteä opettelemaan verkon kautta tapahtuvaa toimintaa! Varsinkin nuoret käyttelevät eri ohjelmia jo hienosti. Meillä oli eilen yhteistyönä erään alueellisen hankkeen kanssa toteutettu ensimmäinen Teams live -lähetys, osallistujia paikalla 25 henkilöä kolmesta eri asumisyksiköstä. Työntekijät olivat järjestäneet tilan, jossa livelähetystä pystyi katsomaan isomman tv-ruudun kautta. Jokainen osallistuja sai myös kertoa halutessaan omat kuulumisensa. Livelähetykset jatkuvat toukokuun ajan ja jokainen kerta tulee olemaan osallistujia osallistava. Verkon käyttö on oiva mahdollisuus siis myös vaikeammin vammaisille, tästä vakuutuin eilen liveTeamsin aikana entisestään.”

”Tukiyhdistyksemme tulee varmasti hyödyntämään etämahdollisuuksia myös poikkeusajan jälkeen sekä vertaistuessa, että myös muussa toiminnassa. Hallitus on kokoontunut Teamsin kautta ja hyvin on kokoukset sujuneet. Hallituksen puheenjohtajan kanssa työstämme ja jaamme asiakirjoja OneDrivessa, se on myös erittäin toimiva ratkaisu!”

”Käytämme myös paljon varsinkin Facebookia, siellä meillä on virallinen sivu ja muutamia rajatumpia ryhmiä. Ne toimivat hyvin kohdennetun viestinnän välineinä sekä vertaistuen välineenä. Tällä viikolla lähetettiin Facebookissa livelähetyskin: kotilaululive vapun tunnelmissa. Yhdistys on myös perustanut tänä keväänä oman YouTube-kanavan, jonne saadaan piakkoin ensimmäisiä videoita jäseniemme iloksi.”

”Mahdollisuuksia on monia ja rohkeasti näitä kannattaa vain ideoida ja kokeilla. Yhteistyötä ja verkostoitumista kannattaa suosia, siten olen itse saanut tänä keväänä hurjan paljon tietoa erilaisista digitaalisista mahdollisuuksista ja hyvistä vinkeistä. Niistä voi sitten tehdä oman yhdistyksen näköisen tuotoksen.”

Haastattelu Wilma Karikko

Kuva Nanna Nieminen