Vetoomuskirjelmä kilpailutuksista Euroopan parlamentissa

01.12.2017

Asumispalveluiden kilpailutuksia koskeva vetoomuskirjelmä oli Euroopan parlamentin käsittelyssä.

Kolmen kehitysvammaisten ympärivuorokautisten asumispalveluiden asiakkaan ja heidän läheistensä tekemä asumispalveluiden kilpailutuksia koskeva vetoomuskirjelmä nousi Euroopan parlamentin vetoomusvaliokunnan käsittelyyn tiistaina 28.11.2017. Pia Matihaldi ja Hanni Hiltunen olivat kuultavina vetoomusvaliokunnan kokouksessa Brysselissä.

Yhteinen vetoomuskirjelmä esitettiin kesäkuussa 2016 yhteisen Oulun ja Tampereen kaupunkien järjestämistä asumispalveluiden uusintakilpailutuksista.

Kirjelmässä pyydettiin Euroopan parlamentin vetoomusvaliokunnalta selvitystä, loukkaavatko asumispalveluiden kilpailutukset Euroopan unionia sitovan perusoikeuskirjan syrjintäkieltoa sekä EU:n hyväksymiä vammaisten ihmisten perus- ja ihmisoikeuksia.

– Vetoomusvaliokunta oli yllättynyt siitä, että Suomi näyttäytyy tällä tavalla Euroopan unionissa. Se ymmärsi vanhempien huolen ja oli huolissaan vammaisten ihmisten ja heidän perheidensä kokemuksista. Parlamentti ja komissio ovat yhteydessä Suomen hallitukseen ja viranomaisiin, Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Markku Virkamäki kertoo.

Lue lisää Elina Leinosen kirjoitus Kehitysvammaisten Palvelusäätiön sivulta:
Asumispalveluiden kilpailutuksia koskeva vetoomuskirjelmä käsittelyssä Euroopan parlamentissa

Meidät otettiin vakavasti

Yleiradion haastattelemalle Pia Matihaldille jäi Brysselin tapaamisesta tunne, että hänen tyttärensä kohtalo oli parlamentaarikoille muutakin kuin läpihuutojuttu:
– Meidät otettiin vakavasti, meitä kuunneltiin ja uskon, että meidän asiaamme aletaan viedä eteenpäin. Pakko se on uskoa, sanoo Pia Matihaldi.

Lue YLEn sivulta Petri Raivion ja Satu Miettisen juttu:
Vammaisten äidit vetosivat EU-päättäjiin Brysselissä hankintalain ongelmista – “Tapaaminen loi uskoa”

Ei myytävänä

Vammaisfoorumin jäsenjärjestöt ja Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta kampanjoivat vammaisten henkilöiden palveluiden kohtuutonta kilpailuttamista vastaan. Ei myytävänä -kampanjan hyvin onnistunut kansalaisaloite on kerännyt jo 69 382 nimeä (1.12.2017).

Järjestöjen mielestä vammaisten ihmisten elämänmittaisen avun ja tuen järjestäminen hankintalain mukaisesti kilpailuttamalla on sopimaton ja vaarallinen menetelmä.