Uusittu Vapaaehtoistyö.fi on avattu

23.09.2020

Tuoreen tutkimuksen mukaan koronaepidemia toi vapaaehtoistoimintaan merkittävästi uusia tekijöitä. Uusittu kaikille avoin Vapaaehtoistyö.fi tarjoaa turvallisen väylän tehtävien pariin.

Vapaaehtoistyö.fi-verkkopalvelu toteutti kesän 2020 aikana kyselytutkimuksen vapaaehtoisena toimimisesta. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 1389 vapaaehtoista, jotka olivat 30 – 79-vuotiaita.

”Kyselyyn vastanneista lähes 1400 vastaajasta 549 (40 %) on aloittanut vapaaehtoistehtävät koronaepidemian aikana. Heistä 81 prosenttia haluaa jatkaa vapaaehtoistyön tekemistä myös poikkeusolojen jälkeen”, Vapaaehtoistyö.fi-hankkeen projektipäällikkö Anna Kähkönen Kirkkopalvelut ry:stä iloitsee.

Koronaepidemian aikana syntyi suuri auttamisen halu sekä uusia auttamisen muotoja, vaikkakin epidemian aikana monet vakiintuneet vapaaehtoistyön tehtävät olivat tauolla. Poikkeusoloissa vapaaehtoistoimintaan innoittivat muun muassa halu auttaa, huoli riskiryhmistä, velvollisuudentunto sekä tehtävien tarjoama mielekäs tekeminen.

”Suurimpina vapaaehtoistoiminnan hyötyinä nähdään erilaisten ihmisten kohtaaminen (79 % vastaajista) ja yhteisöllisyyden vahvistuminen (77 %)”, Kähkönen kertoo.

Vapaaehtoistyö.fi-palvelusta löytyy järjestöjen, kuntien ja seurakuntien välittämiä vapaaehtoistehtäviä. Niihin voi hakea, vaikka ei rekisteröityisi palvelun käyttäjäksi. Tehtäviä tarjoavat tahot huolehtivat tehtävien turvallisuudesta sekä vapaaehtoisen että avun saajan näkökulmasta, tarkistavat tarvittaessa vapaaehtoistyöntekijöiden taustat sekä antavat tarvittaessa koulutuksen tehtävään.

Koronaepidemian aikana merkittävä määrä uusia ihmisiä on tarttunut vapaaehtoistoimintaan. Uusittu kaikille avoin Vapaaehtoistyö.fi tarjoaa turvallisen väylän tehtävien pariin.

”Uudistettu sivusto palvelee sekä vapaaehtoistyötä etsiviä että vapaaehtoistehtävien tarjoajia. Rekisteröityneet käyttäjät hyötyvät palvelun lisäominaisuuksista. Tehtäväsuositukset, hakuvahti sekä vapaaehtoistyön CV ovat uusia työkaluja”, Kähkönen kuvaa alustan toiminnallisuuksia.

Vapaaehtoistyö.fi-palveluun ilmoittautui tammi-kesäkuun 2020 välillä 2172 uutta vapaaehtoista. Palveluun rekisteröityneitä ihmisiä on kaikkiaan jo yli 32335 vapaaehtoista ympäri Suomen. Palvelu on käytössä 430 järjestössä ja 153 seurakunnassa.

Vapaaehtoistyo.fi

Uusittu kaikille avoin Vapaaehtoistyö.fi tarjoaa turvallisen väylän tehtävien pariin. Vapaaehtoistehtäviä verkkopalvelussa tarjoaa järjestöt, kunnat sekä seurakunnat. Pitkän linjan vapaaehtoistoiminnan kansallinen vaikuttaja Kansalaisareena hallinnoi verkkopalvelua yhdessä Kirkkopalvelut ry:n kanssa. Tutustu toimintaan sivulla
Vapaaehtoistyö.fi

Kuvituskuva: Irmeli Vuotila on toiminut vapaaehtoisena Turun omaishoitokeskuksessa. Kuvassa hän lukee runoja muiden iloksi. Kuvaaja Suvi Elo.