Vammaisyhteisöjen kulttuuritoiminnan ja kulttuurin saavutettavuuteen 691 000 euroa

14.02.2019

Joensuun Parafest ry ja Kehitysvammaisten taiteilijoiden tuki ry (Kettuki) ovat toiminta-avustuksen saajien joukossa. Avustukset maksetaan Veikkauksen tuotosta.

Taiteen edistämiskeskus (Taike) jakoi avustuksia vammaisyhteisöjen kulttuuritoiminnan ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseen. Toiminta-avustuksia vammaisyhteisöjen kulttuuritoiminnan edistämiseen saivat Joensuun Parafest ry, Kehitysvammaisten taiteilijoiden tuki ry (Kettuki), Kulttuuriyhdistys Suomen EUCREA ry, Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry sekä Teatteri Totti ry.

Esimerkiksi Kettuki sai avustusta viisi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna:

”Kyllähän tämä tuntuu torjuntavoitolta. Kaksi edellistä vuotta suunta on ollut huolestuttava, sillä Kettukin avustus on laskenut ja nyt se puolestaan nousi pitkästä aikaa. Juuri nyt pitkäjänteinen työ tuottaa tulosta, paljon tapahtuu ja olisi ollut sääli leikata kehittämisen edellytyksiä. Lämpimät kiitokset Taikelle! Lisäksi suuret kiitokset laajasta tuesta Arkadia-seuralle, koko erityistaidetoiminnan valtakunnalliselle verkostolle sekä NOA Nordic Outsider Art -verkostolle rahoitushaasteiden edessä! Yhteistyössä on voimaa ja tästä on hienoa jatkaa eteenpäin,” Kettukin toiminnanjohtaja Päivi Lilja kiitteleeyhdistyksen tiedotteessa.

Taike jakoi erityisavustuksia vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaan ja kulttuurin saavutettavuuteen yhteensä 316 000 euroa. Esimerkiksi Aula-työkotien kannatusyhdistys ry toteuttaa avustuksella erityistä tukea tarvitsevien taiteilijoiden taideprojekteja ja Lyhty ry kehittää kehitysvammaisten artistien tuottaja-avusteista toimintamallia. Avustusta saivat myös muun muassa kehitysvammaisten Hyppy-teatteritapahtuma Mikkelin teatterissa ja Satakunnan Elävän Kuvan Keskus erityistaiteen ja erityisryhmien kulttuuritoiminnan kehittämiseen ja työskentelyedellytysten mahdollistamiseen.

Hakemuksia tuli yhteensä 45. Tukea myönnettiin 25 hakijalle. Avustusten suuruus vaihteli 2 000 eurosta 145 000 euroon. Avustukset maksetaan Veikkauksen tuotosta.

Toiminta-avustukset

• Joensuun Parafestyhdistys ry, Joensuu, 15 000 euroa
    Parafest-tapahtuman järjestämiseen ja kehittämiseen
  • Kehitysvammaisten taiteilijoiden tuki ry, Hämeenlinna, 75 000 euroa
    Kettukin toimintaan
  • Kulttuuriyhdistys Suomen EUCREA ry, Helsinki, 15 000 euroa
    Kulttuuriyhdistys Suomen EUCREA ry:n kulttuuritoimintaan
  • Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry, Helsinki, 125 000 euroa
    Näkövammaisten kulttuuritoimintaan ja kulttuurilehteen
  • Teatteri totti ry, Helsinki, 145 000 euroa
    Viittomakieliseen teatteritoimintaan

Erityisavustukset, poimintoja

• Aula-työkotien Kannatusyhdistys ry, Helsinki, 15 000 euroa
    Ideasta teokseksi -erityistä tukea tarvitsevien taiteilijoiden taideprojektien toteuttamiseen
  • Helsingin Lyhytaikaiskoti ja Työpaja Lyhty Ry, Helsinki, 15 000 euroa
    Tuottaja-avusteisen toimintamallin kehittämiseen ja toteuttamiseen kehitysvammaisille artisteille
  • HelsinkiMissio ry, Helsingforsmission rf, Helsinki, 2 000 euroa
    Resonaarigroup – kehitysvammaisten ja erilaisten oppijoiden ammattiyhtyeen toiminta
  • Jaatinen, vammaisperheiden monitoimikeskus ry, Helsinki, 10 000 euroa
    Naura Tanssi Hengitä – erityislasten ja nuorten kerhoon ja kesäleiriin
  • Kaarisilta Ry, Villähde, 25 000 euroa
    Ympärivuotiseen erityistaiteen galleria- ja näyttelytoimintaan Helsingissä, Suomessa ja kansainvälisesti
  • Kehitysvammateatteriyhdistys La Strada, Tampere, 15 000 euroa
    Produktion valmistamiseen: Musikaali ”Bark! How the little dog found his voice”
  • Loukko ry, Helsinki, 7 000 euroa
    Sosiaalisesti, taloudellisesti ja fyysisesti esteettömän kulttuuritoiminnan järjestäminen marginaaliryhmille pop up -henkisesti
  • Mikkelin Teatterin kannatusyhdistys ry, Mikkeli, 10 000 euroa
    Kehitysvammaisten Hyppy! -tapahtuman järjestämiseen ja kehittämiseen Mikkelin Teatterissa
  • Monitaideyhdistys Piste ry, Rovaniemi, 20 000 euroa
    Vammaisyhteisöjen taidetoimintaan Lapin päivätoimintakeskuksissa ja asumisyksiköissä sekä sote -residenssin kehittämiseen
  • Musiikin ja kulttuurin osaamiskeskus KUMO avoin yhtiö, Jyväskylä, 20 000 euroa
    Tutkimus- ja musapajahankkeeseen: kehitysvammaisten nuorten aikuisten uusien työllistymismahdollisuuksien rakentamiseksi
  • Oulun Seudun Vanha Musiikki ry, Oulu, 27 000 euroa
    Barokkia palvelukoteihin -kiertuetoimintaan ja saavutettavuuden parantamiseen
  • Satakunnan Elävän Kuvan Keskus, SEKK ry, Pori, 15 000 euroa
    Erityistaiteen ja erityisryhmien kulttuuritoiminnan kehittämiseen ja työskentelyedellytysten mahdollistamiseen
  • Sirkus Magenta ry, Helsinki, 15 000 euroa
    Sirkusta ja teatteria kehitysvammaisille nuorille aikuisille

Taike

Taiteen edistämiskeskus (Taike) on taiteen edistämisen asiantuntija- ja palveluvirasto. Taike ja sen yhteydessä olevat taidetoimikunnat ja lautakunnat jakavat apurahoja ammattitaiteilijoille ja avustuksia taiteen alan yhteisöille.

Kuvassa Antero Laineen maalaus Uimarit 2013. Kuva: Kettuki.