EU:n Vammaiskortti etsii tukijoukkoja

13.04.2018

EU:n Vammaiskortti on vapaaehtoinen kommunikoinnin ja osallistumisen apuväline.

EU:n Vammaiskortti on tulossa käyttöön Suomessa toukokuun loppupuolella. EU:n Vammaiskortti on vapaaehtoinen kommunikoinnin ja osallistumisen apuväline. Se on tarkoitettu ihmisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea osallistumisessa yhteiskuntaan. Lisätietoa EU:n Vammaiskortista löytyy sivulta
www.vammaiskortti.fi
.

Vammaisjärjestöjä kutsutaan mukaan EU:n Vammaiskortin tukijoukkoihin

EU:n Vammaiskortti on järjestöjen yhteinen voimannäyte. Voit olla mukana toteuttamassa EU:n Vammaiskorttia monin eri tavoin, esimerkiksi:

• tiedottamalla jäsenistöänne EU:n Vammaiskortista ja sen mahdollisuuksista,
  • jakamalla materiaaleja jäsenillenne siitä kuka kortin saa, miten kortin saa ja mitä kortilla saa ja
  • halutessaan järjestöt ja alueyhdistykset voivat myös auttaa vammaisia henkilöitä tai heidän läheisiään kortin hankkimisessa.

Vammaiskorttitoimisto on aloittanut toimintansa vuoden 2018 alussa. Teemme työtä EU:n Vammaiskortin tunnettuuden lisäämiseksi sekä kortin kehittämiseksi. Vammaiskorttitoimistoa koordinoi Kehitysvammaisten Palvelusäätiö ja ohjausryhmänä toimii Vammaisfoorumi. Toimintaamme tukee STEA.

Voit tilata toimistolta Vammaiskortista kertovia esitteitä jaettavaksi eteenpäin sekä tuleville kortin hakijoille että palveluntarjoajille. Loppukeväästä on tulossa käyttöön myös soittajalle maksuton palvelunumero, jossa vastaamme EU:n Vammaiskorttia koskeviin kysymyksiin kolmena päivänä viikossa. Syksyllä 2018 järjestämme yhdessä paikallisten järjestöjen kanssa aluekiertueen, jossa meitä on mahdollista tavata ja saada lisätietoa kortin ja järjestöjen mahdollisuuksista.

EU:n Vammaiskortti ei ole Kelan lakisääteistä toimintaa, mutta Kela on lupautunut järjestöjen avuksi kortin hakemisvaiheessa. EU:n Vammaiskorttia voi hakea lähettämällä hakemuslomakkeen Kelaan. Hakuohje ja lomake löytyvät Kelan verkkosivuilta ja Vammaiskortti.fi -sivulta toukokuussa 2018. Lomakkeita voi myös pyytää Kelan palvelupisteistä.  Tiedämme, että osa kortin hakijoista tarvitsee tukea tässä, joten kaikki mahdolliset tukijoukot ovat tarpeen.

Terveisin,

Vammaiskortti-tiimi