STM selvityshenkilöraportti: vain harvat vammaisten henkilöiden erityispalvelut keskitetään

10.09.2018

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi 6. syyskuuta selvityshenkilöraportin ”Erityishuoltopiirit poistuvat, työ ja palvelut jatkuvat” erityishuoltopiirien asemasta sote-uudistuksessa.

Maakunta- ja sote-uudistuksen myötä nykyisten erityishuoltopiirien toiminta loppuu ja niiden toiminta ja palvelut siirtyvät maakunnille. Pääosa henkilökunnasta  siirtyy palveluyksiköissään maakunnan liikelaitokseen. Selvityshenkilöt ehdottavat, että jatkossa vain harvat erityispalvelut keskitetään johonkin muualla kuin maakuntaan. Viidelle yhteistoiminta-alueelle perustettaisiin tuki- ja osaamiskeskus. Selvityshenkilöt esittävät, että nämä keskukset linkittyisivät vahvasti Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmassa kehitettäviin osaamis- ja tukikeskuksiin (LAPE-OT).

Tukiliitto valmistelee parhaillaan omaa lausuntoaan selvityshenkilöiden ehdotuksista.

Selvitystyötä koskeva tiedote ja selvityshenkilöraportti löytyvät sosiaali- ja terveysministeriön sivulta.

Kuvituskuva: Pesukonetta käyttämässä. Milla Vistiaho tsemppaa Rudi Väliahoa (kesk.) ja Jani Leinosta, ja homma hoituu. Kuvaaja: Mikko Käkelä.