Uudet selko-oppaat vanhemmuudesta

17.02.2021

Tukiliitto on julkaissut kaksi selko-opasta perheille, joissa on vanhemmalla on kehitysvamma tai vastaava tuen tarve.

Tukiliitto on julkaissut kaksi uutta opasta perheille,
joissa on vanhemmalla on kehitysvamma tai vastaava tuen tarve.
Oppaiden nimet ovat Vahvistu vanhempana ja Vanhemmuus jatkuu.

Kaksi uutta selko-opasta

""

Vahvistu vanhempana

Juuri julkaistu selkokielinen opas kertoo vanhemmuudesta.

Oppaasta sanotaan näin:
”Vanhemmuus on tunnetta ja taitoja.
On tärkeää, että rakastat itseäsi ja olet läsnä lapsellesi.
Pidä lapsen lisäksi huolta itsestäsi.

Vanhempana kohtaat paljon iloa.
Kuitenkin myös vaikeita tilanteita voi tulla lapsen eri ikävaiheissa.
Muista, että sinun ei tarvitse selviytyä äitinä tai isänä yksin.

Vahvistu vanhempana -opas antaa sinulle
tukea vaikeisiin tilanteisiin ja vinkkejä, miten niissä voi toimia.”

 

""

Vanhemmuus jatkuu

Vanhemmuus jatkuu on opas tilanteisiin,
kun lapsi on otettu huostaan tai sijoitettu kodin ulkopuolelle.

Oppaasta kerrotaan näin:
”Vanhempi on aina oman lapsensa vanhempi.
Vanhemmuus jatkuu silloinkin,
jos lapsi otetaan huostaan tai sijoitetaan kodin ulkopuolelle.

Huostaanotto tai sijoitus voivat aiheuttaa syvän kriisin.
Kriisistä voi selvitä, ja siihen saa apua.

Tämä opas on tarkoitettu kaikille,
jotka haluavat selkokielistä tietoa
lastensuojelusta ja vanhemmuudesta
huostaanoton tai sijoituksen jälkeen.”

Vanhemmmuus jatkuu -opas syntynyt yhteistyönä,
jonka osapuolet olivat
Kasper – Kasvatus- ja perheneuvonta ry:n Voikukkia-toiminta ja
Kehitysvammaisten Tukiliiton Vahvistu vanhempana -hanke.

Tilaukset

Löydät oppaat sivultamme osoitteesta
tukiliitto.fi/toiminta/tukiliiton-oppaat-ja-materiaalit

Molempia oppaita voi myös tilata maksutta Tukiliitosta sähköpostilla osoitteesta
tilaukset@tukiliitto.fi